Fala wstrzymała budowę mostu. "Termin będzie trudny do utrzymania"

"Straciliśmy miesiąc"
Źródło: Artur Węgrzynowicz / tvnwarszawa.pl
Po przejściu fali wezbraniowej na Wiśle budowa mostu Południowego może złapać opóźnienie - Straciliśmy miesiąc - mówi Bartosz Sawicki, rzecznik firmy Gϋlermak. I przyznaje, że przypadający w sierpniu przyszłego roku termin oddania mostu do użytku będzie bardzo trudny do utrzymania.

Pod koniec maja została wstrzymana budowa mostu, który ma być częścią Południowej Obwodnicy Warszawy i ma połączyć Wilanów z Wawrem. Powodem było przejście fali wezbraniowej na Wiśle. W kulminacyjnym momencie - w nocy z wtorku na środę - poziom wody osiągnął 579 centymetrów.

Przed wezbraniem poziomu Wisły zdemontowany został most pontonowy, który służył jako droga technologiczna w poprzek nurtu rzeki. Na barkach, które są elementami tego mostu, umieszczono materiały przeniesione ze sztucznych wysp usypanych wokół podpór nurtowych. Barki zostały bezpiecznie zacumowane przy brzegu w rejonie budowy. Z terenów zalewowych po obu brzegach Wisły w okolicy budowy przeniesiono sprzęt i kontenery zaplecza budowy.

W środę wykonawca mostu podzielił się pierwszym podsumowaniem skutków tej sytuacji. – Robotnicy wciąż nie pracują. Oczyszczamy plac budowy z konarów i pozostałości, które nanosiła Wisła. Uszkodzeniu uległy nasze drogi technologiczne i wszystkie trasy kablowe, które doprowadzały prąd i media na plac budowy. Będą musiały zostać odtworzone - powiedział Sawicki w rozmowie z tvnwarszawa.pl.

Jak przyznał, niewykluczone, że jednym ze skutków będzie opóźnienie zakończenia prac. - Straciliśmy miesiąc. Most już w tym momencie był na ścieżce krytycznej, więc w tej chwili termin sierpień 2020 będzie bardzo trudny do utrzymania. Po analizie szkód wyrządzonych przez powódź, będziemy prawdopodobnie występować do inwestora o wydłużenie tego terminu - dodał.

Zmiany w organizacji ruchu na Wawrze

Most Południowy będzie częścią Południowej Obwodnicy Warszawy. Jej budowę podzielono na trzy odcinki. Most stanowi etap B tej inwestycji. Prowadzi od Wału Miedzeszyńskiego do ulicy Przyczółkowej. Za tę część inwestycji odpowiedzialne jest konsorcjum Gϋlermak i Przedsiębiorstwa Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego.

Most biegnący przez Wisłę będzie składał się z dwóch niezależnych obiektów pod każdą z jezdni.

Rzecznik wykonawcy poinformował, że w związku z kolejnym etapem prac w czwartek w nocy w Wawrze zostanie zmieniona organizacja ruchu. - Będzie ona obowiązywała przez około rok. Jej wdrożenie jest spowodowane tym, że musimy rozpocząć prace przy nasypach po części wawerskiej - wyjaśnił.

Zmiany będą dotyczyły Wału Miedzeszyńskiego, na wysokości budowanego węzła POW. Jak czytamy w komunikacie na stronie infoulice.um.warszawa.pl, w obu kierunkach ruch zostanie przełożony na nową jezdnię. Będzie to dotyczyło odcinka pomiędzy skrzyżowaniami z ulicami Ogórkową i Rosiczki oraz z ulicą Czarnuszki. Kierowcy będą mieli do dyspozycji po jednym pasie ruchu w każdym kierunku.

Jednocześnie połączenie z Wałem Miedzeszyńskim straci ulica Czarnuszki. By do niej dotrzeć, trzeba będzie przejechać Rozchodnikową i Celulozy.

"Około godz. 14.00 wyłączona z ruchu zostanie wschodnia strona ronda na skrzyżowaniu ulic Wał Miedzeszyński i Trakt Lubelski" - ostrzega urząd miasta. Oznacza to, że obie ulice stracą połączenie. Ruch na Wale Miedzeszyńskim zostanie utrzymany. Kierowcy jadący od strony granicy miasta przejadą przez środek ronda i wrócą na właściwą jezdnię za skrzyżowaniem. W drugą stronę ruch będzie się odbywał bez zmian.

"Nową jezdnią pojadą także autobusy linii 146 i 702 oraz nocnej N72. Zatrzymywać się będą na nowo wybudowanych przystankach: Podbiałowa, Rozchodnikowa i Czarnuszki" - informuje ratusz.

"Popychają" przęsła mostu

Sawicki opowiedział też, jak wygląda postęp prac po stronie Wilanowa. - Już latem tego roku udrożnimy dla mieszkańców ulicę Przyczółkową. Wybudowany zostanie wiadukt na ulicy Sytej. Wszystko po to, byśmy mogli prowadzić prace przy nasypach przy obiekcie głównym - zaznaczył.

- W Wilanowie obydwie nitki mostu zostały już wybudowane. Ostatnie 10 metrów właśnie zostało przepchnięte technologią nasuwania w kierunku Wisły. Nasuwanie rozpoczęliśmy w listopadzie ubiegłego roku. To technologia, w której najpierw tworzymy 23 metry przęsła mostu. Jest to długość połowy przęsła, które za pomocą silników hydraulicznych jest, kolokwialnie mówiąc, "popychane" w kierunku Wisły - mówi rzecznik.

Dodaje też, że za dwa tygodnie w Wawrze rozpoczną się prace przy budowie drugiej nitki mostu. Do końca roku mają one dotrzeć do brzegu Wisły. - Z końcem kwietnia skończyły się prace przy jezdni południowej - przypomina.

Trzy odcinki POW

Budowa POW podzielona jest na trzy odcinki. Najdłuższy jest ten oznaczony literką C - ciągnie się od Trasy Lubelskiej do Wału Miedzeszyńskiego i ma 7,5 kilometra. Odcinek B - z mostem na Wiśle - jest o kilometr krótszy. Prowadzi od Wału Miedzeszyńskiego do ulicy Przyczółkowej. Najkrótszy (4,6 km), za to zdecydowanie najbardziej skomplikowany w konstrukcji, jest odcinek A. To z powodu budowy tunelu na Ursynowie, który na dodatek będzie przechodził pod tunelem metra. Ten fragment POW będzie wiódł od Przyczółkowej do węzła Puławska, gdzie droga połączy się z istniejącą już S2.

Cała budowa południowej obwodnicy Warszawy będzie kosztowała 2,5 miliarda złotych. Prace na wszystkich odcinkach rozpoczęły się w 2017 roku. Koniec robót zaplanowano na sierpień 2020 roku.

Pod koniec listopada ubiegłego roku drogowcy informowali, że zaawansowanie prac na wszystkich trzech osiągnęło niemal 50 procent realizacji inwestycji. Gdy w lutym sprawdzaliśmy postępy, przedstawiciele wykonawców zapewniali, że prace idą sprawnie, bo w tym roku ich sprzymierzeńcem była wyjątkowo łagodna zima. Miesiąc później byliśmy też z kamerą na budowie tunelu POW pod pierwszą linią metra na Ursynowie. Natomiast pod koniec maja, wykonawca ursynowskiego odcinka obwodnicy opublikował film z lotu ptaka, na którym porównany został postęp prac w ciągu ostatniego roku.

POW - dużo filmów

Postępy na placu budowy POW
Źródło: Astaldi
Postępy na placu budowy POW
Postępy na placu budowy POW
Teraz oglądasz
Postępy na placu budowy POW
Postępy na placu budowy POW
Teraz oglądasz
Trwa budowa tunelu pod metrem
Trwa budowa tunelu pod metrem
Teraz oglądasz
Budowa tunelu POW w toku
Budowa tunelu POW w toku
Teraz oglądasz
Postępy na budowie POW
Postępy na budowie POW
Teraz oglądasz

POW - dużo filmów

kk/pm

Czytaj także: