Dwie oferty na dokończenie metra: włosko-turecka i chińska

Dwie oferty na dokończenie II linii metra: chińska i włosko-turecka
Dwie oferty na dokończenie II linii metra: chińska i włosko-turecka
Źródło: Metro Warszawskie
Dwie firmy złożyły oferty w przetargu na projekt i budowę trzech stacji II linii metra na Bemowie i stacji techniczno-postojowej Mory. Obie oferty przewyższają zaplanowany przez miasto kosztorys o ponad 100 milionów złotych.

W czwartek do spółki Metro Warszawskie wpłynęły dwie oferty w związku przetargiem na zaprojektowanie i budowę ostatniego odcinka II linii metra na Bemowie. Chodzi o fragment od planowanej stacji Powstańców Śląskich do stacji techniczno-postojowej Mory. Całość ma być gotowa w 2023 roku.

Włosko-tureckie konsorcjum i firma z Chin

Po otwarciu kopert okazało się, że podziemną kolejkę chce budować dobrze znane w Warszawie turecko-włoskie konsorcjum Astaldi i Gülermak, które swoją ofertę wyceniło na 1,319 miliarda złotych. Przypomnijmy, że to ci dwaj wykonawcy wybudowali centralny odcinek II linii stołecznego metra, a teraz - już osobno - je rozbudowują: Astaldi na Targówek, Gülermak na daleką Wolę.

O kontrakt walczy także chińska firma Sinohydro Corporation Limited, która wyceniła swoje usługi na 1,360 miliarda złotych.

- Obie oferty przekraczają kwotę, którą planuje wydać inwestor. Wynosi ona miliard i 200 milionów złotych - mówi nam Anna Bartoń. Ale na razie nie spędza to urzędnikom snu z powiek. Skupili się na weryfikacji poprawności zgłoszonych propozycji. Wszelkie decyzje zapadną dopiero, gdy oferty zostaną dogłębnie sprawdzone.

Zwycięzca przetargu będzie miał maksymalnie 50 miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie trzech stacji metra, niemal czterech kilometrów podwójnego tunelu i stacji techniczno-postojowej.

Cztery stacje, w tym jedna techniczna

Na ostatnim odcinku II linii metra na Bemowie zaplanowane są trzy stacje dla pasażerów: Lazurowa - po południowej stronie Górczewskiej, w rejonie Lazurowej, Chrzanów - w okolicy skrzyżowania Szeligowskiej z planowanym przedłużeniem Człuchowskiej, Połczyńska - w rejonie Połczyńskiej i Sochaczewskiej.

W planach jest też zagospodarowanie terenu o powierzchni ponad 26 hektarów za Połczyńską, w okolicy Instytutu Energetyki. "Powstanie tam stacja techniczno-postojowa Mory z halami postojowymi i serwisowymi, magazynami i zapleczem technicznym II linii metra" - zapowiada Metro Warszawskie.

Można ogłaszać przetarg na dwie stacje

Bardziej zaawansowane są przygotowania do budowy bliższego odcinka. W środę Metro Warszawskie otrzymało ważny dokument w procesie inwestycyjnym - decyzję o lokalizacji linii na pograniczu Woli i Bemowa. - Decyzja wojewody dotyczy budowy odcinka za torami odstawczymi stacji Księcia Janusza do torów odstawczych stacji Powstańców Śląskich - tłumaczy Anna Bartoń, rzeczniczka Metra Warszawskiego.

Powstaną na nim dwie stacje metra - Wola Park, zlokalizowana przy skrzyżowaniu Górczewskiej z Krępowieckiego. Druga - Powstańców Śląskich - usytuowana będzie przy skrzyżowaniu Górczewskiej z Powstańców Śląskich. Za nią wybudowane zostaną tory odstawcze.

Uzyskanie decyzji lokalizacyjnej było niezbędne, by ogłosić przetarg na projekt i wykonanie tego odcinka II linii metra. Jak zapowiedziała na Twitterze wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska, ten ogłoszony zostanie wkrótce.

Metro na Woli i Bemowie
Metro na Woli i Bemowie
Źródło: Urząd Miasta

ZOBACZ JAK WYGLĄDAJĄ POSTĘPY NA BUDOWIE METRA NA WOLI:

Drążenie tuneli na Woli

Źródło: Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl
Rozruch tarczy "Krystyna"
Rozruch tarczy "Krystyna"
Teraz oglądasz
Tarcza drąży tunel na Woli
Tarcza drąży tunel na Woli
Teraz oglądasz

Drążenie tuneli na Woli

kk/b

Czytaj także: