W lipcu Zarząd Transportu Miejskiego dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na obsługę komunikacyjną 100 autobusami – 50 krótszymi i 50 dłuższymi. W przetargu wzięły udział trzy firmy.
Europa Express City swe usługi wyceniła odpowiednio na 6,97 zł i 8,97 zł za wozokilometr (jednostka obliczeniowa równa jednemu kilometrowi drogi wykonanej przez środki transportu w danym czasie) krótkimi i długimi pojazdami. Spółka Michalczewski na 7,77 zł i 10,58 zł za wozokilometr.
Mobilis przewozy autobusami krótkimi wycenił na 6,77 zł za wozokilometr, a przegubowymi na 8,29 zł - i ta oferta została uznana za najkorzystniejszą.
Michalczewski się odwołał
Wyniki przetargu nie spodobały się spółce Michalczewski, która złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.
- Dotyczyło ono rażąco niskiej ceny zaproponowanej przez pozostałe spółki biorące udział w przetargu oraz jednego z warunków udziału w postępowaniu przetargowym, zgodnie z którym przewoźnik w okresie ostatnich 3 lat przed rozpoczęciem postępowania powinien wykonać autobusami usługę przewozu w ilości nie mniejszej niż 2 mln wozokilometrów rocznie. Zdaniem spółki Michalczewski tego warunku nie spełniło konsorcjum Europa Express City i Raf Trans – tłumaczy Magdalena Potocka z biura prasowego ZTM.
Do KIO wpłynęły także odwołania od pozostałych firm, ale zostały oddalone. Uznano jedynie zażalenie spółki Michalczewski. Oznacza to, że oferty złożone w przetargu muszą zostać poddane ponownej ocenie. – Powołamy biegłego, który pomoże nam w ocenie. Zapewne oferenci zostaną też poproszeni o złożenie dodatkowych wyjaśnień – zapowiada Andrzej Franków, dyrektor pionu przewozów ZTM.
Zdecyduje biegły
Losy przetargu leżą teraz w rękach biegłego. Czy przetarg może zostać unieważniony? - Decyzja o powtórnym przeanalizowaniu ofert nie oznacza powtórzenia przetargu. Nawet jeśli któraś z firm zostanie z niego wykluczona, to zostają jeszcze pozostałe – wyjaśnia Potocka.
Mimo wyroku KIO, urzędnicy nie mają sobie nic do zarzucenia. – Krajowa Izba Odwoławcza nie miała uwag do działań komisji przetargowej. Postępowanie dotyczyło jedynie zażalenia złożonego przez spółkę Michalczewski – zaznacza.
Obsługa przez 8 lat
Przetarg na obsługę komunikacyjną 100 autobusami – 50 długimi i 50 krótkimi został ogłoszony w maju. Autobusy będą wyposażone m.in.: w klimatyzację, monitoring, biletomaty, system głosowego zapowiadania przystanków oraz najnowocześniejsze systemy lokalizacyjne.
ZTM wymaga od przewoźników by mieli odpowiednie zaplecze technicznego do obsługi autobusów. Chodzi o zajezdnie, w których pojazdy będą sprzątane i myte czy naprawiane. Nowością jest też to, że kierowcy będą musieli znać język polski oraz topografię Warszawy.
Umowa zostanie podpisana na 8 lat. Nowe autobusy wyjadą na warszawskie ulice w ciągu 25 tygodni od dnia podpisania umowy pomiędzy ZTM a wykonawcą usługi.
jb/PAP/b