Przygotowania do otwarcia nowej trasy wymagają zmian w organizacji komunikacji. W poniedziałek, 4 marca, tramwajarze zdemontali rozjazd nakładkowy nieopodal przystanku Fort Wola, na którym tramwaje linii 76 zmieniają kierunek jazdy (jeżdżą między Metrem Młociny a Fortem Wola, ponieważ dalszy odcinek trasy na ulicy Wolskiej jest nieprzejezdny). Wymaga to wyłączenia ruchu tramwajów na ulicy Powstańców Śląskich i Połczyńskiej od Górczewskiej – właśnie do Fortu Wola.
Prace rozpoczęły się ok. godz. 9.30, po porannym szczycie komunikacyjnym, i trwały cały dzień.
Które linie pojadą przez Kasprzaka?
Od wtorku 5 marca tramwaje linii 10, 11, 26 i 27 będą jeździły po nowych torach na ulicy Kasprzaka. ZTM przekazał, że planowana częstotliwość to 8 minut w godzinach szczytu i 12 poza nim.
Ostatnia prosta na drodze do otwarcia #TramwajNaKasprzaka! 🚈 My już nie możemy się doczekać - a Wy?@warszawa @TramwajeW pic.twitter.com/3eU0htKdir
— Rafał Trzaskowski (@trzaskowski_) March 4, 2024
"Jedenastka" będzie linią szczytową – tramwaje będą kursowały tylko w dni powszednie w godzinach szczytów komunikacyjnych. Tramwaje linii 13 będą dojeżdżały do przystanków PKP Wola (Wolska), na ulicy Wolskiej za skrzyżowaniem z al. Prymasa Tysiąclecia. Na swojej trasie między Cmentarzem Wolskim a stacją metra Płocka pozostaną autobusy linii zastępczej Z26, a tramwaje linii 73 i 76 przestaną kursować.
W drugim etapie, od 25 marca, tramwaje wrócą na zmodernizowane torowisko na ulicy Wolskiej. Tramwaje linii 10 i 11 pozostaną na swoich trasach. Trasa linii 13 wydłuży się do Cmentarza Wolskiego. Zmienią się trasy linii 26 i 27 – tramwaje pojadą prosto ulicą Wolską, z pominięciem Skierniewickiej i Kasprzaka. Przestaną kursować autobusy linii Z26.
Ponad dwa kilometry nowych torów
Tramwajarze zbudowali ok. 2,3 km nowych torów między ulicami Wolską i Skierniewicką oraz zmodernizowali ok. 1,2 km istniejącego torowiska w ciągu Wolskiej i Kasprzaka. W ramach inwestycji tramwajarze zasadzą 94 nowe drzewa. Będą także krzewy, trawy ozdobne i byliny przy peronach tramwajowych i skrzyżowaniach, w pasach między jezdniami oraz wzdłuż Wolskiej. Drzewa zaprojektowano jako uzupełnienie szpalerów wzdłuż Wolskiej i Kasprzaka, a także w obrębie inwestycji. Tory na Kasprzaka zostaną obsadzone rozchodnikiem. Na skraju torowiska i parku Powstańców Warszawy będzie podwójny, a miejscami nawet potrójny szpaler drzew.
Autorka/Autor: dg
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa