Pytany o lokalizację CPK powiedział, że "jednym z podstawowych założeń programu, nad którym pracuje, jest integracja Warszawy i Łodzi".
Wild dodał, że jeszcze przed ogłoszeniem opinii publicznej lokalizacji CPK, wcześniej zatwierdzić musi ją jeszcze rząd. Poinformował ponadto, że trwają prace nad specustawą, która ma przyspieszyć inwestycje związane z budową CPK.
Równolegle nad pracami nad koncepcją, która zostanie przyjęta przez rząd - mam nadzieję w najbliższych dniach - toczą się prace nad specustawą, która przyspieszy procesy inwestycyjne i usprawni tam, gdzie to tylko możliwe, wszystkie konieczne procesy związane z tą inwestycją - powiedział Wild. Jak dodał, żeby proces inwestycyjny przebiegał bez zakłóceń, ta specustawa powinna wejść do końca roku.
Model finansowania
Pytany o model finansowania powiedział, że "wszystko wskazuje na to, że do momentu, w którym ostateczne decyzje odnośnie finansowania będą musiały zostać podjęte, dzieli nas jeszcze przeszło rok". - Dlatego też, wszystko wskazuje na to, że będziemy chcieli zostawić sobie maksymalną elastyczność w tym zakresie - powiedział.
Według wicepremiera Morawieckiego, projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego jest "kluczową decyzją infrastrukturalną w najbliższych 10 latach". Jak mówił, inwestycja może kosztować nawet ponad 30 mld zł.
Podczas Forum Lotniczego 2017 Wild mówił, że budowa CPK jest konieczna m.in. z powodu problemów z przepustowością na warszawskim Lotnisku Chopina, które według prognoz "nasilą się w okolicach 2019 i 2020 roku". Jak tłumaczył, to było "spustem", który sprawił, że należało podjąć decyzję o lokalizacji nowego lotniska.
- Nie byłoby to rozsądne nie skorzystać z dorobku zgromadzonych już analiz, ponieważ rynek rzeczywiście rozwija się bardzo dynamicznie. Powody, dla których wszystkie dotychczasowe raporty skłaniały się już do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, w świetle nowych faktów - czyli w świetle tego, że przebijamy prognozy - okazują się zbyt konserwatywne - wskazał.
Port lotniczy i kolejowy
Jak mówił Wild, budowa CPK jest związana nie tylko z transportem lotniczym, ale także kolejowym, "co wiąże się z istotnymi zmianami w ramach sektora kolei".W ocenie ministra infrastruktury i budownictwa Andrzeja Adamczyka, CPK ma szansę być "jednym z najważniejszych portów w Europie". Podkreślił, że budowa CPK związana jest nie tylko z obecnością na nim PLL LOT i rozwojem narodowego przewoźnika, ale także powinna być związana z koleją dużych prędkości. - Koleje dużych prędkości, uważam, powinny być - jeżeli decyzja o ich budowie zapadnie - dużym wzmocnieniem CPK - powiedział.
Jak mówił, nim powstanie CPK, należy zapewnić przepustowość na największym lotnisku w Polsce, czyli warszawskim Lotnisku Chopina. - Mówiąc o CPK nie można zapomnieć o regionalnych portach lotniczych. Mają one dziś potencjał. Wykorzystaliśmy fundusze unijne. Porty regionalne w wielu regionach stały się ważnym graczem na rynku - podkreślił szef MIB.
Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że polskie porty lotnicze w ubiegłym roku obsłużyły blisko 34 mln pasażerów - o 12 proc. więcej niż w 2015 r. Według prognoz, w roku 2030 będzie to 60 mln podróżnych.
Jarosław Kaczyński chce dużego lotniska. Zobacz fragment rozmowy z prezesem PiS (17.02.2017):
Kaczyński chce dużego lotniska zapewniającego "połączenia z całym światem"
PAP/su/mś