Wojewoda mazowiecki zezwolił na budowę fragmentu autostrady A2 między Gręzowem a Siedlcami. W przyszłym tygodniu teren ma zostać przekazany wykonawcy, który będzie miał dwa lata na realizację inwestycji.
Mazowiecki oddział GDDKiA poinformował w czwartek, że wojewoda Konstanty Radziwiłł wydał decyzję o zezwoleniu na realizację odcinka autostrady A2 między węzłami Gręzów i Siedlce Zachód (Swoboda), co umożliwia rozpoczęcie robót w terenie.
Jak przypomniała dyrekcja, między tymi węzłami powstanie około 12,5-kilometrowy odcinek autostrady o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę trzeciego pasa w przyszłości. Zbudowane będą też drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego, urządzenia ochrony środowiska (np. ekrany akustyczne) i bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. bariery energochłonne).
Za inwestycję odpowiedzialna jest firma Polaqua. Umowa opiewa na ponad 559 milionów złotych. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest jesienią 2023 roku.
Toczą się także procedury przed budową kolejnych odcinków A2 na wschód. Jak podała GDDKiA, odcinek Mińsk Mazowiecki - Siedlce czeka na wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej. Dla odcinka Siedlce-Biała Podlaska podpisano umowy z wykonawcami (trzy z czterech fragmentów mają złożone wnioski o ZRID). Ostatni odcinek autostrady od Białej Podlaskiej do przejścia granicznego w Kukurykach jest najmniej zaawansowany - na razie podpisano umowę na projekt budowlany. Na początku przyszłego roku planowany jest przetarg na wykonawcę.
Wniosek o decyzję środowiskową dla budowy S19
Z kolei lubelski oddział GDDKiA poinformował w czwartek o złożeniu do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku od granicy województw podlaskiego i mazowieckiego do granicy województw mazowieckiego i lubelskiego.
We wniosku GDDKiA rekomenduje poprowadzenie 32-kilometrowego odcinka S19 po nowym śladzie. Droga będzie rozpoczynać się przed Chlebczynem, następnie ominie Sarnaki od zachodu, od wschodu ominie Łosice i zakończy się w okolicach miejscowości Kolonia Łukowisko. "Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasami awaryjnymi)" – czytamy w komunikacie drogowców.
Planowana jest także budowa czterech węzłów (Sarnaki, Ostromęczyn, Łosice, Mszanna).
Do wniosku dołączono raport o oddziaływaniu na środowisko, na podstawie którego "wskazane zostały proponowane rozwiązania ograniczające negatywny wpływ drogi na środowisko": "Określona została m.in. lokalizacja i parametry zabezpieczeń akustycznych, przejść dla zwierząt, urządzeń ochrony wód, nasadzeń zieleni, zakres nadzoru przyrodniczego oraz archeologicznego. Na podstawie tego raportu zostanie przeprowadzona przez RDOŚ ocena oddziaływania na środowisko".
W poniedziałek informowaliśmy o otwarciu wyczekiwanego tunelu Południowej Obwodnicy Warszawy pod Ursynowem:
Otwarcie tunelu POW pod Ursynowem
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Krzysztof Nalewajko, GDDKiA