System działa od 2012 r. – obecna umowa z operatorem wygasa z końcem 2016 r. Wykonawcy zainteresowani prowadzeniem systemu Veturilo przez następne 4 lata mogą składać swoje oferty do 27 czerwca.
"Zapytaliśmy warszawiaków"
ZDM zaznacza, że kandydaci muszą wykazać się odpowiednim doświadczeniem, m.in. prowadzić od 2 lat, co najmniej 2 systemy rowerów publicznych po 2 tys. rowerów albo jeden duży system i kilka mniejszych. Oprócz zaproponowanej ceny, dodatkowe punkty w przetargu można otrzymać za dostarczenie testowo 50 rowerów napędzanych tzw. "sprzęgłem Kardana", co pozwoli ocenić czy jest to rozwiązanie lepsze niż napęd na łańcuch.- O to, jak ma wyglądać system, zapytaliśmy wcześniej warszawiaków. Zebraliśmy 2,5 tys. ankiet i ponad 1 tys. propozycji lokalizacji stacji, a kilkaset kolejnych uwag zgłoszono nam podczas spotkań konsultacyjnych i przesłano mailem. Przeanalizowaliśmy również dotychczasowe funkcjonowanie systemu (w tym dane dotyczące kilku milionów wypożyczeń), aby określić podstawowe zasady dalszego rozwoju Veturilo – wyjaśnił dyrektor ZDM Łukasz Puchalski.W efekcie zaplanowano zwiększenie liczby rowerów do 4455 i liczby stacji do 300. Nowe wypożyczalnie pojawią się przede wszystkim w centralnym obszarze miasta (Śródmieściu, Pradze i bliskiej Woli); będą rozmieszczone gęściej - średnio co ok. 200 m). Więcej stacji powstanie również na Mokotowie, Pradze-Południe i Targówku – będą rozmieszczone co ok. 500 m. Kilka nowych stacji trafi także do dzielnic położonych dalej od centrum (m.in. Białołęki, Bielan, Bemowa).
Rowery elektryczne
ZDM zakłada możliwość rozbudowy Veturilo o kolejne wypożyczalnie, w miarę dostępnych środków (w tym z budżetów dzielnicowych). Jednak - jak zwraca uwagę - nie rekomenduje się rozbudowy systemu na obszarach o rzadszej zabudowie. Dotychczasowe doświadczenia takich stacji wskazują, że są one bardzo słabo wykorzystywane (nawet kilkadziesiąt razy rzadziej niż stacje w centrum), kosztowne w utrzymaniu (do każdego wypożyczenia trzeba by było dopłacać nawet 10 zł) i obniżające funkcjonalność systemu (konieczne częste dowożenie i odwożenie rowerów ze stacji).Poza tym w 10 stacjach w rejonie Powiśla i Traktu Królewskiego pojawią się rowery elektryczne. Rozwijana będzie również sieć rowerków dziecięcych - zaplanowano 6 specjalnych stacji, na których będzie można wypożyczyć mniejszy rower. Do 45 zwiększy się liczba tandemów.ZDM informuje, że "zwykłe" rowery zostaną wyposażone w dodatkowy hamulec ręczny, wygodniejszą kierownicę i siodełko dopasowane do wyższych osób, dzwonek obrotowy wsuwany na kierownicę, bagażnik przedni i szerokie siodełko. Na rowerze zostanie umieszczony kod QR umożliwiający szybkie wypożyczenie bez korzystania z terminali.
Uniwersalna pompka rowerowa
Z kolei terminale zyskają nowoczesne, kolorowe wyświetlacze z ekranem dotykowym i obsługą płatności zbliżeniowych. Będą również wyposażone w uniwersalną pompkę rowerową. Wprowadzona zostanie możliwość wypożyczania i zwrotu rowerów za pomocą aplikacji mobilnej. Każdy stojak zostanie wyposażony w diodę, sygnalizującą czy dany rower jest sprawny i można go wypożyczyć.Z nowych rowerów i stacji warszawiacy będą mogli skorzystać od 1 marca 2017 r.Obecnie systemu rowerów miejskich używa już prawie 350 tys. osób. ZDM zwraca uwagę, że dwie trzecie warszawiaków dobrze ocenia Veturilo. Rowery są wypożyczane średnio co 10 sekund, a w całym mieście są już 204 stacje, w tym 24 zakupione przez firmy prywatne.
W zeszłym sezonie udostępniono m.in: tandemy i rowerki dla dzieci:
Ruszyły tandemy Veturilo
PAP/ran
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta