Na Bemowie rozpoczęło się drążenie tuneli ostatniego odcinka drugiej linii metra. W pierwszym etapie prac tarcza Anna ma do pokonania nieco ponad 1060 metrów. W ten sposób połączy dwie nowe stacje: Karolin i Chrzanów.
W pierwszej kolejności tarcze Anna i Krystyna będą miały do wywiercenia dwa tunele o długości ponad kilometra – tuż za szybem startowym, zlokalizowanym na stacji Karolin. Jako pierwsza ruszyła Anna. Gdy dotrze do stacji C2 Chrzanów, ekipy techników zostaną skierowane do drugiej tarczy, która rozpocznie drążenie tunelu prawego.
Będą drążyć do przyszłego roku
Na pierwszym odcinku obie ogromne tarcze TBM mają do ułożenia łącznie 1422 pierścienie obudowy tunelu. Po wydrążeniu pierwszych tuneli tarcze zostaną "przeciągnięte" przez korpus stacji. Następnie będą miały do wykonania dwa tunele o długości ponad 1200 metrów, które połączą stacje Chrzanów i Lazurowa. Ostatni odcinek, łączący budowę z działającą już linią, będzie najkrótszy. Ma niecałe 600 metrów i kończy się na komorze torów odstawczych stacji Bemowo.
Łącznie obie tarcze wydrążą aż 5688 metrów tunelu i ułożą 3792 pierścienie jego obudowy. Prace związane z budową tuneli zakończą się w przyszłym roku.
Warszawskie tarcze TBM ważą ponad 650 ton, mają długość niemal 100 metrów i średnicę ponad 6 metrów każda.
Prace nadzoruje 12-osobowa załoga
Tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana, jednak konieczna jest obecność człowieka. Jej pracę nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany. Do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych.
Na prawie czterokilometrowym, bemowskim odcinku drugiej linii metra zaprojektowano trzy stacje. Stacja Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej, między pętlą tramwajową a Lazurową. Stację Chrzanów zaplanowano pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja Karolin znajduje się pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską. Za nią budowane jest zaplecze techniczne dla całej linii – STP Karolin.
Zakończenie wartego 1,9 mld zł kontraktu i oddanie go do użytku pasażerom planowane jest w 2026 roku.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie