Konkurs Polski

Konkurs Polski

"Ciemno, prawie noc"

Film Borysa Lankosza "Ciemno, prawie noc" to ekranizacja głośnej powieści Joanny Bator pod tym samym tytułem. Ta baśń dla dorosłych wymyka się gatunkowym szufladkom i prostym definicjom.

"Córka trenera"

Bezpretensjonalny ton łączy się w "Córce trenera" Łukasza Grzegorzka z melancholią, a humor z poczuciem, że to film na ważny temat. Mądry, skłaniający do refleksji, a jednocześnie lekki i świeży.

"Fuga"

Inspirowany prawdziwą historią film Agnieszki Smoczyńskiej zbudowany jest na wątpliwości. Związanej nie tylko z przeszłością, ale i tym, co będzie. Odnosi się to już do tytułu powiązanego z zaburzeniem, które zwane jest w terminologii medycznej fugą dysocjacyjną.

"Juliusz"

Aleksander Pietrzak w swoim pełnometrażowym debiucie "Juliusz" obrazuje rzeczywistość pełną absurdów, z pozoru nic nieznaczących przypadków, a jednocześnie ciepłą i przez dłuższe momenty zabawną.

"Krew Boga"

"Krew Boga" Bartosza Konopki to godna uwagi opowieść wypełniona symboliką i zrealizowana z inscenizacyjnym rozmachem. Tym bardziej, że takiego kina w Polsce prawie w ogóle się nie robi.

"Monument"

W swoim drugim pełnometrażowym filmie Jagoda Szelc pozostaje wierna swojej artystycznej wizji, opartej na specyficznym podejściu do fabuły, nieoczywistości, klimacie tajemnicy, wyrażonym w obrazie czy dźwięku. Wszystko to sprawia, że "Monument" urasta do miana prawdziwego kinowego doświadczenia.

"Okna, okna"

W "Oknach, oknach" Wojciecha Solarza dopatrzyć się można inspiracji poetyką realizmu magicznego. To jeden z tych filmów, po których wychodzi się z kina z uśmiechem na twarzy.

"Słodki koniec dnia"

W napisanym do spółki ze Szczepanem Twardochem scenariuszu Jacek Borcuch zabiera głos w sprawie kryzysu uchodźczego. Wiele kwestii pozostawia do rozsądzenia widzowi, bo "Słodki koniec dnia" zamiast deklaratywności pełen jest otwartych pytań.

"Via Carpatia"

Społeczno-polityczny kontekst filmu "Via Carpatia" Klary Kochańskiej i Kaspra Bajona staje się przyczynkiem do snucia subtelnej opowieści o poszukiwaniu tożsamości, niełatwym wychodzeniu poza strefę własnego komfortu.

"Zabawa, zabawa"

Kinga Dębska nie traktuje bohaterek "Zabawy, zabawy" z góry. Obrazując ich gehennę, nie stara się moralizować ani też na siłę szukać usprawiedliwień. Stara się być obiektywna, wykazując przy tym dużą empatię, której reżyserom często brakuje.

"Atak paniki"

"Atak paniki" to reżyserski debiut Pawła Maślony. Jest to wielowątkowa opowieść, w której zwykli ludzie wpadają w wir nieoczekiwanych zdarzeń, co radykalnie odmieni ich życie.

"Człowiek z magicznym pudełkiem"

Bodo Kox w "Człowieku z magicznym pudełkiem" proponuje widzom opowieść miłosną, z elementami science fiction, wpisując historię w dystopijne realia. Chociaż reżyser sięga po motywy znane z kina gatunkowego, to kreślona wizja pozostaje bardzo oryginalna.

"Czuwaj"

Twórca słynnego "Cześć, Tereska" Robert Gliński wraca z thrillerem "Czuwaj". I tym razem przygląda się rzeczywistości, w jakiej funkcjonuje współczesna młodzież.

"Dzikie róże"

"Dzikie róże" to najnowszy film Anny Jadowskiej, doceniony m.in. na festiwalach w niemieckim Chociebużu, Sztokholmie i Chicago.

"Gotowi na wszystko. Exterminator"

"Gotowi na wszystko.Exterminator" to zabawna komedia Michała Rogalskiego, wzorowana na sprawdzonych amerykańskich formułach. Jednak doskonała obsada aktorska, która jest najmocniejszą częścią filmu, wnosi powiew świeżości, gwarantując doskonałą zabawę.

"Pomiędzy słowami"

"Pomiędzy słowami" to opowieść o emigracji, uciekająca od stereotypowych schematów, nachalnych ocen czy moralizatorskich tez. Antoniak spojrzała na polskich emigrantów przez pryzmat własnych doświadczeń.

"Ptaki śpiewają w Kigali"

"Ptaki śpiewają w Kigali" to ostatni wspólny film Joanny Kos-Krauze i zmarłego w 2014 roku Krzysztofa Krauze. To również pierwszy w polskiej kinematografii film podejmujący kwestię uchodźców.

"Serce miłości"

"Serce miłości" to opowieść o uczuciu niemożliwym i wyidealizowanym. Debiut Łukasza Rondudy opowiada o związku dwóch gwiazd współczesnej awangardy: Wojtka Bąkowskiego i Zuzanny Bartoszek.

"Twarz"

"Twarz" to siódmy pełnometrażowy film fabularny Małgorzaty Szumowskiej. Sugestywna satyra na polską prowincjonalność, utrzymana w konwencji baśni, przyniosła już Szumowskiej drugiego Srebrnego Niedźwiedzia Berlinale, tym razem Grand Prix Jury.

"Zgoda"

"Zgoda" to samodzielny fabularny debiut cenionego scenarzysty i dramaturga Macieja Sobieszczańskiego. To historia trójki młodych ludzi, którzy w realiach obozu pracy w Świętochłowicach walczą o miłość i przetrwanie.