- Właśnie podpisujemy umowę na pomiary. Będziemy mierzyć w tych samych punktach, co w ubiegłym roku - informuje Łukasz Puchalski.
Pełnomocnik miasta ds. rowerów precyzuje w rozmowie z nami, że liczenie odbędzie się ręcznie oraz z pomocą 6 pętli indukcyjnych, zamontowanych pod ścieżkami rowerowymi.
Będzie to drugi pomiar na taką skalę. Pierwszy odbył się w zeszłym roku. Wcześniej dokonywano ich zaledwie w 5 punktach, a od 2014 r. już w 40. - Dowiadujemy się dzięki temu, czy inwestycje w infrastrukturę rowerową były trafione i gdzie pożądane są kolejne - zapowiada Puchalski.
Jako przykład podaje ścieżkę przy ul. Banacha, która jest najbardziej obleganą trasą rowerową w mieście. Według zeszłorocznego badania, dziennie jeździ nią nawet 4,5 tysiąca osób. - Na tej podstawie zdecydowaliśmy o remoncie, by jazda była wygodniejsza - podkreśla pełnomocnik miasta.
Nowe czujniki i aplikacja
Badanie ma być powtarzane co roku. Jeszcze w maju, ale już z myślą o kolejnych pomiarach, mają być instalowane nowe pętle indukcyjne, m.in. w al. Solidarności i właśnie przy Banacha. Ratusz wystąpił też do rady miasta o pieniądze na kolejne, m.in. na Świętokrzyskiej.
Wraz z nowymi licznikami ma się też pojawić aplikacja, która będzie informować o wynikach badania. - Chcemy, by była dostępna dla wszystkich, by rowerzyści mogli sprawdzić, gdzie spodziewać się dużego ruchu - tłumaczy Puchalski.
Aplikacja ma być bezpłatna.
Coraz więcej rowerzystów
Badanie będzie kosztować 35 tys. złotych. Pomiar ma być prowadzony przez tydzień, 24 godziny na dobę. W wynikach ma być podana także pogoda, jaka była danego dnia, by dało się ustalić, jak warunki atmosferyczne wpływają na ruch rowerowy.
Czy badanie nie pokrywa się z prowadzonym w tym samym czasie Warszawskim Badaniem Ruchu, w ramach którego sprawdzony zostanie także ruch rowerów? - Nasze pomiary prowadzone są każdego roku i są o wiele bardziej precyzyjniejsze. WBR odbywa się raz na 10 lat i na tej podstawie można mówić jedynie o pewnej tendencji - odpowiada Puchalski.
Jak dodaje, z badań z ostatnich 5 lat, wynika, że liczba przejazdów rowerowych rośnie nawet do 40 proc. rocznie.
W TYM ROKU ODBYWA SIĘ TEŻ WARSZAWSKIE BADANIE RUCHU:
Warszawskie Badanie Ruchu 2015
ep/r
Źródło zdjęcia głównego: Tomasz Zieliński /tvnwarszawa.pl