Kilka firm chce zaprojektować zieloną Marszałkowską. "Oferty wydają się korzystne"

ZDM planuje zmiany w Marszałkowskiej
W 2021 roku ruszy budowa ścieżki rowerowej na Marszałkowskiej
Źródło: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl
Pięć firm jest chętnych na przygotowanie projektu wykonawczego zielonej Marszałkowskiej. Drogowcy zamierzają w ciągu miesiąca wybrać najkorzystniejszą ofertę i podpisać umowę z przyszłym wykonawcą. Po metamorfozie więcej drzew i krzewów ma pojawić się nie tylko przy poboczach, ale też wzdłuż torowiska tramwajowego.

Ogłoszony na początku marca przetarg dotyczył projektu wykonawczego dla dwóch odcinków Marszałkowskiej: od placu Konstytucji do Nowogrodzkiej i od Królewskiej do placu Bankowego. W piątek Zarząd Dróg Miejskich otworzył oferty. Do obu zadań zgłosili się ci sami wykonawcy. Chęć podjęcia się projektowania deklaruje pięć firm.

Najniższą ofertę na fragment między placem Konstytucji złożyła firma Polska Inżynieria - za 485 tysięcy złotych brutto. Kolejne pod względem wyceny są oferty Kom-projekt za 538 tys. zł brutto, LPW za 684 tys. zł brutto, Siemens Mobility za 857 tys. zł brutto i Palmett za 1 mln 269 tys. zł brutto.

W przypadku drugiego odcinka wygląda to następująco: Kom-projekt zaproponował 243 tys. zł brutto, Polska Inżynieria - 378 tys. zł brutto, LPW – 612 tys. zł brutto, Siemens Mobility - 778 tys. zł brutto, Palmett - 1 mln 152 tys. zł brutto.

"Oferty wydają się korzystne. Ich sprawdzanie i ocena już się rozpoczęła. Analiza nadesłanych dokumentów powinna potrwać 30 dni - liczymy, że w tym czasie wybierzemy i zwiążemy się z przyszłym wykonawcą" - zapowiada ZDM w komunikacie. Projektant będzie miał rok na przygotowanie projektu wykonawczego. Drogowcy liczą na to, że rozpoczęcie prac w terenie będzie możliwe jeszcze w 2022 roku.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO

ZDM planuje zmiany w Marszałkowskiej
ZDM planuje zmiany w Marszałkowskiej
Źródło: Zarząd Dróg Miejskich

Wydzielą strefy dla ogródków gastronomicznych

Projekt wykonawczy ma bazować na koncepcji Zielonej Marszałkowskiej przygotowanej przez Zarząd Zieleni. Podczas przygotowania była ona konsultowana z mieszkańcami. Według założeń, dodatkowa zieleń ma pojawić się w pasie dzielącym pomiędzy jezdniami i torowiskiem oraz wzdłuż chodników. Tam gdzie to możliwe, przeprowadzone zostaną nasadzenia drzew, krzewów i żywopłotów. Po wdrożeniu zmian, jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a na prawym pasie wyznaczone będą miejsca parkingowe.

Drogowcy przypominają, że projekt dotyczący zazielenienia Marszałkowskiej jest częścią pakietu zmian w centrum stolicy. "Zmiany usprawnią poruszanie się pieszym i rowerzystom - ulica Marszałkowska stanie się im bardziej przyjazna. Dla pieszych powstaną dodatkowe przejścia przy ulicach Żurawiej i Wilczej, przewidziana jest też rezerwa pod nowa zebrę na Osi Saskiej. Z kolei rowerzyści na odcinku od placu Konstytucji do ronda Dmowskiego zyskają trasę po obu stronach ulicy, w tym po zachodniej stronie aż do placu Bankowego" - czytamy w komunikacie.

W projekcie mają też zostać określone jednolite zasady lokalizacji ogródków gastronomicznych i stref, w których dopuszczone będzie usytuowanie reklam. Na chodnikach projektant wydzieli strefy funkcjonalne, główny ciąg pieszy ma być czytelny, a obok ma znajdować się dodatkowa strefa przeznaczona na ogródki.

Zmiany przy rondzie Dmowskiego

Co z odcinkiem Marszałkowskiej, który znajduje się między dwoma fragmentami objętymi konkursem? Rejon między Nowogrodzką a Widok zmieni się w wyniku budowy przejść naziemnych wokół ronda Dmowskiego. Samo rondo rozstanie rozkopane w ramach generalnego remontu linii średnicowej, który zapowiadają kolejarze, dlatego tutaj ratusz nie planuje na razie zmian.

Na wysokości placu Defilad (wzdłuż zachodniej jezdni) ruszyła już budowa chodnika i ścieżki rowerowej. Jednocześnie trwają prace na dalszym odcinku (od Świętokrzyskiej do Królewskiej). Choć droga dla rowerów już tu jest, urzędnicy postanowili rozpłytować część chodnika, który zostanie zastąpiony zielenią. Jak mówi nam Jakub Dybalski z ZDM, ścieżka pojawi się także po drugiej stronie tego fragmentu Marszałkowskiej. - Zostanie zbudowana w ramach realizacji jednego z projektów do budżetu partycypacyjnego - mówi Dybalski.

Czytaj także: