- Południowa Obwodnica Warszawy od węzła Puławska do węzła Lubelska będzie oddana do połowy 2020 roku, w rocznicę Bitwy Warszawskiej - zapowiedział w środę minister budownictwa i infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas oficjalnego startu budowy trasy.
W środę oficjalnie rozpoczęły się prace przy budowie 18,5 kilometrów Południowej Obwodnicy Warszawy. Na wawerskim brzegu Wisły pracę rozpoczęła palownica. Celem wbijania pali jest stabilizowanie gruntu, w miejscu, gdzie w przyszłości staną podpory estakady prowadzącej na nowy most. Wykonawcą robót na tym odcinku jest konsorcjum Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów Sp. z o. o. oraz tureckiej firmy Gϋlermak.
POW umożliwi połączenie dróg krajowych w kierunku Terespola, Lublina, Krakowa czy Wrocławia. Będzie to także połączenie Trasy Armii Krajowej z węzłem A2 Konotopa do Gdańska i Białegostoku. Koszt inwestycji zamknie się w 6,5 miliarda złotych.
We wtorek Rada Ministrów zaakceptowała wniosek resortu infrastruktury o zwiększenie limitu finansowego na program budowy dróg. Rząd podniósł górną granicę wydatków Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) ze 107 mld zł do 135, czyli o 28 mld zł.
Trzy odcinki
Budowę 18,5 kilometra drogi podzielono na trzy odcinki. Za każdy odpowiada inny wykonawca.
Odcinek A od węzła Puławska do węzła Przyczółkowa wraz z tunelem pod Ursynowem za 1,2 mld złotych buduje włoska firma Astaldi. Prace zaczęła na początku marca, w maju rozkręciły się na dobre.
Odcinek B od węzła Przyczółkowa do węzła Wał Miedzeszyński wraz z budową mostu Południowego wykona za 757,64 mln złotych konsorcjum tureckiej firmy Gϋlermak i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.
- W maju uzyskaliśmy Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) i można było rozpocząć prace przygotowawcze. Wtedy też ruszyła wycinka drzew i budowa tymczasowych dróg technologicznych. Dziś rozpoczęło się palowanie gruntu pod przyszły most - mówi nam Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka mazowieckiego oddziału GDDKiA.
Odcinek C – od węzła Wał Miedzeszyński do węzła Lubelska wraz z estakadami nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym zaprojektuje i wybuduje za 561,66 mln złotych firma WARBUD S.A. Ten fragment wywołuje największe kontrowersje - pisaliśmy o nich na tvnwarszawa.pl. - Żadne prace nie są na razie prowadzone, ponieważ czekamy na ZRID. Postępowanie toczy się u wojewody. Liczymy, że w tym roku wykonawca będzie mógł rozpocząć roboty - dodaje Tarnowska.
PAP/b/mś