Policzyli rowerzystów. Najwięcej na Ochocie i moście Świętokrzyskim

Rowerzyści chętnie jeżdżą po Świętokrzyskim
Rowerzyści chętnie jeżdżą po Świętokrzyskim
Źródło: Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl
Ciąg ulic Prymasa Tysiąclecia – Bitwy Warszawskiej 1920 r. – Banacha oraz na most Świętokrzyski. W tych lokalizacjach najczęściej można spotkać rowerzystów - wynika z ostatnich pomiarów ruchu rowerowego. Cyklistów liczono w sumie w 52 punktach.

"W porównaniu z wynikami z 2014 roku, różnice nie są wielkie, należy jednak podkreślić, że są to dane z pojedynczych dni pomiarowych, które trudno jest porównać ze względu na różnice pogodowe" – zastrzegł ratusz.

Co 10 pojazd na Świętokrzyskim to rower

Kapryśna aura w maju i czerwcu spowodowała, że pomiary wydłużyły się prawie do wakacji. Co więcej, niektóre dni, w których dokonywano pomiarów, były wyraźnie chłodniejsze niż rok wcześniej.

Wykonawca pomiarów obliczył procentowy udziału rowerzystów w ruchu. Podstawą były aktualne (tegoroczne) wyniki pomiarów ruchu samochodów i obłożenia komunikacji miejskiej. "Największy udział ruchu rowerowego jest na ul. Prymasa Tysiąclecia (na południe od ul. Kasprzaka) oraz na moście Świętokrzyskim – tu w szczycie popołudniowym sięga nawet 10 procent" – chwali ratusz.

Zdaniem urzędników, pomiar pokazuje też, że oddana do użytku jesienią ubiegłego roku trasa rowerowa wzdłuż ulic Świętokrzyskiej i Prostej szybko zyskała dużą popularność - Przy rondzie ONZ przejeżdża nawet 450 rowerów na godzinę w obu kierunkach – czytamy w komunikacie.

Gdy nie ma ścieżki, wybierają chodnik

Obserwowano też, czy rowerzysta podczas jazdy korzysta z chodnika, jezdni czy z dedykowanej infrastruktury rowerowej. Z badań wynika, że w przypadku braku ścieżki lub pasa rowerowego, cyklista wybiera raczej chodnik.

"Aby to zmienić, będziemy sukcesywnie rozbudować infrastrukturę rowerową. Tam, gdzie infrastruktura jest dobra i spójna, korzysta z niej ponad 95 procent rowerzystów" – deklarują urzędnicy.

I chwalą się, że poza takimi tradycyjnymi pomiarami, dokonywane są także automatyczne. Obecnie ruch rowerowy jest stale mierzony w 11 punktach pomiarowych. W tym roku pojawią się kolejne, m.in. przy nowobudowanych drogach dla rowerów. W przyszłości dane z punktów mają być dostępne w internecie.

Zapowiadają inwestycje

Dane z pomiarów (ręcznych i automatycznych) służą urzędnikom m.in. do planowania inwestycji. W ramach 74 mln zł przyznanych na infrastrukturę rowerową na lata 2016-2017 na czerwcowym posiedzeniu Rady Warszawy, planują remont najpopularniejszej trasy wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia i udrożnienie Ronda Zesłańców Syberyjskich, a także zbudowanie równoległej trasy obwodowej wzdłuż ulic Okopowa-Towarowa.

"Polska i Świat" o trudnym współżyciu rowerzystów, pieszych i kierowców:

jb/ec/b

Jak wyglądają relacje pieszych, rowerzystów i kierowców?

Czytaj także: