150 tramwajów pomieści nowa zajezdnia "Annopol" na Białołęce. Tramwajarze wybudują tam nowe budynki, 55 torów o łącznej długości ponad 14 km oraz dodatkowy węzeł rozjazdowy. Będzie to pierwsza warszawska zajezdnia wybudowana od 1963 roku.
Po ponad pięciu dekadach w stolicy powstanie nowy tego typu obiekt. Jak informują Tramwaje Warszawskie, spółka otrzymała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy zajezdni tramwajowej "Annopol". - W ramach tej inwestycji na Białołęce powstaną nowe budynki zajezdni, układ torowy oraz sieć trakcyjna. Zajezdnia będzie przygotowana do garażowania ponad 150 tramwajów wieloczłonowych. Planujemy, że inwestycja zostanie oddana do użytku pod koniec 2020 roku – informuje Michał Powałka, rzecznik spółki.
Ostatnia to "Żoliborz"
Dotąd zajezdnia "Żoliborz" była ostatnią jaką zbudowano w stolicy. Oddano ją do użytkowania w 1963 roku. Obecna inwestycja tramwajarzy to budowa nowoczesnego obiektu. - Zajezdnia będzie miała powierzchnię ok. 11,76 ha i będzie umożliwiała wykonywanie czynności obsługi technicznej 150 tramwajów, w tym napraw oraz stanowiła miejsce postoju tramwajów – wylicza Powałka. W "Annopolu" powstanie 55 torów o łącznej długości 14,25 km oraz dodatkowy węzeł rozjazdowy, łączący teren zajezdni z istniejącą infrastrukturą w ul. Annopol. - Planowana jest również budowa wjazdu na teren zajezdni od północno-wschodniej strony. Połączy on teren zajezdni z ul. Włodkowica – dodaje rzecznik TW.
Solary i ekrany akustyczne
Tramwajarze zapewniają, że stawiają na rozwiązania ekologiczne. W planowanej zajezdni "Annopol" mają zostać wykorzystane najnowsze rozwiązania techniczne, minimalizujące niekorzystny wpływ na środowisko. Będą to m.in. instalacje odnawialnych źródeł energii: gazowe absorpcyjne pompy ciepła powietrze - woda, czy panele słoneczne. - Dodatkowo przewidziano magazynowanie wody szarej w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zieleni. Zamknięty obieg wody w myjniach, jak również zastosowanie smarownic oraz ekranów akustycznych będą ograniczać uciążliwości akustyczne wynikające z ruchu taboru tramwajowego – podsumowuje Michał Powałka.
Stołeczny ratusz szykuje się do wymiany taboru szynowego:
skw/pm
Źródło zdjęcia głównego: Tramwaje Warszawskie