Parking P+R na Żeraniu złapał kilkumiesięczne opóźnienie. Inwestycja miała być gotowa do końca czerwca tego roku, ale sytuacja skomplikowała się przez liczne uzgodnienia z wodociągowcami, drogowcami czy dostawcą prądu. Zarząd Transportu Miejskiego podaje, że kierowcy będą mogli zostawiać tam auta dopiero na wiosnę przyszłego roku.
Nowy punkt Parkuj i Jedź znajduje się obok stacji kolejowej Warszawa Żerań, w sąsiedztwie skrzyżowania Płochocińskiej z Marywilską. Na jednopoziomowym parkingu będzie 235 miejsc postojowych dla samochodów osobowych, w tym również przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Rowerzyści zostawią swoje jednoślady na 126 zadaszonych miejscach. Na miejscu będą też punkty ładowania samochodów i rowerów elektrycznych oraz strefa Kiss and Ride, w której można się zatrzymać, aby podwieźć pasażera do komunikacji miejskiej.
Inwestycja od kilku miesięcy wygląda na gotową, ale wjazdy są zastawione przenośnymi ogrodzeniami. Zgodnie z zapowiedziami Zarząd Transportu Miejskiego oraz umową zawartą z wykonawcą, inwestycja miała zostać zrealizowana do czerwca 2021 roku.
O termin otwarcia i przyczyny tak dużego opóźnienia zapytała Polska Agencja Prasowa. W odpowiedzi rzecznik ZTM Tomasz Kunert poinformował, że "obecny maksymalny termin zakończenia realizacji parkingu P+R Warszawa Żerań to 28 lutego 2022 roku".
Jest wiele powodów opóźnienia
Wymienił również cały szereg przyczyn przesunięcia terminu. Na pierwszym miejscu wskazał na epidemię COVID 19 i "przedłużające się procedury urzędowe". Parking jest budowany w formule "zaprojektuj i buduj", więc wykonawca musiał przygotować projekt oraz uzyskać wszystkie wymagane prawem uzgodnienia i decyzje i zbudować obiekt.
Jak dalej wyliczał, w trakcie zmieniły się uzgodnienia z Miejskim Przedsiębiorstwem Wodociągów i Kanalizacji w sprawie odwodnienia, a to spowodowało konieczność przygotowania nowego projektu. Przedłużyły się także uzgodnienia dotyczące stałej organizacji ruchu i wjazdu na parking. Wszystko przez to, że w pobliżu powstaje kilka inwestycji mieszkaniowych i równolegle toczą się postępowania dotyczące przyszłego układu drogowego w rejonie parkingu. Dłużej niż przewidywano trwały też uzgodnienia z Veolią dotyczące sposobu zabezpieczenia ciepłociągu.
Kunert tłumaczył, że na obecny termin zakończenia inwestycji wpływa także czas oczekiwania na dostawę energii przez Innogy oraz skontrolowanie przez Urząd Dozoru Technicznego ładowarek pojazdów elektrycznych. Przed udostępnieniem parkingu kierowcom trzeba jeszcze przeprowadzić konfigurację i testy systemów zasilanych docelową energią. Sprawdzenia wymagają m.in. elementy wspomagania zasilania parkingu w energię pozyskaną z fotowoltaiki. W ramach osobnego kontraktu z innym wykonawcą zaplanowany jest też montaż Systemu Poboru Opłat.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: ZTM