Jak zmieni się ścisłe centrum miasta w ciągu kilku najbliższych lat? Urzędnicy wstępnie wybrali koncepcje przebudowy ulicy Marszałkowskiej, Al. Jerozolimskich i przekształcenia ronda Dmowskiego w skrzyżowanie. To kosztowana inwestycja, dlatego na początek na rondzie pojawią się przejścia dla pieszych. Proponowane zmiany portal tvnwarszawa.pl pokazuje jako pierwszy.
- Zakończyliśmy analizy, których zwieńczeniem jest powstanie koncepcji zagospodarowania korytarza ul. Marszałkowskiej na odc. od ul. Królewskiej do ul. Pięknej oraz korytarza Al. Jerozolimskich na odc. od ul. E. Plater do ul. Kruczej, wraz z przebudową ronda Dmowskiego - mówi tvnwarszawa.pl Renata Kaznowska, wiceprezydent Warszawy.
Propozycje przygotowała pracownia Dawos.
Przesuwanie drzew i jezdni
Powstały trzy propozycje zmian na ul. Marszałkowskiej, wszystkie zakładają zwężenie ulicy do dwóch pasów w każdym kierunku.
Pierwszy wariant:
szpaler drzew po obu stronach ulicy, po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Torowisko tramwajowe w osi jezdni i parkowanie równoległe na ulicy. Drugi wariant:
wszystkie cztery pasy obok siebie (po dwa w każdym kierunku), a drzewa po wschodniej stronie jezdni. Torowisko tramwajowe pozostaje w tym samym miejscu. Parkować można by było równolegle. Trzeci wariant:
rozwiązanie asymetryczne. Pas zieleni po środku ulicy. Torowisko przeniesione na wschodnią stronę (bliżej Wisły) ulicy, a po zachodniej stronie cztery pasy ruchu (po dwa w każdą stronę).
Rondo Dmowskiego:
Szczególną uwagę poświęcono samemu rondu Dmowskiego. - Projektanci zaproponowali skrzyżowanie, które zastąpi rondo. Będzie nawiązywało do wyżej opisanych wariantów zagospodarowania korytarza ul. Marszałkowskiej. Problemem w tym przypadku jest fakt, że likwidacja ronda niesie za sobą konieczność głębokiej przebudowy przestrzeni skrzyżowania, która będzie procesem kosztownym, długotrwałym oraz powiązanym z przekształceniem analizowanych ulic – wyjaśnia Kaznowska.
Podkreśla też, że te zmiany wymagają etapowania, a prace mogłyby być prowadzone przez różnych inwestorów w różnym czasie.
Wstępnie przyjęto, że do dalszych prac koncepcyjnych będzie przyjęty pierwszy wariant zmian na ulicy Marszałkowskiej, a dla Al. Jerozolimskich rozwiązanie zakładające na całym analizowanym odcinku po trzy pasy ruchu w każdą stronę (z uwzględnieniem autobusowego).
- Dla ronda Dmowskiego ustalono zmianę na skrzyżowanie z możliwością skrętów tramwajowych we wszystkich relacjach i uwzględnieniem przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych w poziomie jezdni – dodaje Kaznowska.
Cztery zebry na Dmowskiego
Najpierw jednak w życie mają wejść zmiany tymczasowe przy rondzie Dmowskiego. Będą zebry z przejazdami dla rowerów. Jak tłumaczy Kaznowska, nie znajdą się bezpośrednio przy rondzie, bo w narożnikach jest za mało miejsca na ich wytyczenie (chociażby ze względu na znajdujące się tam zejścia do podziemi - mówił o tym we wrześniu dyrektor Zarządu Dróg Miejskich). Będą kilkanaście metrów dalej.
- Planujemy też poszerzenie przystanku tramwajowego w Al. Jerozolimskich przy ulicy Poznańskiej, by mogły na niego dostać się po pasach większe potoki pasażerów – zapowiada Kaznowska.
Te prace ratusz wycenia wstępnie na ok. 5 mln zł (w to wchodzą między innymi koszty przebudowy i ustawienia sygnalizatorów na rondzie). Biuro Drogownictwa i Komunikacji w ratuszu na początku 2017 roku ma zlecić wykonanie projektu zmian. Mają wejść w życie w 2018 roku.
Przekształcenie ronda w skrzyżowanie i zmiany na Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich to kwestia kilku lat.
O planach przekształcenia ronda Dmowskiego w skrzyżowanie pisaliśmy szeroko na początku grudnia ubiegłego roku.
ran//ec
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta