- Chcemy, żeby Warszawa była nie tylko idealnym miejscem do pracy, ale także wymarzonym miejscem do życia. Budowa kolejnych linii metra ma tu kluczowe znaczenie, bo komunikacja jest jedną z najważniejszych usług, jakie świadczymy naszym mieszkańcom. Trzecia linia metra jest kolejną inicjatywą, podejmowaną z myślą o Pradze i mieszkańcach prawobrzeżnej Warszawy - powiedział cytowany w komunikacie na ten temat Rafał Trzaskowski, prezydent stolicy.
Nie przekonały go najwyraźniej prognozy obciążenia kolejnych linii metra, wykonane zresztą na zlecenie ratusza. Dla trzeciej linii badanie było bezlitosne - nawet w odległym 2050 roku ma nią jeździć zaledwie kilka tysięcy osób na godzinę. I to w szczycie. Tymczasem wydajne metro jest w stanie wozić kilkadziesiąt tysięcy osób na godzinę. Te dane trzeba uwzględniać, bo podziemna kolejka do najdroższy środek transportu, zarówno w budowie, jak i późniejszej eksploatacji.
W proponowanym przebiegu problematyczne jest także połączenie drugiej i trzeciej linii. Aby się przesiąść na stacji Stadion Narodowy, pasażerowie będą musieli skorzystać ze schodów i antresoli. Taki układ peronów powstał podczas budowy tej stacji.
Analizy wykazały, że najbardziej potrzebna jest czwarta linia, dublująca pierwszą w osi północ-południe. - Budujemy linie po kolei. Rzeczywiście czwarta linia - zasilana pierwszą, drugą, trzecią - może przewozić największą liczbę pasażerów. Ta kolejność jest uzasadniona, dlatego w ten sposób realizujemy inwestycję - odpowiadał w listopadzie Rafał Trzaskowski, pytany przez dziennikarzy o trzymanie się przyjętej kiedyś kolejności budowy.
Osiem kilometrów torów i siedem stacji
We wtorek ratusz zapowiedział, że ogłoszenie przetargowe na projekt linii M3 ("Wykonanie prac projektowych dla III linii metra w Warszawie – Etap I – Praga wraz ze Stacją Techniczno-Postojową") zostanie wysłane do dziennika urzędowego Unii Europejskiej w środę.
Przetarg dotyczy pierwszego odcinka M3, który będzie miał 8,1 kilometra długości i siedem stacji: Stadion Narodowy (od początku stacja ta projektowana jako węzeł przesiadkowy), Dworzec Wschodni, Mińska, Rondo Wiatraczna, Ostrobramska, Jana Nowaka-Jeziorańskiego, Gocław. Powstanie też odgałęzienie prowadzące do Stacji Techniczno-Postojowej na Koziej Górce. Wykonawca projektu będzie miał 36 miesięcy na realizację założeń przetargowych od momentu podpisania umowy.
Etap projektowania to czas, w którym można wprowadzić zmiany w otoczeniu stacji, które zmienią charakterystykę okolic przyszłych przystanków podziemnej kolei. Największe zmiany będą dotyczyły stacji Rondo Wiatraczna i Dworzec Wschodni.
Przesuną tory na Kijowskiej, przebudują rondo Wiatraczna
Budowa stacji metra na rondzie Wiatraczna będzie okazją do uproszczenia układu drogowego (nie będzie już ronda). Przystanki komunikacji miejskiej mają być skupione w centralnej części węzła przesiadkowego. Ta stacja będzie dość płytko, bo pod nią planowany jest tunel obiecywanej od lat obwodnicy śródmiejskiej. W miejscu przeniesionej pętli tramwajowej ma powstać plac miejski. Miasto obiecuje dużo zieleni, sieć dróg dla rowerów, elementy małej architektury oraz zadaszenie nad kluczową częścią węzła przesiadkowego.
Wygodnym, przyjaznym i estetycznym miejscem ma stać się także okolica Dworca Wschodniego.
Kluczową zmianą na Kijowskiej będzie przeniesienie torowiska tramwajowego bliżej hali dworca. Po torowisku będą mogły poruszać się również autobusy, dzięki czemu możliwe będzie urządzenie wspólnych przystanków tramwajowo-autobusowych tuż przy wejściu na dworzec Warszawa Wschodnia. Układ drogowy zostanie uzupełniony o ścieżki i przejazdy rowerowe. Wszystko widać na nowych wizualizacjach, które przygotowali urzędnicy.
Etap projektowania pierwszego etapu realizacji linii M3 powinien zakończyć się w 2026 roku, natomiast uzyskana dokumentacja umożliwi ogłoszenie przetargu na jego budowę. Podpisanie umowy ze zwycięzcą tego postępowania planowane jest na rok 2027, tak by w 2028 można było rozpocząć prace budowlane.
Plany na przedłużenie M3 i powstanie M4
Wedle planu Rafała Trzaskowskiego, druga część linii M3 zostanie w przyszłości przedłużona – przez Wisłę i Mokotów – na Ochotę (stacja Żwirki i Wigury).
Równolegle z projektowaniem linii M3 prowadzone mają być prace przedprojektowe dla całej czwartej linii metra (26 kilometrów, 23 stacje + STP). Ich celem będzie opracowanie wstępnego projektu koncepcyjnego, pozwalającego na ustalenie stref wpływu obiektów metra na otoczenie; wykonanie badań i dokumentacji geologicznej; analiz w zakresie technicznym, środowiskowym, eksploatacyjnym, możliwości podziału linii M4 na odcinki i kolejności ich realizacji – niezbędnych na dalszych etapach przygotowania i realizacji inwestycji.
Obecnie w Warszawie powstają trzy ostatnie stacje na bemowskim odcinku linii M2, czyli Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Budowana jest również stacja techniczno-postojowa Karolin. To ostatni etap prac na tej linii, która będzie oddana do użytku w 2026 roku. Sieć metra liczyć będzie wówczas 46 kilometrów i 42 stacje.
Autorka/Autor: katke/b
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa