Od marca niektóre pociągi pojadą omijając Warszawę Zachodnią i Warszawę Centralną, bezpośrednio do Dworca Gdańskiego. Zmiany spowodowane są drugim etapem remontu mostu średnicowego.
- Od 9 marca na stację Warszawa Gdańska zostanie skierowanych 39 pociągów PKP Intercity i trzy pociągi Przewozów Regionalnych. Spowodowane to jest kolejnym etapem prac remontowych mostu średnicowego. Podróżni nie powinni bardzo odczuć tych zmian, Dworzec Gdański jest bardzo dobrze skomunikowany - jest metro, są tramwaje, autobusy - powiedział w środę wiceprezes PKP Polskich Linii Kolejowych Andrzej Pawłowski.
Dodał, że zmiany w kursowaniu potrwają do 14 czerwca.
Tak pojadą
Oznacza to, że niektóre pociągi przyjeżdżające z kierunku zachodniego, będą kursować przez stację Warszawa Gdańska z pominięciem stacji Warszawa Zachodnia.
Natomiast pociągi jadące objazdem przez Dworzec Gdański będą kontynuować podróż w kierunku Białegostoku, Olsztyna, Trójmiasta, Lublina z pominięciem stacji Warszawa Wschodnia.
Pociągi z Łodzi będą jechały przez Warszawę Centralną, niektóre skończą bieg na tej stacji.
Wszystkie składy wyjeżdżające ze stolicy na zachód, czyli te do Krakowa, Katowic, Wrocławia, Poznania, Bydgoszczy i Trójmiasta przez Bydgoszcz, będą kursować przez linię średnicową dalekobieżną, tzn. z postojami na stacjach Warszawa Wschodnia, Warszawa Centralna, Warszawa Zachodnia.
Pociągi międzynarodowe odjeżdżające z Warszawy, będą kursowały przez Warszawę Centralną.
Nocne pociągi międzynarodowe odjeżdżające na wschód pojadą po torach podmiejskiej linii średnicowej.
"Tory i rozjazdy są przygotowane"
- W związku ze zwiększonym wykorzystaniem Dworca Gdańskiego oraz linii dojazdowych od strony zachodniej i wschodniej i zachodniej, służby techniczne Polskich Linii Kolejowych dokonały przeglądu infrastruktury. Urządzenia sterowania ruchem kolejowym oraz tory i rozjazdy są przygotowane na przyjęcie większej liczby pociągów, a tym samym na intensywniejszą obsługę podróżnych - powiedział Pawłowski.
Dodał, że każdego dnia przez węzeł warszawski przejeżdża blisko tysiąc pociągów.
Gdańska zastąpi Centralną
Dwa etapy
Most średnicowy ma pięć przęseł i 470 metrów długości. Jest wyeksploatowany i bardzo ważny dla ruchu aglomeracyjnego w stolicy. Codziennie linią średnicową przejeżdża około 800 pociągów.
Przez most przechodzą tory tzw. średnicowej linii dalekobieżnej, oraz linii podmiejskiej, z której korzystają pociągi Kolei Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej, obsługujące ruch aglomeracyjny.
W zeszłym roku zostały one wyremontowane, teraz przyszła kolej na remont torów dalekobieżnych.
- Od 9 marca do 26 kwietnia będziemy naprawiali jeden z torów mostu, a od 27 kwietnia do 14 czerwca - drugi tor. Koszt inwestycji to ok. 9 mln zł - powiedział Pawłowski.
Zmiany w rozkładzie pociągów podróżni mogą znaleźć m.in. na plakatach porozwieszanych na peronach, czy też na stronach internetowych intercity.pl, mazowieckie.com.pl.
PAP/mz