Jak się witać z niewidomą?

Uczyli wrażliwości na niepełnosprawność
Uczyli wrażliwości na niepełnosprawność
Źródło: Fundacja Integracja

We wtorek pasażerowie warszawskiego metra od rana otrzymywali rysunkowy poradnik podpowiadający, jak zachowywać się w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi. To druga osłona wspólnej akcji Metra Warszawskiego i Fundacji Integracja pod hasłem "Integracja w metrze".

Poradnik "Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością" w rysunkowej formie przedstawia różne sytuacje z udziałem osób niepełnosprawnych. Ilustracje pokazują, jak mądrze pomagać, czego nie robić i jak uniknąć „faux pas” podczas spotkania z osobami niepełnosprawnymi. Poradnik ma charakter uniwersalny, nie ogranicza się do sytuacji w komunikacji miejskiej.

Rysunkowy poradnik

Jeden z rysunków przedstawia dwóch rozmawiających mężczyzn. Jeden z nich siedzi na wózku inwalidzkim, rozmówcy są blisko siebie, co powoduje, że osobie niepełnosprawnej jest niewygodnie, musi "zadzierać" głowę do góry.

Jeden z rysunków poradnika
Jeden z rysunków poradnika
Źródło: Metro Warszawskie

Poradnik podpowiada, by nie stać nad głową osobie siedzącej na wózku i cofnąć się o dwa kroku lub usiąść. Kolejna ilustracja radzi, by witając się z osobą niewidomą, dotknąć ją lekko w ramię i przedstawić się.

W poradniku podkreślono też, by w różnych sytuacjach zwracać się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, a nie do osoby towarzyszącej. Publikacja uczy, jak porozumieć się z osobą niesłyszącą oraz zwraca uwagę, by nie głaskać i nie rozpraszać psa przewodnika, ponieważ zwierzę pracuje. Poradnik przestrzega również przed wydawaniem pochopnych komentarzy i ocen.

Jak zareagować na widok niewidomej?

Podczas briefingu na stacji metra Dworzec Gdański prezes Fundacji Integracja Piotr Pawłowski powiedział, że akcja jest odpowiedzią nie tylko na potrzeby i wątpliwości pasażerów komunikacji miejskiej, ale też wszystkich innych ludzi, którzy często nie wiedzą, jak zachować się w kontakcie z osobami niepełnosprawnymi.

- Do fundacji przesyłane są pytania o to, jak zareagować na widok osoby niewidomej, czy można pomagać osobie poruszającej się na wózku, jak z nią rozmawiać, jak pomagać. To są sytuacje, które potrzebują doprecyzowania. Akcja ma sprzyjać codziennej integracji, czynić ją lepszą i bardziej komfortową - mówił Pawłowski.

Dodał, że ilustracje w przewodniku przedstawią sytuacje "z życia wzięte".

Metro pomaga niepełnosprawnym

Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk podkreślił, że spółka wychodzi naprzeciw potrzebom osób niepełnosprawnych, prowadząc działania w dwóch obszarach.

- Obszar pierwszy to przygotowanie infrastruktury w taki sposób, żeby osoba z niepełnosprawnością czuła się absolutnie samodzielna. Żeby sama mogła trafić do wybranego celu, żeby infrastruktura była wsparciem - powiedział Lejk.

Drugim obszarem działań metra są szkolenia. Ich celem jest informowanie pracowników metra, którzy znajdują się w strefach dostępnych dla pasażerów, aby przestrzegali zasad umieszczonych w przygotowanym poradniku.

Ilustracje pochodzące z poradnika będą wyświetlane na ekranach w wagonach metra i w galerii multimedialnej na stacji "Świętokrzyska".

Integracja od ponad 20 lat działa na rzecz wyrównywania społecznych szans osób z niepełnosprawnościami, kształtowania świadomości obywatelskiej oraz integracji społecznej.

CZYTAJ TAKŻE: W tej restauracji pracują autyści. "Radzą sobie doskonale"

Bartek opowiada o pracy w kawiarni "Życie jest fajne"

PAP/kw

Czytaj także: