Według portalu tustolica.pl warszawiacy są najpierw informowani, że nowy dowód jest gotowy do odbioru. Jednak w momencie, kiedy zgłaszają się po jego odbiór, okazuje się, że nie da się go odczytać elektronicznie. W efekcie zostają odsyłani do domu z kwitkiem, bez ważnego dokumentu. Mimo że ich dotychczasowy dowód stracił ważność.
Wadliwe dowody odsyłane do ministerstwa
Sprawę nagłośnił wawerski radny Rafał Czerwonka. Zwrócił się do urzędu z prośbą o wskazanie, z jak dużą liczbą wadliwych dowodów urzędnicy mają do czynienia. Z informacji, które zebrał, wynika, że problem miał występować niemal codziennie.
Do tych informacji odniósł się burmistrz dzielnicy Norbert Szczepański. Jak powiedział w rozmowie z tustolica.pl., do 14 stycznia wydano w Wawrze 1139 dowodów osobistych z nowym wzorem, z czego jeden procent to wadliwe dokumenty. Zostały odesłane z powrotem do ministerstwa. Szczepański wyjaśnił też, że urzędnicy w momencie wysyłania informacji o gotowym do odbioru dowodzie nie mają gwarancji, czy jest on "wolny od wad". Zapewnił też, że wnioski o poprawę dowodu są wysyłane pocztą priorytetową.
O skalę problemu w całej Warszawie zapytaliśmy w stołecznym ratuszu. Czekamy na odpowiedź.
Nowy dowód. Co się zmieniło?
Przypomnijmy: nowe dowody osobiste różnią się od obecnych. "W warstwie elektronicznej znajdą się odciski palców właściciela dokumentu, w warstwie graficznej – m.in. jego odręczny podpis. Zarówno odciski palców, jak i podpis trzeba będzie zostawić w urzędzie. A to oznacza, że nie ma możliwości złożenia elektronicznych wniosków o dowód osobisty" - podawało Ministerstwo Cyfryzacji. Online od 7 listopada można składać tylko wnioski o dowód dla osób poniżej 12. roku życia.
Zmienia się również sam wygląd dokumentu. Na awersie w prawym górnym rogu umieszczone będzie oznaczenie państwa (PL) na tle flagi Unii Europejskiej. W związku z tym przesunięta zostanie informacja, że dokument posiada chip. U dołu dokumentu znajdzie się pole na podpis posiadacza. Na rewersie natomiast napis "Numer dowodu osobistego" zostanie zastąpiony napisem "Seria i numer dokumentu".
Wnioski można składać w urzędzie gminy, jednak dla osób, które nie mogą udać się do urzędu, przewidziano możliwość skorzystania z mobilnej stacji obsługiwanej przez urzędników. Stacje umożliwiające pobranie odcisków palców poza urzędem są w każdym powiecie.
Autorka/Autor: katke/r
Źródło: tustolica.pl, tvnwarszawa.pl