Za niecałe dwa tygodnie rusza remont linii średnicowej. Podróżujących Szybką Koleją Miejską i pociągami Kolei Mazowieckich czekają zmiany i utrudnienia.
Podmiejskie tory linii średnicowej zostaną zamknięte 29 czerwca. Tego dnia zacznie też obowiązywać nowy rozkład jazdy.
Podzielą SKM
Kolejarze będą mogli jeździć tylko po torach dalekobieżnych. Ze względu na ich przepustowość większość pociągów SKM i KM dojedzie jedynie do Dworca Wschodniego i Dworca Zachodniego.
Linię S1 czeka podział na trzy odcinki:
S1 – kursującą na odcinku Warszawa Śródmieście – Warszawa Ursus
S10 – kursującą na odcinku Warszawa Wschodnia – Otwock
S11 – kursującą uzupełniająco na odcinku Warszawa Zachodnia – Pruszków
Linia S2 zostanie podzielona na dwie linie:
S2 – kursującą między Lotniskiem Chopina a Dworcem Śródmieście (w tym 2 kursy skrócone tylko do odcinka Warszawa Śródmieście Warszawa Zachodnia)
S20 – kursującą na odcinku Warszawa Wschodnia – Sulejówek Miłosna
Początkowo, podczas dwóch pierwszych weekendów lipca 6-7.07 i 13-14.07 na odcinku Warszawa Rembertów – Sulejówek Miłosna będą prowadzone na torach dodatkowe prace. Robotnicy będą musieli zamknąć jeden tor. W związku z tym pociągi linii S20 będą kursować wyłącznie na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Rembertów. Pozostały odcinek będzie obsługiwany przez pociągi Kolei Mazowieckich.
Linie S1 i S2 będą jeździć wahadłowo między Dworcem Zachodnim a Dworcem Śródmieście. Każda z tych linii będzie kursowała osobnym torem, co około 30-40 minut. S1 pojedzie po stronie południowej, a S2 po północnej.
Zastępcze tramwaje...
Jak informuje ZTM poza liniami 7, 8, 9, 22 i 24, których trasy pokrywają się ze średnicą, uruchomione zostaną dwa dotychczasowe połączenia. Wagony z numerami 45 i 77 pojadą:
77: BANACHA – Grójecka – Al. Jerozolimskie – al. Zieleniecka – Kijowska – DWORZEC WSCHODNI. Tramwaje będą podjeżdżały na przystanki co 10 minut w godz. szczytu, co 15 minut poza szczytem i w soboty, a co 20 minut w dni świąteczne.
45: WIATRACZNA – Al. Jerozolimskie – Grójecka – PL. NARUTOWICZA. Składy będą kursować tylko w dni powszednie w godzinach szczytu. Tramwaje podjadą na przystanki co 10 minut.Nie będzie za to kursować linia 25.
… i autobusy
Pasażerowie mają do dyspozycji autobusy oznaczone numerami: 117, 127, 128, 158, 175, 517 i 521, których trasy przebiegają w pobliżu linii średnicowej. Niemniej w dni powszednie w godzinach szczytu kursować będzie nowa linia 313. Autobusy z tym numerem pojadą:
DW. WSCHODNI (Lubelska) – Skaryszewska – Targowa – Kłopotowskiego – Jagiellońska – al. Solidarności – Marszałkowska – Al. Jerozolimskie – Emilii Plater – DW. CENTRALNY, powrót: DW. CENTRALNY – Emilii Plater – Pl. Grzybowski – Królewska – Marszałkowska – al. Solidarności – Jagiellońska – Marcinkowskiego – Targowa – Lubelska – DW. WSCHODNI (Lubelska).
Zmieni się trasa linii zastępczej ZS1 i wieść będzie:
PKP PRUSZKÓW – Sienkiewicza – Powstańców – al. Wojska Polskiego – Bohaterów Warszawy – Warszawska – Keniga – Wojciechowskiego – Traktorzystów – URSUS-RATUSZ.
Honorowanie biletów
Podczas remontu linii średnicowej utrzymane zostaną wszystkie zasady związane z honorowaniem biletów obowiązujące w czasie budowy przystanku Warszawa Ursus Niedźwiadek na linii Warszawa – Skierniewice.
Bilety ZTM i KM honorowane będą w pociągach PKP IC oraz Przewozów Regionalnych na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia. Bilety ZTM będą honorowane w pociągach KM kursujących między stacjami Warszawa Zachodnia – Warszawa Wschodnia przez Warszawę Centralną.
Bilety KM będą honorowane w wahadłowych pociągach SKM pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Śródmieście, a także w autobusach i tramwajach, których trasy pokrywają się z odcinkiem linii średnicowej Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia.
W dniach 6-7.07 oraz 13-14.07, w związku z dodatkowymi pracami na odcinku Warszawa Rembertów – Warszawa Sulejówek Miłosna, bilety ZTM będą honorowane, na odcinku Warszawa – Sulejówek Miłosna, w pociągach KM obsługujących linię siedlecką.Szczegóły zmian znaleźć można na stronie ZTM.
Remont do września
Prace remontowe zaczną się 29 czerwca i potrwają do 1 września. Kolejarze muszą przeprowadzić teraz prace ze względu na zużycie mostownic, czyli elementów odpowiadającym podkładom kolejowym. Na moście średnicowym zostaną wymienione tez szyny i inne elementy. Po remoncie na podmiejskich torach linii pociągi rozpędzić się będą mogły do 60 km/h aktualnie obowiązuje ograniczenie do 40 km/h.
Prace wykona firma INTOP Warszawa. Umowa ma wartość prawie 9 400.000 zł i obejmuje tylko remont torów podmiejskich. Na części dalekobieżnej mostu podobne prace będą wykonane w połowie 2014 roku.
wp//ec
Mówi Jan Telecki, dyrektor warszawskiego oddziału PKP PLK
Źródło zdjęcia głównego: ZTM