Dwa nowe przystanki, nowe tory i większa przepustowość - takie zmiany czekają linię obwodową na odcinku od Warszawy Gdańskiej do Warszawy Zachodniej. Remont ruszy w marcu, a to może oznaczać duże utrudnienia na Woli, gdzie trwa budowa metra. Kolejarze zapowiadają remont wiaduktów nad ulicami: Obozową, Kasprzaka i Wolską.
Remont wyceniony na 160 milionów złotych obejmie dwa odcinki. Zmodernizowana będzie linia 20 pomiędzy Warszawą Gdańską a Warszawą Zachodnią oraz linia towarowa 509 między Warszawą Gdańską a Warszawą Gołąbki. Przebudowane zostaną tory, sieć trakcyjna, urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a także przystanki. Dużą zmianą będzie powstanie węzła przesiadkowego przy stacji Warszawa Koło, z którego będzie można dogodnie przesiąść się do innych środków komunikacji miejskiej.
- Na linii 20 przebudowane zostaną przystanki Warszawa Koło, Warszawa Kasprzaka i ósmy peron na stacji Warszawa Zachodnia. Pociągi zatrzymają się także na nowych stacjach: Warszawa Obozowa i Warszawa Powązkowska. Wszystkie perony będą wyposażone w nowe wiaty, oświetlenie, tablice informacyjne, monitoring oraz megafony. Znikną także bariery architektoniczne dla osób niepełnosprawnych - zapowiada Karol Jakubowski z PKP PLK.
Dzięki modernizacji zwiększy się przepustowość linii, polepszą się warunki przejazdów nie tylko pasażerskich ale także towarowych. To szczególnie ważne, ponieważ w trakcie remontu linii średnicowej (przebiegającej przez śródmieście) pociągi pojadą właśnie remontowanym odcinkiem, przez stację Warszawa Gdańska.
Skrócą trasę pociągów
W trakcie prac modernizacyjnych linii obwodowej odcinek torów od ulicy Kozielskiej do Warszawy Zachodniej będzie wyłączony z ruchu. Pociągi kursujące na tej trasie zakończą kursy na stacji Warszawa Gdańska. To umożliwi sprawne przeprowadzenie prac na wszystkich obiektach i wiaduktach. Od nowa mają zostać wybudowane te nad ulicami Obozową, Kasprzaka i Wolską.
- Docelowo powstaną nowe konstrukcje o wyższych parametrach technicznych, umożliwiające przejazd większej liczby cięższych pociągów. Wspólnie z miastem skonsultujemy i ułożymy dokładny harmonogram przy przebudowie wiaduktów kolejowych, tak aby prace możliwie nie nakładały się na siebie - zapowiada Jakubowski.
Przebudowa wiaduktów oznaczać będzie duże utrudnienia dla kierowców na Woli, gdzie trwa budowa II linii metra. Kolejarze jednak nie mają zamiaru zamykać ulic pod wiaduktami. W trakcie najcięższych prac nie wszystkie jezdnie będą jednak czynne.
- Najważniejszym założeniem przy skoordynowaniu robót będzie zapewnienie dobrej komunikacji mieszkańcom i ograniczenia zmian w organizacji ruchu. Najcięższe prace rozbiórkowe wiaduktów planujemy wykonać w trakcie wybranych weekendów, przy zmienionej organizacji ruchu - dodaje rzecznik PKP PLK.
Szczegółowe informacje o objazdach i utrudnieniach zostaną podane po zakończeniu konsultacji z urzędem miasta.
Kiedy na Bemowo?
Nadal nie wiadomo kiedy pociągi osobowe pojadą remontowaną linią 509 prowadzącą na Bemowo. Prawie 10 lat temu władze dzielnicy Bemowo występowały o uruchomienie pociągów SKM na tej linii łączącej stacje Warszawa Gdańska i Warszawa Główna Towarowa.
- Analizujemy możliwości zmiany funkcjonalności tej linii, natomiast ewentualne rozbudowywanie tej linii o nowe elementy np. infrastruktury pasażerskiej będzie możliwe w momencie zakończenia remontów linii obwodowej i średnicowej - podsumowuje Jakubowski.
Mateusz Dolak (m.dolak@tvn.pl)