We wtorek pasażerowie warszawskiego metra od rana otrzymywali rysunkowy poradnik podpowiadający, jak zachowywać się w kontaktach z osobami niepełnosprawnymi. To druga osłona wspólnej akcji Metra Warszawskiego i Fundacji Integracja pod hasłem "Integracja w metrze".
Poradnik "Savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnością" w rysunkowej formie przedstawia różne sytuacje z udziałem osób niepełnosprawnych. Ilustracje pokazują, jak mądrze pomagać, czego nie robić i jak uniknąć „faux pas” podczas spotkania z osobami niepełnosprawnymi. Poradnik ma charakter uniwersalny, nie ogranicza się do sytuacji w komunikacji miejskiej.
Rysunkowy poradnik
Jeden z rysunków przedstawia dwóch rozmawiających mężczyzn. Jeden z nich siedzi na wózku inwalidzkim, rozmówcy są blisko siebie, co powoduje, że osobie niepełnosprawnej jest niewygodnie, musi "zadzierać" głowę do góry.
Poradnik podpowiada, by nie stać nad głową osobie siedzącej na wózku i cofnąć się o dwa kroku lub usiąść. Kolejna ilustracja radzi, by witając się z osobą niewidomą, dotknąć ją lekko w ramię i przedstawić się.
W poradniku podkreślono też, by w różnych sytuacjach zwracać się bezpośrednio do osoby z niepełnosprawnością, a nie do osoby towarzyszącej. Publikacja uczy, jak porozumieć się z osobą niesłyszącą oraz zwraca uwagę, by nie głaskać i nie rozpraszać psa przewodnika, ponieważ zwierzę pracuje. Poradnik przestrzega również przed wydawaniem pochopnych komentarzy i ocen.
Jak zareagować na widok niewidomej?
Podczas briefingu na stacji metra Dworzec Gdański prezes Fundacji Integracja Piotr Pawłowski powiedział, że akcja jest odpowiedzią nie tylko na potrzeby i wątpliwości pasażerów komunikacji miejskiej, ale też wszystkich innych ludzi, którzy często nie wiedzą, jak zachować się w kontakcie z osobami niepełnosprawnymi.
- Do fundacji przesyłane są pytania o to, jak zareagować na widok osoby niewidomej, czy można pomagać osobie poruszającej się na wózku, jak z nią rozmawiać, jak pomagać. To są sytuacje, które potrzebują doprecyzowania. Akcja ma sprzyjać codziennej integracji, czynić ją lepszą i bardziej komfortową - mówił Pawłowski.
Dodał, że ilustracje w przewodniku przedstawią sytuacje "z życia wzięte".
Metro pomaga niepełnosprawnym
Prezes Metra Warszawskiego Jerzy Lejk podkreślił, że spółka wychodzi naprzeciw potrzebom osób niepełnosprawnych, prowadząc działania w dwóch obszarach.
- Obszar pierwszy to przygotowanie infrastruktury w taki sposób, żeby osoba z niepełnosprawnością czuła się absolutnie samodzielna. Żeby sama mogła trafić do wybranego celu, żeby infrastruktura była wsparciem - powiedział Lejk.
Drugim obszarem działań metra są szkolenia. Ich celem jest informowanie pracowników metra, którzy znajdują się w strefach dostępnych dla pasażerów, aby przestrzegali zasad umieszczonych w przygotowanym poradniku.
Ilustracje pochodzące z poradnika będą wyświetlane na ekranach w wagonach metra i w galerii multimedialnej na stacji "Świętokrzyska".
Integracja od ponad 20 lat działa na rzecz wyrównywania społecznych szans osób z niepełnosprawnościami, kształtowania świadomości obywatelskiej oraz integracji społecznej.
PAP/kw
Źródło zdjęcia głównego: Fundacja Integracja