Most Krasińskiego w 2025 roku, a cała II linii metra gotowa w 2023. Ratusz oficjalnie potwierdził zmianę harmonogramu największych miejskich inwestycji na najbliższe lata.
O tym, że władze miasta przesuną budowę przeprawy, by szybciej skończyć całą drugą nitkę podziemnej kolejki informowaliśmy nieoficjalnie już w środę. Na czwartkowej konferencji prasowej te informacje potwierdził oficjalnie wiceprezydent stolicy Michał Olszewski. - Chcemy skończyć budowę II linii metra do 2023 roku – powiedział.
Chodzi o cały odcinek pomiędzy Bródnem a stację techniczno-postojową w Morach. Jej wstępnie przyjęty koszt to 1,2 mld zł.
Natomiast most Krasińskiego ma być gotowy w 2025 roku. Poprzednik Olszewskiego Jacek Wojciechowicz planował zakończyć tę inwestycję w 2023 roku. - To pozwala nam zbilansować tak duże zadanie, jakim jest budowa II linii metra – zaznaczył Olszewski.
Nowe przedszkola i baseny
Potwierdziły się też zapowiedzi sprzed tygodnia, że ratusz będzie chciał wprowadzić do budżetu dużo mniejszych, ale ważnych dla mieszkańców, inwestycji. Najwięcej, bo aż 45 nowych zadań, miasto wyznaczyło sobie w związku z polepszaniem infrastruktury społecznej i edukacyjnej. W planach jest m.in. zapewnienie w szkołach bezprzewodowego internetu, budowa nowego przedszkola przy ul. Legendy na Bemowie, żłobka w osiedlu Zielona w Wesołej i dużego zespołu szkolno-przedszkolnego w Ursusie.
Kolejna sfera to sport, kultura i rekreacja. Tu władze Warszawy postawiły sobie 12 nowych zadań. Przede wszystkim budowa basenów pływających na Wiśle, w rejonie Wybrzeża Helskiego i przy ul. Ratuszowej oraz zakup wyposażenia do prowadzenia zajęć w multicentrum na Bielanach.
Teatr i aparat USG
Ważnym nowym punktem na mapie inwestycji jest też przystosowanie lokalu przy ul. Otwockiej na potrzeby Teatru Żydowskiego. O problemach tej placówki informowaliśmy na tvnwarszawa.pl w czerwcu. Właściciel budynku przy pl. Grzybowskim (gdzie teatr miał swoją siedzibę do tej pory) nie wpuścił aktorów do środka. Tłumaczył to złym stanem technicznym budynku. CZYTAJ WIĘCEJ NA TEN TEMAT
– Scena dla Teatru Żydowskiego na Pradze wpisuje się w Zintegrowany Program Rewitalizacji, na który w najbliższych latach wydamy 1,4 mld zł – powiedział na konferencji wiceprezydent Michał Olszewski.
Nowe zadania wyznaczono sobie również w sferze zdrowia. Tu ratusz chce zadbać o zakup aparatu USG dla zakładu radiologii w Szpitalu Praskim, a także zakup sprzętu do terapii słuchowej dla poradni psychologiczno-pedagogicznej na Bemowie.
Laboratorium kryminalistyczne
Władze ratusza deklarują, że nie zapominają o ochronie środowiska. W nowym planie inwestycyjnym znalazło się m.in. doposażenie małej architektury na obszarach zieleni miejskiej i wymiana urządzeń do pomiarów czystości powietrza przy ul. Tołstoja.
Zmiany wprowadzono również w kwestiach związanych z administracją. Tu miasto wyznaczyło sobie osiem nowych zadań, w tym przykładowo utworzenie dodatkowego punktu obsługi w urzędzie pracy (dostosowanego do osób niepełnosprawnych) oraz doposażenie laboratorium kryminalistycznego komendy stołecznej).
Osiem dróg rowerowych
W nowych planach ratusz uwzględnił też finansowanie dla inwestycji wybranych w ramach budżetu partycypacyjnego, za które odpowiada ZDM i ZTM. Jest to łącznie 13 projektów za 2,5 mln zł.
Zyskają na nich głównie rowerzyści. Miasto planuje bowiem budowę brakującego odcinka ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Powstańców Śląskich (od ul. Pirenejskiej, przez skrzyżowanie z ul. Wrocławską do ul. Zachodzącego Słońca), nową ścieżkę wzdłuż ul. Wrocławskiej, nowe drogi rowerowych na ul. Gen. T. Bora-Komorowskiego, ul. Kaliskiego oraz ul. Egipskiej i Saskiej.
Nie będzie nowej ul. Płaskowickiej
Łącznie ratusz zwiększył liczbę zadań inwestycyjnych o 113 pozycji wartych 1,3 mld zł. Pieniądze te pochodzą m.in. z przesunięć budżetowych (tu największe znaczenie ma wspomniany most Krasińskiego) i rezygnacji z niektórych przedsięwzięć, wśród nich budowy nowej ul. Płaskowickiej pomiędzy Dereniową a Rosoła.
"Urealnione zostały też harmonogramy kilku inwestycji" – informują urzędnicy. I tak budowa Trasy Świętokrzyskiej ma się zakończyć w 2018 r., przebudowa ul. Wał Miedzeszyński w 2020 r., obwodnica śródmiejska od ronda Wiatraczna do ul. Radzymińskiej ma powstać do 2021 r.
Ten plany musi zatwierdzić jeszcze Rada Warszawy na najbliższej sesji. PO ma w radzie większość, dlatego głosowanie będzie tylko formalnością.
ZOBACZ PEŁNĄ LISTĘ INWESTYCJI
ran/kw/b
Źródło zdjęcia głównego: mat. prasowe