Ujawnione w środę przez PAP i Muzeum Historii Polski mapy pokazują, jak mogła wyglądać sieć metra w stolicy. Projekt zawiera przebieg planowanych linii w granicach ówczesnej Warszawy. W sumie brano pod uwagę powstanie pięciu tras biegnących południkowo i trzech wiodących równoleżnikowo, wraz z odnogami.
ZOBACZ NIEZNANE DOTĄD PLANY METRA
Odwierty i kryzys
- Już na planach z 1925 r. rysowano linie metra – zaznacza Mączewski. - Te plany pokazują np. jak podziemna kolejka miała łączyć się z Warszawską Koleją Dojazdową - dodaje.
Już w latach 1927-1928 prowadzono odwierty geologiczne, później przyszedł kryzys. - Temat w latach 30 wrócił na tapetę - przypomina Mączewski. I przekonuje, że plan z 1938 roku jest unikatowy. - Pokazuje m.in. wersje alternatywne. Rozpatrywano, że fajnie byłoby wybudować metro na lotnisko na Gocławiu, tam miało być lotnisko cywilne - tłumaczy. - Albo na zespół sportowy na Siekierkach - dodaje.
Przez Wisłę na powierzchni
Stacje przesiadkowe metra planowano np. pod placem Piłsudskiego. - To miało być miejsce przesiadkowe dla dwóch linii - A i B. B miała prowadzić z Woli na Pragę, A z placu Muranowskiego, mniej więcej na Mokotów - mówi Mączewski.
Ciekawostką jest też rozwiązanie komunikacyjne łączące oba brzegi Wisły. - Przeprawa przez rzekę miała być na powierzchni, nie tunelem pod Wisłą - mówi Mączewski.
ran/mz