Przygotuj się na:

WOLA: ZMIANY TRAS AUTOBUSÓW

Wraz z planowanym na kwiecień 2020 roku otwarciem nowych stacji metra na Woli zmienić się muszą trasy wielu linii autobusowych. Zarząd Transportu Miejskiego pokazał plany, które będą podstawą konsultacji społecznych. Początek 10 grudnia.

Metro na Bródnie. Jest kamień węgielny, wiosną zacznie się drążenie

Warszawa | Komunikacja

Autor:
dg/r
Źródło:
tvnwarszawa.pl
Kolejny w krok w kierunku metra na Bródno | UM Warszawa
Kolejny w krok w kierunku metra na Bródno | UM Warszawa
Kolejny w krok w kierunku metra na Bródno | UM Warszawa
Kolejny w krok w kierunku metra na Bródno | UM Warszawa
Kolejny w krok w kierunku metra na Bródno | UM Warszawa
Kolejny w krok w kierunku metra na Bródno | UM Warszawa
Kolejny w krok w kierunku metra na Bródno | UM Warszawa
Kolejny w krok w kierunku metra na Bródno | UM Warszawa
Kolejny w krok w kierunku metra na Bródno | UM Warszawa
Kolejny w krok w kierunku metra na Bródno | UM Warszawa
Kolejny w krok w kierunku metra na Bródno

Na budowanej już stacji metra Bródno wmurowano w środę kamień węgielny. Wiosną w tym samym miejscu ma się rozpocząć drążenie tunelu.

O postępach w pracach na budowie drugiej linii metra na Bródno informowaliśmy w połowie listopada. Wówczas urząd miasta przekazał, że najbardziej zaawansowane prace są prowadzone na stacji C21 przy skrzyżowaniu ulic Kondratowicza i Rembielińskiej – powstaje tam poziom -1 przyszłej stacji. Z kolei na dwóch pozostałych: C19 Zacisze i C20 Kondratowicza ku końcowi zmierza budowa ścian szczelinowych. A to oznacza, że niebawem na placu budowy pojawią się TBM-y, czyli maszyny drążące tunele.

W środę na budowanej stacji Bródno odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego. Na miejscu byli obecni: Rafał Trzaskowski, prezydent Warszawy,  Iwona Wujastyk, radna i przewodnicząca Komisji Infrastruktury i Inwestycji Rady m.st. Warszawy, Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego oraz Bulent Ozdemir, dyrektor krajowy Gülermak A.Ş., przedstawiciel konsorcjum wykonawców.

Rekord frekwencyjny drugiej linii

W symbolicznej kapsule czasu zamknięto nie tylko podpisany na miejscu akt erekcyjny, ale również zdjęcia dokumentujące, jak obecnie wyglądają miejsca, gdzie budowane są stacje drugiej linii metra, a także rysunki najmłodszych mieszkańców Warszawy.

- Jeszcze w tym roku trafią tu pierwsze elementy tarcz drążących tunele. Zgodnie z deklaracjami,  wiosną przyszłego roku maszyny zostaną uruchomione. Oczywiście prace toczą się również po drugiej stronie Wisły. Mamy nadzieje, że wszystkie terminy zostaną dotrzymane, i w kwietniu będziemy mogli otworzyć stacje na Woli  – powiedział Rafał Trzaskowski.

W trakcie uroczystości prezydent podkreślił, że z drugiej linii metra korzysta coraz więcej osób. – O czym świadczy pobity w dniu meczu Polska - Słowenia rekord frekwencyjny. Wtedy z drugiej linii metra skorzystało 212 tysięcy pasażerów. Średnie dzienne coraz częściej zbliżają się do 200 tysięcy - dodał.

"Metro jest rdzeniem transportu Warszawy"

W uroczystości wziął udział również przedstawiciel Komisji Europejskiej w Polsce Filip Skawiński.

- Unia Europejska wspiera budowę warszawskiego metra. W przypadku trzeciego etapu budowy drugiej linii dofinansowanie stanowi niemal połowę wszystkich kosztów - mówił Skawiński. - Rozbudowa metra wyraża wszystko to, czego UE chce dla europejskich miast. Aby były bardziej przyjazne do życia, bezpieczniejsze, mniej zanieczyszczone. Metro jest rdzeniem systemu transportowego tego miasta. W ubiegłym roku warszawskie metro przewiozło 235 milionów pasażerów, a wszystkie przejazdy kolejowe w Polsce to jest 310 milionów osób. To pokazuje, jak bardzo popularna jest to forma transportu.

Trzy stacje i hala do zawracania

Wszystkie stacje drugiej linii metra budowane są metodą podstropową. Polega ona na tym, że najpierw buduje się przyszły strop stacji, a następnie wybiera się spod niego ziemię. W ten sposób powstają kolejne poziomy stacji aż do ostatniego poziomu, tak zwanej płyty dennej.

Pomiędzy stacjami Bródno, Kondratowicza i Zacisze powstaną ponad cztery kilometry tuneli. Za stacją Bródno powstanie również duża hala z 11 torami, służąca do zawracania i postoju pociągów oraz trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł ma 36 miesięcy.

Na wolskim odcinku drugiej linii metra na przełomie roku rozpoczną się odbiory techniczne. Z kolei na styku Woli i Bemowa toczą się już prace związane z budową najkrótszego odcinka drugiej linii. Składa się on z dwóch i pół kilometra tuneli oraz stacji Ulrychów i Powstańców Śląskich.

Zobacz też konferencję prasową, dotyczącą testowych kursów na wolskim krańcu M2:

Budowa metra na Woli zbliża się do końca

Prezydent o postępach prac na budowie metra na WoliTVN24
wideo 2/3

Źródło: tvnwarszawa.pl

dg/r