Jeździli na wózku, mieli opaski na oczach. Kierowcy uczyli się, jak pomagać pasażerom z niepełnosprawnościami

Kierowcy autobusów uczą się pomagać pasażerom z niepełnosprawnościami
Szkolenie kierowców MZA z Fundacją Integracja
Źródło: MZA
Miejskie Zakłady Autobusowe zorganizowały razem z Fundacją Integracja szkolenia dla kierowców z zakresu pomocy pasażerom z niepełnosprawnościami. Kierowcy uczyli się między innymi tego, jak pomóc niewidomym i słabowidzącym w korzystaniu z komunikacji miejskiej, ale także, jakie udogodnienia mają najnowsze autobusy. MZA zapowiada też spoty, które wkrótce obejrzą pasażerowie.

MZA reprezentowała grupa 22 doświadczonych kierowców, tzw. "patronów", którzy na co dzień doszkalają młodych kierowców rozpoczynających pracę w spółce. - Przedstawiciele Fundacji Integracja opowiadali o swoich doświadczeniach z korzystania z komunikacji miejskiej, przekazali również wiele cennych wskazówek, które pomogą kierowcom odpowiednio reagować na widok pasażera z białą laską, czy poruszającego się na wózku. Uczyli kierowców, w jaki sposób proponować pomoc i jak jej udzielać - przekazał w komunikacie rzecznik MZA Adam Stawicki.

Kierowcy w roli osób z niepełnosprawnościami

Zaznaczył, że aby jeszcze lepiej zrozumieć wyzwania, z jakimi mierzą się pasażerowie z niepełnosprawnościami ruchu, wzroku, słuchu, intelektualnymi czy z zaburzeniami mowy, kierowcy MZA w trakcie zajęć praktycznych korzystali ze sprzętów takich jak: wózki, laski dla osób niewidomych, opaski na oczy oraz gogle symulujące wady wzroku. - Osobiście doświadczali i ćwiczyli konkretne czynności wykonywane w najczęściej występujących sytuacjach podczas podróży osoby z niepełnosprawnością, jak np. przechylanie wózka podczas wprowadzania do pojazdu czy prowadzenie osoby niewidomej - wymienił rzecznik. - Spotkałem się z bardzo dużą otwartością, empatią, z takim zwyczajnym ludzkim podejściem, które cenię sobie najbardziej. Kierowcy, którzy uczestniczyli w szkoleniu dodali mi dużo chęci do dalszego działania. Widzę w tym ogromny sens. Nie było to zwykłe szkolenie. Była wymiana myśli, doświadczeń, chęć do ćwiczeń i zdobywania wiedzy. To był dobry dzień dla nas wszystkich. Ja też sporo się nauczyłem – podsumował z kolei Łukasz Bednarski, trener Fundacji Integracja. – Mieliśmy kontakt z osobami z różnymi niepełnosprawnościami – ruchu, wzroku, słuchu, ale też sami mogliśmy zmierzyć się z tą problematyką, aby lepiej zrozumieć jakie potrzeby i trudności ma osoba, która jest niewidoma czy ma problem z przemieszczaniem się – mówił Aleksander Choromański, dyspozytor i kierowca MZA. - Jest to bardzo potrzebne i dobrze by było, aby ta wiedza była przekazywana dalej, szerszemu gronu – ocenił Stefan Biernat, kierowca MZA.

Bardzo ważna i cenna lekcja dla kierowców

Rzecznik MZA podsumował, że była to dla wszystkich kierowców "bardzo ważna i cenna lekcja". - Kierowcy patroni przekażą pozyskaną wiedzę swoim podopiecznym, co wpłynie na komfort podróży pasażerów z niepełnosprawnościami - zapewnił. Przypomniał też, że kierowcy autobusów MZA przechodzą cykliczne szkolenia okresowe, w ramach których mają przekazywaną wiedzę na temat specyfiki obsługi osób z niepełnosprawnościami. - Często zdarza się, że nie udzielamy pomocy osobom z niepełnosprawnościami, bo nie wiemy, jak to zrobić. Chcąc razem tworzyć bardziej dostępny świat, w którym każdy czuje się dobrze, Miejskie Zakłady Autobusowe wraz z Fundacją Integracja przygotowały specjalny materiał – kilka podstawowych zasad zachowania względem osób z niepełnosprawnościami - aby dotrzeć z przekazem do jak największej liczby osób. Spoty akcji będą wyświetlane na ekranach w autobusach MZA - zapowiedział rzecznik.

Czytaj także: