Propozycje modernizacji linii średnicowej przedstawiał na czwartkowej konferencji prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
- Naszą propozycją jest utworzenie tak zwanego zintegrowanego węzła przesiadkowego w centrum Warszawy. Obecnie Warszawska Kolej Dojazdowa kończy się przed Warszawą Centralną - powiedział.
Wskazał, że podróżni, którzy udają się do stacji metra, muszą przejść kilkaset metrów. - Nasza propozycja pokazuje, że istnieje możliwość umiejscowienia nowego przystanku WKD równolegle do linii średnicowej, na wysokości stacji Warszawa Śródmieście - powiedział Merchel.
Prezes wyjaśnił, że dzięki temu powstałby nowy węzeł, który połączyłby WKD, koleje aglomeracyjne zatrzymujące się na stacji Śródmieście i warszawskie metro. Blisko znajdowałby się ponadto dworzec Warszawa Centralna, gdzie zatrzymują się pociągi dalekobieżne.
Nowe przystanki, Powiśle do likwidacji
Merchel poinformował też, że wraz z modernizacją warszawskiej linii średnicowej spółka planuje wybudowanie nowych przystanków przy rondzie de Gaulle'a i przystanku Solec położonego bliżej Wisły, przy Wybrzeżu Kościuszkowskim. To zaskakująca deklaracja, bo kolejarzy wydawali się sceptyczni wobec wizji budowania w centrum nowych przystanków.
- Analizując konieczność przebudowy tunelu średnicowego, mamy propozycję, która wskazuje na możliwość utworzenia dodatkowego przystanku zlokalizowanego przy rondzie de Gaulle'a. Mógłby też powstać nowy przystanek Solec blisko Wybrzeża Kościuszkowskiego. Natomiast zlikwidowany zostałby przystanek Powiśle - powiedział Merchel. Zaznaczył przy tym, że likwidacja przystanku Powiśle nie wiązałaby się z koniecznością fizycznej jego rozbiórki.
Prezes wyjaśnił też, że w nowej konfiguracji odległość między przystankiem Solec a rondem de Gaulle'a wyniosłaby około kilometra. Taka sama odległość dzieliłaby rondo de Gaulle'a od Warszawy Śródmieście. Dlatego, aby nie zmniejszać częstotliwości kursowania pociągów, zlikwidowany zostałby przystanek Powiśle. Nie byłoby też konieczności budowy przystanku przy Brackiej, między Warszawą Śródmieście a rondem de Gaulle'a, gdyż to również pogorszyłoby przepustowość linii.
Więcej pociągów, inny most
Merchel wskazał, że modernizacja warszawskiej linii średnicowej jest konieczna, by zwiększyć o blisko połowę przepustowość trasy, która została zbudowana między 1926 a 1935 rokiem.
Po remoncie linią średnicową na linii podmiejskiej będą mogły jeździć 24 pociągi na godzinę (zamiast 16) oraz 20 par pociągów po torach dalekobieżnych (dziś maksymalnie 14).
Zmieni się też most średnicowy. Jak podali kolejarze, wróci do swojego przedwojennego wyglądu. Powojenna kratownicowa zostanie zastąpiona przęsłami w formie łuków.
WKD-ką do metra Centrum
Obecny na konferencji wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel ocenił, że modernizacja warszawskiej linii średnicowej jest kluczowa dla komunikacji kolejowej w Warszawie oraz bardzo ważna z punktu widzenia transportu mazowieckiego i ogólnopolskiego.
- To zadanie ważne, kluczowe. Modernizowany będzie najważniejszy odcinek linii kolejowej w Warszawie, łączącej wschód z zachodem, po którym porusza się do tysiąca pociągów dziennie - powiedział Bittel.
Podkreślił, że linia średnicowa jest bardzo ważna z punktu widzenia transportu warszawskiego, mazowieckiego i ogólnopolskiego. - Obecnie trwają prace projektowe, przygotowujemy zadanie inwestycyjne. Oferta przebudowy kierowana jest również do władz samorządowych, do władz miasta stołecznego Warszawy - dodał.
Wiceminister wyjaśnił, że współpracy z miastem Warszawą wymagałoby przedłużenie trasy linii WKD do stacji Warszawa Śródmieście. Dodał, że dzięki temu stacja WKD znalazłaby się bliżej warszawskiego metra, co ułatwiłoby komunikację pasażerom. Obecnie linia WKD, która biegnie od Grodziska Mazowieckiego i Milanówka, kończy się przed dworcem Warszawa Centralna.
Bittel powiedział też, że po prawej stronie Wisły współpracy z miastem wymagałaby realizacja tunelu w ciągu projektowanej ulicy Tysiąclecia.
Łącznik do ronda Dmowskiego
W komunikacie prasowym spółka PKP PLK poinformowała ponadto o przebudowie stacji Warszawa Śródmieście, gdzie zamiast peronu wyspowego, pojawiłyby się dwa dwukrawędziowe, co pozwoli poprowadzenie tam czterech torów (dziś tylko dwa).
"Pomiędzy Warszawą Centralną, Warszawą Śródmieście a metrem przy rondzie Dmowskiego powstanie przejście podziemne ułatwiające przesiadki z pociągów do komunikacji miejskiej. PLK stworzą możliwość przedłużenia łącznika bezpośrednio na stację metra" - czytamy.
Remont Warszawa Zachodniej i Wschodniej
W komunikacie PKP czytamy, że remont przejdą także wszystkie perony na stacji Warszawa Zachodnia.
"Zostaną podwyższone, kompleksowo wyposażone i zadaszone. Przejście podziemne zostanie wydłużone, poszerzone, powstaną miejsca odpoczynku dla podróżnych i kasy biletowe. Na perony będą prowadziły windy i schody ruchome. Sprawniejszą podróż zapewni nowy system informacji pasażerskiej, który poinformuje o przyjazdach i odjazdach pociągów" - informuje.
Przebudowa torów ma umożliwić stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina. Dzięki inwestycji będzie też możliwa budowa tunelu i przystanku tramwajowego pod stacją Warszawa Zachodnia.
Zmiany ma przejść także Warszawa Wschodnia. Jak czytamy w informacji prasowej, stacja ta ma zostać w całości przykryta nowym dachem. PKP PLK planuje też przebudowę peronów oraz montaż ruchomych schodów.
Prace potrwają do 2026 roku
Harmonogram przewiduje, że główne prace modernizacyjne na podziemnej trasie potrwają od roku 2020 do 2026. Wcześniej zmodernizowane zostaną dworce Zachodni i Wschodni. PKP Polskie Linie Kolejowe nie przewidują zamknięcia trasy dla ruchu kolejowego.
Do propozycji szybko odniósł się stołeczny ratusz. Kilka godzin po konferencji biuro prasowe wydało oświadczenie, w którym informuje, że urząd miasta jest zaskoczony zmianą koncepcji przebudowy linii średnicowej, bo "wcześniej ramy tego przedsięwzięcia przedstawiano inaczej". Niemniej: "Przedstawiciele władz Warszawy z chęcią przystąpią do rozmów z kolejarzami o zmianie zakresu tej inwestycji".
Ratusz zaskoczony, ale popiera
Cytowany w komunikacie Rafał Trzaskowski zapewnił, że Warszawa od wielu lat prowadzi rozmowy z PKP PLK na temat modernizacji linii średnicowej. - Jednakże, zakres inwestycji też był jasno określony, informowano nas również, iż kluczową kwestią jest czas jej realizacji. Dotychczas nie było mowy o tak dużej przebudowie. W sytuacji, którą mieliśmy okazję poznać za pośrednictwem mediów, widzimy szansę na stworzenie nowych rozwiązań z ogromną korzyścią dla warszawiaków. To zmiany, które w pełni popieramy – skomentował prezydent Trzaskowski. I zapewnił, że miasto jest gotowe do rozmów i czeka na prezentację pomysłów.
Urząd miasta napisał, że popiera wybudowanie dodatkowego przystanku w pobliżu ronda Charlesa de Gaulle'a oraz przesunięcia przystanku Powiśle w rejon ulicy Solec.
Modernizacja linii średnicowej
PAP/mp/b