Ambitne plany wydłużenia trasy tramwajowej z Dolnego Mokotowa. Powstanie łączona pętla

Linia tramwajowa w ciągu Gagarina będzie rozbudowywana
Prezes TW o możliwości wydłużenia trasy na Siekierki
Źródło: TVN24
Tramwaje Warszawskie snują plany dotyczące przedłużenia linii tramwajowej, która obecnie kończy się na skrzyżowaniu Gagarina i Czerniakowskiej. W bliżej nieokreślonej na ten moment przyszłości, składy mają zawracać dzięki pętli przy Elektrociepłowni Siekierki.

W maju tego roku do użytku mieszkańców została oddana linia tramwajowa łącząca plac Unii Lubelskiej z Sielcami. Trasa biegnie przez ulice Goworka, Spacerową i Gagarina i stanowi odnogę powstającej ze sporym już opóźnieniem linii do Wilanowa. Obsługuje ją tramwaj "11".

Nowa trasa kończy się zawrotką na skrzyżowaniu Gagarina i Czerniakowskiej. Wciąż jednak powracają pytania o wydłużenie linii w kierunku Siekierek. Wschodnia część Mokotowa jest zabudowywana kolejnymi osiedlami mieszkaniowymi.

Linia tramwajowa w ciągu Gagarina będzie rozbudowywana
Linia tramwajowa w ciągu Gagarina będzie rozbudowywana
Źródło: UM Warszawa

Tramwaj w planie zagospodarowania

O możliwość pociągnięcia torów śladem rezerwy pomiędzy jezdniami alei Polski Walczącej dopytywał w interpelacji mokotowski radny z klubu Miasto Jest Nasze Jacek Grzeszak. "Szybko rosnąca społeczność mieszkańców Siekierek potrzebuje sprawnego i szybkiego dojazdu na Górny Mokotów i na Śródmieście" - podkreślił w interpelacji radny.

Grzeszak zaznaczył, że taka rozbudowa byłaby znacznie mniej uciążliwa z uwagi na wspomnianą, gotową rezerwę. "Pozwoli to też na bardziej efektywne wykorzystanie odnogi trasy na Wilanów (zamiast ok. 1,5 km długości- nawet do ok. 3 km), a być może też zamianę obecnego krańca trasy w pełnowymiarową pętlę (dzięki temu tramwaje będą mogły częściej kursować, motorniczy będą mieli przestrzeń socjalną, będą mogły też kursować tramwaje jednokierunkowe). Wskazane jest więc zagwarantowanie finansowania dla tej inwestycji i zrealizowanie jej w szybkim terminie" - podkreślił radny.

"Gazeta Stołeczna" poinformowała w poniedziałek, że radny Grzeszak otrzymał odpowiedź od burmistrza dzielnicy Rafała Miastowskiego. Urzędnik wskazuje, że zgodnie z miejscowymi planami zagospodarowania dla rejonów ulicy Bartyckiej i Augustówka, tory tramwajowe mają przebiegać aleją Polski Walczącej, planowanymi ulicami Czerniakowska-bis oraz drogą bez roboczej nazwy, która połączy się z Augustówką. W maju tego roku urząd dzielnicy przekazał do Stołecznego Zarządu Rozbudowy Miasta wytyczne dotyczące budowy Czerniakowskiej-bis. Jest tam mowa o konieczności zachowania rezerwy pod tramwaj na kształt tej w alei Polski Walczącej.

Wspólna pętla dla tramwajów i autobusów

Miastowski wskazuje też na szeroki zakres planów tramwajarzy. "Kraniec trasy miałby znajdować się w rejonie obecnie funkcjonującej pętli autobusowej EC Siekierki. Spółka przygotowała koncepcję budowy w tym miejscu pętli tramwajowo-autobusowej" - czytamy w odpowiedzi na interpelację.

"Zaznaczamy, że realizacja przedmiotowej inwestycji jest uzależniona od dostępności środków finansowych oraz koordynacji z innymi inwestycjami" - podkreślił burmistrz Mokotowa.

Jeszcze w maju, przy okazji otwarcia torów na Gagarina, prezes Tramwajów Warszawskich wskazywał na znacznie skromniejszy plan wydłużenia tej trasy. - W zależności od możliwości finansowych nasze zainteresowanie przeniesie się tu (w kierunku osiedli na Siekierkach - red.). Co najmniej dwa zespoły przystankowe obsłużyłyby sporą część tych osiedli. Nie jest to jednak pieśń tej dekady - mówił wtedy Wojciech Bartelski.

- Do 2029 roku mamy już swoje priorytety do których należy ukończenie całego tramwaju z Mokotowa na Wolę oraz budowa tramwaju na Zieloną Białołękę - zaznaczył prezes Tramwajów Warszawskich.

"Ze względu na fakt, że inwestycja wykracza poza obecną perspektywę unijną, kwestie ewentualnego dofinansowania projektu ze środków zewnętrznych będą rozstrzygane na dalszym etapie projektowania, w porozumieniu z właściwymi jednostkami m.st. Warszawy" - potwierdza burmistrz Miastowski.

Czytaj także: