"Tak jak zapowiadałem w kampanii wyborczej - pracujemy nad dodatkowymi stacjami na I linii #metro. Właśnie podpisaliśmy umowę z firmą Metroprojekt na przygotowanie projektu budowlanego dwóch stacji - Plac Konstytucji i Muranów" - napisał na Twitterze Rafał Trzaskowski.
Pod koniec września stołeczny ratusz poinformował, że firma Metroprojekt w ramach postępowania o zamówienie publiczne została wybrana na projektanta brakujących stacji pierwszej linii. Firma wyceniła swoje usługi na blisko 7,3 miliona złotych brutto.
W ramach kontraktu będzie musiała zaprojektować same stacje, ale też tunele, wentylatornie i system sterowania ruchem. Dokumentacja ma pozwolić uzyskać pozwolenia na budowę.
Gdzie powstaną stacje?
Stacja Plac Konstytucji, nieco wbrew nazwie, ma być zlokalizowana w ciągu ulicy Marszałkowskiej - między placem Konstytucji a skrzyżowaniem z ulicą Hożą (czyli nie pod samym placem). Zatem znajdzie się między stacjami Centrum a Politechnika.
Przystanek Muranów wybudowany zostanie w rejonie ulicy Andersa - w okolicach Stawki, a także Świętojerskiej i Anielewicza. Na tej stacji będzie można wysiąść między Ratuszem-Arsenałem a Dworcem Gdańskim.
"Po ich wybudowaniu pasażer, znajdujący się pomiędzy stacjami metra w śródmieściu, będzie miał nie więcej niż 400 metrów do najbliższego wejścia jednej ze stacji" - wskazuje ratusz.
Na przygotowanie projektu i uzyskanie pozwolenia na budowę Metro Warszawskie przewiduje 24 miesiące od daty podpisania umowy, czyli pod koniec 2021 roku. Nie wiadomo, kiedy ruszy sama budowa. W świetle ostatnich cięć inwestycyjnych, których dokonał ratusz, można mieć wątpliwości, czy stanie się do w najbliższych latach.
Pomysł nie jest nowy
Dwa dodatkowe przystanki na pierwszej linii metra znalazły się na komunikacyjnej mapie wyborczej Rafała Trzaskowskiego. Wówczas to koszt budowy stacji Plac Konstytucji szacowano na około 146 milionów złotych, a Muranów - około 116 milionów złotych. O brakujących stacjach mówi się od lat, ale w 2014 roku Hanna Gronkiewicz-Waltz, ówczesna prezydent stolicy, powiedziała, że nie zostaną wybudowane, bo nie ma takiej potrzeby.
Konieczność ich budowy nie wynikała także z analiz dra Andrzeja Brzezińskiego z firmy Transeko, która opracowuje długoletnie plany rozwoju komunikacji w stolicy. O tym, że nie widzi potrzeby ich budowy mówił m.in. podczas Branżowej Komisji Dialogu Społecznego ds. Transportu kilka miesięcy temu. Obecne władze stolicy mają na ten temat inne zdanie.
- Pomysł został zaniechany, my chcemy wrócić do niego skutecznie i w sposób realny - powiedział wiceprezydent Warszawy Robert Soszyński. - Potrzeba istnienia tych stacji jest niewątpliwa. Sensowności chyba nie muszę wyjaśniać: to są takie dwa odcinki, gdzie odległość między stacjami jest ewidentnie zbyt duża. Dobudowa tych stacji bardzo pomoże najbardziej centralnemu rejonowi Warszawy - wyjaśniał. I dodał, że ważne jest, aby "na etapie robót, utrudnienia były możliwie małe".
- Jeżeli chodzi o wytyczne dotyczące utrzymania ruchu metra: generalna wytyczna jest taka, że należy dążyć do utrzymania ruchu eksploatacyjnego metra jak najdłużej. Ewentualne niezbędne przerwy będą na bieżąco uzgadnianie. Jeżeli to by się miało wydarzyć, to tylko w okresie, gdy jest minimalny ruch w mieście - doprecyzował Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego.
Planowanie trzeciej linii
Miasto nie rezygnuje także z prac koncepcyjnych nad tzw. wąsem na Gocław. We wtorek Komisja Przetargowa Metra Warszawskiego wybrała najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na opracowanie studium technicznego dla trzeciej linii metra.
Spośród pięciu ofert, które wpłynęły w postępowaniu, za najkorzystniejszą uznana została oferta konsorcjum firm: Egis Poland (lider) - Transeko Brzeziński, Dybicz, Szagala - Egis Rail. Projektant wycenił swoją pracę na ponad 1 906 500 złotych brutto. Jak zapowiedzieli urzędnicy, pierwsze efekty prac inżynierów poznamy po trzech miesiącach od podpisania umowy.
Ich zadaniem będzie przede wszystkim wskazanie najlepszej trasy przebiegu linii od istniejącej stacji Stadion Narodowy (czeka tam już dodatkowy peron) do stacji Gocław wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Oszacują też koszty inwestycji.
Schemat wariantów przebiegu linii M3:
W połowie września otwarto nowe stacje metra na Targówek:
Metro na Targówek zostało otwarte w połowie września
Autorka/Autor: ran/b
Źródło: tvnwarszawa.pl,PAP
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie