Choć drążenie tuneli centralnego odcina II linii metra rozpocznie się dopiero na wiosnę, już teraz projekty poszczególnych stacji budzą duże emocje. Tak było szczególnie w przypadku stacji Świętokrzyska, która będzie węzłem przesiadkowym między I i II linią. Wykonawca - włosko-turecko-polskiego konsorcjum Astaldi - zaproponowało niedawno, by pasażerowie przesiadali się z jednej do drugiej stacji poprzez antresolę.
"Bo trzeba ograniczyć ruch"
- Faktycznie, wyszliśmy z taką propozycją. Wariant z antresolą nie wpływa na kursowanie I linii podczas budowy połączenia. Metro zdecydowało, że interesuje ich tylko przejście bez konieczności wychodzenia na antresolę - wyjaśnia Mateusz Witczyński, rzecznik konsorcjum. - Dlatego teraz uwzględniamy te uwagi w projekcie budowlanym. Zbudujemy przejście dołem - tłumaczy.
Taki wariant oznacza, że w czasie budowy najprawdopodobniej na kilka miesięcy trzeba będzie ograniczyć ruch na I linii.
Będzie jak zakładano
Docelowy układ połaczeń pieszych między stacjami widać na wizualizacji która powstałą przy okazji tworzenia projektu funkcjonalno-użytkowego stacji. Widać na nim m.in. schody znajdujace się na południowym krańcu peronu I linii prowadzące przez półpiętro na zachodni kraniec stacji II linii. Sama wizualizacja nie pokazuje jeszcze jak ostatecznie będzie wyglądał peron II linii. O tym zdecyduje robiony właśnie przez Astaldi projekt budowlany.
30 metrów pod ziemią
Na razie rozpoczęła się budowa korpusu stacji Rondo Daszyńskiego, która powstanie jako pierwsza. Będzie to najpłycej położona stacja. Głębokość kolejnych w kierunku Wisły będzie coraz większa. Najgłębiej, 30 metrów pod ziemią powstanie stacja Nowy Świat. Jest to związane z koniecznościa przeprowadzenia tunelu 7 metrów pod dnem Wisły.
Budowa centralnego odcinka II linii ma się zakończyć w połowie 2013 roku.
Powielanie błędów
W zeszłym tygodniu opublikowaliśmy tekst naszego internauty Yackoo, który sugeruje, że ze względu na oszczędności, metro może znów powielić błędy z budowy I linii. Mowa m.in. o rezygnacji z budowy przejść podziemnych pod rondem Daszyńskiego, a także o propozycjach budowy niewygodnej przesiadki między I a II linią (ostatecznie został wybrany wygodniejszy wariant).
Przeczytaj o "kosztownych oszczędnościach" przy budowie I linii
Maciej Czerskiroody
Źródło zdjęcia głównego: | CKE