Nowy peron i kawałek kładki. Pierwsze efekty prac na Dworcu Zachodnim

Udostępnili nowy peron i kładkę na przebudowywanym Dworcu Zachodnim
Nowy peron i kładka na Dworcu Zachodnim (wideo z grudnia 2021 roku)
Źródło: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Od niedzieli podróżni na Dworcu Zachodnim mogą korzystać z nowego peronu numer 6, do którego dojście zapewnia - również świeżo otwarta - kładka. Kolejarze informują ponadto, że postępują prace przy budowie zadaszenia, szerokiego przejścia podziemnego i centrum sterowania ruchem kolejowym.

Pasażerowie od niedzieli 19 grudnia mogą korzystać z nowego peronu nr 6 na stacji Warszawa Zachodnia. Znajduje się on pod szerokim i wysokim zadaszeniem, jest oświetlony. Wykonawca zapewnił oznakowanie, ławki i dwie osłonięte "poczekalnie". Jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe w komunikacie, przy nowym peronie w ciągu doby przewidywana jest odprawa ponad 80 pociągów dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych. Póki co, na obecnym etapie przebudowy stacji, dojście do peronu nr 6 zapewnia tylko kładka.

- Otwarcie pierwszego z nowobudowanych peronów łączy się z udostępnieniem nowej kładki nad torami. Podróżni skorzystają z kładki na 200-metrowym odcinku od Tunelowej, łagodnym podejściem nad budowane perony nr 8 i 7, do nowego peronu nr 6 i dotychczasowego 5. Od peronu nr 5 otwarte jest nadal przejście podziemne w stronę Alej Jerozolimskich - wyjaśnia Karol Jakubowski z PKP PLK.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO >>>

Zmiany w obsłudze podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się

Informuje on też o innych istotnych zmianach na dworcu Zachodnim. - Zmieniona będzie nazwa peronu numeru 8 na peron numer 9. Dostępny jest odcinek nowego przejścia podziemnego. Pomiędzy peronem numer 9 na linii obwodowej a stacją Warszawa Zachodnia wykonawca przygotował odpowiednio oznakowaną drogę - podaje Jakubowski.

Zwraca przy tym uwagę na ważne zmiany w obsłudze podróżnych z niepełnosprawnościami: - W kolejnej fazie prac, ze względu na bezpieczeństwo i szeroki zakres robót, stacja nie może zapewnić pełnej wygodnej obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Takie warunki zapewniają pozostałe warszawskie stacje: Warszawa Gdańska, Warszawa Centralna, Warszawa Śródmieście, Warszawa Stadion i Warszawa Wschodnia.

Taki będzie Dworzec Zachodni po przebudowie

Najbardziej zaawansowane prace toczą się aktualnie przy peronach nr 7 i 8 oraz przejściu podziemnym i w tunelu tramwajowym. - Ułożono nowe tory i rozwieszono sieć trakcyjną. Kończy się część prac przy zadaszeniu hali peronowej. Obiekt na wysokości 11 metrów przykryje osiem peronów. Powstaje LCS - lokalne centrum sterowania z komputerowymi urządzeniami, które zapewni sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego. Układane są instalacje i prowadzone są roboty wykończeniowe wewnątrz i na zewnątrz obiektu - wylicza zakres obecnych prac Jakubowski.

Docelowo na Dworcu Zachodnim będą zadaszone perony, ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia. Łatwiejsze będzie łączenie podróży w aglomeracji oraz dalekobieżnych z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią zaś nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe.

Przedstawiciel PKP PLK przypomina, że prace są realizowane za około dwa miliardy złotych w ramach projektu "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia". Ubiega się on o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. - Zakończenie inwestycji planowane jest w 2023 roku - zaznacza Jakubowski.

Na przebudowywanej stacji utrzymany został ruch pociągów. Jak podają kolejarze, przejeżdża tam w ciągu doby ponad 700 składów dalekobieżnych regionalnych i aglomeracyjnych.

Czytaj także: