W czwartek Rada Warszawy przeznaczyła 56 milionów złotych na prace przedprojektowe dla linii M4. Według planów, czwarta linia metra będzie miała 26 kilometrów i połączy Tarchomin z Wilanowem. Na jej trasie znajdą się 23 stacje. Według szacunków ratusza, prace przedprojektowe powinny zakończyć się do 2028 roku.
- Nowoczesna i wygodna komunikacja miejska to dla nas absolutny priorytet. Tylko w trakcie tej kadencji oddaliśmy do użytku 11 stacji metra, a obecnie trwa budowa trzech kolejnych, na linii M2. Po zakończeniu prac podróżni będą mogli korzystać w Warszawie z 42 stacji, a długość metra w stolicy wynosić będzie prawie 44 kilometry - mówi cytowany w komunikacie na ten temat prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. I dodaje: - Ale na tym nie poprzestajemy. W ubiegłym tygodniu podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie trzeciej linii metra, a dziś Rada Warszawy zdecydowała o przeznaczeniu pieniędzy na prace przedprojektowe czwartej linii metra. Tworzymy dobrze zaplanowaną siatkę połączeń komunikacyjnych. Tylko w taki sposób transport publiczny w Warszawie może funkcjonować jako system naczyń połączonych.
Rada Warszawy wpisała dziś do Wieloletniej Prognozy Finansowej miasta środki na prace przedprojektowe czwartej linii metra w wysokości 56 milionów złotych.
Połączy dziewięć dzielnic
Linia M4 połączy dzielnice: Białołęka, Bielany, Żoliborz, Śródmieście, Wola, Ochota, Mokotów, Włochy i Wilanów. We wstępnych założeniach - uwzględnionych masterplanie dla Warszawy do 2050 roku - linia M4 będzie mieć 26 kilometrów i 23 stacje, w tym dwie wspólne dla linii M4/M2 i M4/M3, osiem stacji z torami odstawczymi oraz 20 wentylatorni.
Na jej trasie będzie kilka węzłów przesiadkowych do linii metra M1 (stacja Marymont), M2 (Rondo Daszyńskiego), M3 (Żwirki i Wigury) i M5 (Plac Narutowicza), a także do naziemnej komunikacji miejskiej oraz linii kolejowych; radomskiej, średnicowej i obwodowej numer 20.
Stołeczni urzędnicy planują jeszcze w tym miesiącu ogłosić przetarg na prace przedprojektowe dla całej planowanej IV linii metra. "To niezwykle ważny etap prac przygotowujących tę inwestycję do realizacji. Uzyskane analizy i dokumentacja pozwoli na precyzyjną lokalizację linii, stacji, wyjść oraz powiązań pomiędzy linią metra i komunikacją naziemną" - zapewnia ratusz.
Prace przedprojektowe
Celem prac przedprojektowych jest m.in. potwierdzenie możliwości posadowienia stacji metra w danym miejscu. Wybrany w przyszłym przetargu wykonawca sprawdzi zarówno kwestie związane z warunkami geologicznymi, ewentualnymi kolizjami sieci, istniejącą lub planowaną zabudową.
"Ważne są również kwestie związane z kolejnymi krokami realizacji, kolejnością etapowania budowy itp. Analizowane będą również kwestie technologii i późniejszej eksploatacji, np. prowadzenia ruchu pociągów" - podkreśla w komunikacie ratusz.
Linia M4 będzie ważnym elementem systemu komunikacyjnego miasta - połączy dziewięć dzielnic, pokona bariery komunikacyjne przecinające miasto (linie kolejowe, arterie drogowe), stworzy dogodne węzły przesiadkowe do innych środków transportu miejskiego.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa