Inżynier ruchu: zamknięcie Grota? Możliwe, ale...

fot. wikipedia
fot. wikipedia
Drogowcy szykują się do remontu mostu Grota-Roweckiego. Jak już informowaliśmy, ministerstwo znalazło na ten cel pieniądze. "Gazeta Stołeczna" ostrzega, że miejski inżynier ruchu rozważa całkowite zamknięcie mostu na czas remontu. – Na pewno nie przed otwarciem mostu Śląsko-Dąbrowskiego – zapewnia Galas w rozmowie z tvnwarszawa.pl.

W środę poinformowaliśmy na tvnwarszawa.pl, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzyma pieniądze na remont mostu Grota. - Otrzymaliśmy potwierdzenie z ministerstwa, że dostaniemy pieniądze na remont przeprawy i dostosowanie jej do parametrów drogi ekspresowej – poinformowała nas Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA. Drogowcy dostaną ponad miliard złotych z dotacji Unii Europejskiej.

Trzeba się spieszyć

Według "Gazety Stołecznej" urzędnicy rozważają możliwość całkowitego zamknięcia mostu Grota w czasie remontu. – Musimy się streszczać z wykorzystaniem pieniędzy. Termin ich wykorzystania mija w 2015 r – tłumaczy w rozmowie z gazetą Małgorzata Tarnowska.

Prace mają potrwać dwa lata. – Ale jeśli prace zaczną się nawet od zamykania mostu połówkami, może się okazać, że to za mało i że będzie niebezpieczeństwo przekroczenia terminu rozliczenia funduszy – dodaje z rozmowie z "GS" Janusz Galas, miejski inżynier ruchu.

Zamkną Grota? "Tak, ale..."

W rozmowie z tvnwarszawa.pl zapewnia jednak, że zamknięcie mostu jest możliwe tylko pod kilkoma warunkami. - Zakładamy, że remont rozpocznie się najwcześniej za rok. Wykonawca wejdzie na jedną nitkę. Prace potrwają tam około roku. W tym czasie, czyli pod koniec 2013 roku powinna się zakończyć budowa metra, a więc będziemy mogli otworzyć most Śląsko-Dąbrowski – wyjaśnia.

Kolejny warunek, to budowa przeprawy tymczasowej. Według danych Galasa, w porannym szczycie mostem Grota przejeżdża ponad 10 tys pojazdów. Po jego zamknięciu część ruchu ma przejąć most Północny. – Szacujemy, że maksymalnie przejedzie tam 8 tys. pojazdów na godzinę. Musimy więc znaleźć jakiś pomysł, co z pozostałymi kierowcami – podkreśla.

- Trzeba jednak pamiętać, że budowa przeprawy pontonowej to kosztowne przedsięwzięcie, które może się wykonawcy po prostu nie opłacać - dodaje.

Czy to oznacza, że drogowcy nie zdecydują się na jednak całkowite zamknięcie mostu Grota? - Na pewno nie bez przeprawy tymczasowej i przed otwarciem mostu Śląsko-Dąbrowskiego. Na pewno też więcej będzie można powiedzieć, po wyborze wykonawcy remontu – odpowiada.

5 pasów w każdą stronę

Według zapowiedzi urzędników, most Grota ma być poszerzony do pięciu pasów w każdą stronę – dwa z nich tylko dla ruchu tranzytowego. Drogowcy chcą także zburzyć i odtworzyć estakady przy ul. Modlińskiej i Wisłostradzie. Nowe jezdnie mają się też pojawić na Trasie AK. Projekt zakłada budowę nowych kładek dla pieszych, a między Gwiaździstą i Gdańską przeszklonych, zaokrąglonych ekranów akustycznych – takich, jakie stanęły na Trasie Toruńskiej.

Grecy już działają

We wrześniu 2009 roku rozpoczęła się przebudowa odcinka Trasy Toruńskiej od węzła Modlińska do Marek. GDDKiA podpisała umowę z grecką firmą J&P-Avax SA, na dostosowanie trasy do parametrów drogi ekspresowej na odcinku od mostu Grota-Roweckiego (węzeł "Modlińska") do wiaduktu przy M1 w Markach (węzeł "Piłsudskiego")Odcinek ma być oddany w kwietniu 2012. Mimo, że wykonawca jest zobowiązany do utrzymania co najmniej po dwa pasy w każdą stronę, ciągłe zmiany organizacji ruchu sprawiają kierowcom wiele kłopotów.

Po oddaniu Mostu Północnego drogowcy z GDDKiA, planują rozpocząć modernizację Trasy AK na odcinku od węzła Modlińska do węzła Powązkowska. Pozostały odcinek Trasy S8 został oddany w styczniu 2011 roku.

par

Czytaj także: