Drogowcy o najbezpieczniejszym roku na stołecznych ulicach

Potrącenie na Ursynowie
Śmiertelne potrącenie na placu Kasztelańskim
Źródło: Mateusz Szmelter/tvnwarszawa.pl
W 2023 roku na warszawskich ulicach było najmniej ofiar wypadków drogowych odkąd zbierane są takie dane, czyli od 1983 roku. Piesi jeszcze kilka lat temu stanowili większość z poszkodowanych, dziś jest to co trzecia osoba. Po raz pierwszy również liczba pieszych zabitych na stołecznych ulicach jest jednocyfrowa - przekazali drogowcy.

Dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie Łukasz Puchalski wyjaśnił, że do tego podsumowania będą wliczane jeszcze wydarzenia, które mają kontynuacje już nie na drogach ale w warszawskich szpitalach, gdzie trafiają osoby poszkodowane w wypadkach drogowych. Te dogłębne statystyki drogowcy przedstawią w raporcie na początku II kwartału.

ZOBACZ: Mniej wypadków, mniej rannych

Najbezpieczniejszy rok na warszawskich drogach

- 2023 rok był najbezpieczniejszym rokiem na warszawskich drogach. Spadła liczba wypadków, których było 692. W 2022 roku było ich 753. Na ten moment mamy 27 ofiar śmiertelnych tych wypadków. To jest pierwszy rok, w którym ofiar jest poniżej 30 a dokładnie 25 lat temu na warszawskich drogach zginęło 314 osób - przekazał Puchalski.

Ofiary wypadków drogowych w Warszawie
Ofiary wypadków drogowych w Warszawie
Źródło: ZDM

Wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski zaznaczył, że w Warszawie jest bezpieczniej dzięki poprawie infrastruktury drogowej, a zwłaszcza budowie nowych i przebudowie istniejących przejść dla pieszych. - Pomimo to na warszawskich ulicach wciąż, niestety, giną ludzie. Zabici na stołecznych drogach to dziś ofiary brawury, nadmiernej prędkości oraz jazdy pod wpływem alkoholu – ocenił.

Przeczytaj także: Co roku takich wypadków w stolicy jest kilkadziesiąt. Jeden zakończył się śmiercią >>>

Spadek ogólnej liczby ofiar wynika ze spadku liczby ofiar wypadków wśród pieszych. W 2023 roku było takich przypadków dziewięć. To o siedem mniej niż rok wcześniej i trzykrotnie mniej niż jeszcze 6-7 lat temu, kiedy co roku na ulicach Warszawy ginęło ponad trzydziestu pieszych. Dekadę temu, w 2013 roku na stołecznych ulicach zginęło 45 pieszych.

Potrącenie na Szaserów
Potrącenie na Szaserów
Źródło: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl

W latach 2016-20 Zarząd Dróg Miejskich przeprowadził powszechny audyt przejść dla pieszych. w tej chwili już około 500 "zebr" zostało poprawionych w efekcie audytu - zostały przebudowane, zyskały sygnalizację i narzędzia BRD (np. progi zwalniające lub azyle), czy wreszcie zyskały lepszą widoczność, dzięki wyeliminowaniu w ich pobliżu nieprzepisowego parkowania.

- W połowie ubiegłej dekady uznaliśmy, że to sensowny, rozpisany na lata, plan dojścia do "wizji zero" i konsekwentnie go realizujemy. Coroczne statystyki pokazują, że mieliśmy słuszność - powiedział Łukasz Puchalski.

Piesi jako ofiary wypadków drogowych w Warszawie
Piesi jako ofiary wypadków drogowych w Warszawie
Źródło: ZDM

Wypadek śmiertelny w efekcie przepychanki

Wśród dziewięciu zeszłorocznych wypadków, w których zginęli piesi, cztery zdarzyły się na przejściach z sygnalizacją, w wyniku zignorowania czerwonego światła (w dwóch przypadkach przez pieszego, w dwóch przez kierowcę); dwa na przejściach bez sygnalizacji. Dwa kolejne zdarzenia były efektem przechodzenia w niedozwolonym miejscu, a jeden wypadek śmiertelny miał miejsce na przystanku tramwajowym – prawdopodobnie w efekcie przepychanki.

ZOBACZ: Jak "kozacy" stali się "idiotami". Polska powoli przestaje być drogowym piekłem.

Potrącenie na Ursynowie
Potrącenie na Ursynowie
Źródło: Tomasz Zieliński / tvnwarszawa.pl

Wśród pozostałych uczestników ruchu drogowego, którzy zginęli w wypadkach w 2023 roku, wyróżnia się wysoka, w porównaniu do udziału w ruchu drogowym, liczba motocyklistów. Nie zmienia się ona z roku na rok, ale z powodu zmniejszającej się ogólnej liczby wypadków śmiertelnych, motocykliści stanowią coraz większy jej odsetek. Dziś to prawie co czwarta ofiara wypadków w stolicy.

Zdecydowana większość takich zdarzeń bierze się nie tylko z ignorowania ograniczeń prędkości czy nieprzestrzegania zasad ruchu drogowego, ale też samej infrastruktury, jak choćby oznakowania – np. wypadek motocyklisty na ulicy Akacjowej w grudniu 2023 roku zdarzył się na wąskiej uliczce będącej strefą Tempo 30.

Czytaj także: