- Zmiany chcemy przeprowadzić w długi sierpniowy weekend. Prace rozpoczną się w piątek 12 sierpnia ok. godz. 22, zakończą we wtorek nad ranem. Rondo zostanie zamknięte dla ruchu, a główny objazd będzie prowadził przez wiadukt na Andersa i ul. Stawki - wyjaśnia Sobieraj. - Podczas prac wymienimy nawierzchnię na rondzie, zmieniona będzie też organizacja ruchu - dodaje.
Dodatkowe możliwości
Urzędnicy tłumaczą, że chcą usprawnić ruch i poprawić bezpieczeństwo kierowców. Stąd pomysł na wprowadzenie organizacji przypominającej turbinową. - To ma być raczej rondo pół-turbinowe. Zmieniony będzie układ w środku ronda. Ale nie będzie tak, jak w turbinie: jeden pas, jeden kierunek - zaznacza Sobieraj.
Na nowym "Radosławie" kierowcy będą mieli dodatkowe możliwości. Pojechać prosto będzie można np. z prawego pasa ul. Słomińskiego i Okopowej, a skręcić w prawo m.in. z środkowego pasa jadąc al. Jana Pawła II, zarówno od strony Żoliborza, jak i Śródmieścia. – W niektórych miejscach będzie też wysepka oddzielająca, żeby kierowcy jadący prawym pasem nie mogli jechać prosto, tylko musieli skręcić - tłumaczy rzecznik ZDM. Wysepki mają stanąć na drodze tych, którzy wjadą na rondo prawym pasem al. Jana Pawła II.
- Poszczególne pasy ruchu na rondzie, na większej części skrzyżowania, zostaną wyznaczone linią ciągłą P-2b, a zatem kierujący pojazdem nie będzie mógł w tych miejscach zmienić pasa ruchu - zaznacza z kolei Janusz Galas, miejski inżynier ruchu.
Większa przepustowość?
Projektant, który zmiany na rondzie przygotowywał wyliczył też o ile zwiększy się, albo i zmniejszy, przepustowość w tym miejscu. Jak to ma wyglądać w liczbach?
- na północnym wlocie Al. Jana Pawła II wystąpi zwiększenie przepustowości od 9 do 36 proc.,
- na południowym wlocie Al. Jana Pawła II – również nieznaczny wzrost przepustowości (do 8 proc.),
- na wlocie ul. Słomińskiego nastąpi niewielkie zwiększenie przepustowości (od 11 do 15 proc.),
- na wlocie ul. Okopowej – zmniejszenie przepustowości od 15 do 30 proc.
Urzędnicy prognozują, że w miejscach, gdzie przepustowość będzie większa można spodziewać się "krótszych kolejek pojazdów". Niestety, tylko w pierwszym okresie po wprowadzeniu zmian. - Należy oczekiwać, że w dłuższym horyzoncie czasowym poprawione bezpieczeństwo i warunki ruchu na rondzie wygenerują dodatkowe obciążenie na jego wlotach - przekonuje Janusz Galas.
A może więcej separatorów?
Swoje trzy grosze do proponowanych zmian postanowiło dorzucić Zielone Mazowsze. Ich zdaniem nowa organizacja ruchu, to szansa na znalezienie dodatkowej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Chodzi o rejony przystanków, gdzie część pasa jezdni miałaby być wydzielona np. separatorami. ZM widziałoby takie rozwiązanie przy północnym wylocie al. Jana Pawła II i wschodnim Słomińskiego.
Urzędnicy z propozycją się zapoznali, ale w życie jej nie wprowadzą. – Z uwagi na ograniczone środki finansowe, jakimi dysponuje ZDM przygotowywana zmiana organizacji ruchu przewiduje wprowadzenie korekt geometrycznych jedynie w ograniczonym zakresie, głównie na środku skrzyżowania – zaznacza Galas. – Ograniczenia finansowe uniemożliwiają wprowadzenie dalej idących przekształceń, m.in. takich o jakich pisze Zielone Mazowsze - dodaje.
ran