W weekend drogowcy zamkną ulicę Kondratowicza, żeby przygotowac grunt pod budowę II linii metra na Bródnie. Ogromnych utrudnień muszą spodziewać się piesi, kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej.
Ulica ma zostać zamknięta w piątek około godziny 22. Wtedy rozpocznie się wprowadzanie zmian w organizacji ruchu wokół budowy II linii metra. Operacja ma potrwać do godziny 20 w niedzielę. W tym czasie drogowcy muszą między innymi zmienić znaki drogowe i wyregulować światła - nie tylko na Kondratowicza, ale i na pobliskich ulicach.
Zmiany wprowadzone w weekend będą obowiązywały do momentu zakończenia budowy bródnowskiego odcinka metra.
Kondratowicza zostanie zamknięta w dwóch miejscach. Za trzy lata będą tam zlokalizowane stacje II linii metra. Główne objazdy zostaną poprowadzone ulicami: Wysockiego – Matki Teresy z Kalkuty – Gilarską - Jórskiego do Radzymińskiej, Głębocką – Kondratowicza – Młodzieńczą, św. Wincentego – Borzymowską – Trocką, ciągiem Bartnicza – Wyszogrodzką do Chodeckiej i dalej do Łojewskiej, a także Odlewniczą do Marywilskiej i Trasą Toruńską.
Pierwszy plac budowy
Pierwszy plac budowy pojawi się przy stacja C21 "Bródno". Będzie zlokalizowany wzdłuż Kondratowicza pomiędzy skrzyżowaniem z ulicami Bazyliańską i Rembielińską a skrzyżowaniem z Łabiszyńską. Na czas budowy z ruchu wyłączona będzie też Bazyliańska.
Kierowcy jadący od strony Wysockiego będą mogli przejechać przez skrzyżowanie z ulicami św. Hieronima i Ogińskiego. Dalej możliwy będzie wyłącznie dojazd do budynków numer 7 po północnej stronie oraz 18 i 20 po stronie południowej. Połączenie z ulicą Kondratowicza nie będzie miała Łabiszyńska. Kierowcy nie będą też mogli skorzystać z wjazdu drogą prowadzącą wzdłuż bazarku i w pobliżu budynków o numerach 4, 4A, B, C, D, E. Mieszkańcy tych bloków, na czas budowy metra będą musieli korzystać z tymczasowego połączenia, wybudowanego od strony Poborzańskiej. Od strony Chodeckiej będzie można dojechać do budynków nr 25, 27, 27A i B, 29 i 31 oraz do wytyczonych miejsc postojowych. W tym miejscu część jezdni zajmie jednak plac budowy wentylatorni.
Po południowej stronie Kondratowicza i Bazyliańskiej zamknięte zostaną chodnik i droga dla rowerów. W zamian powstaną tymczasowe przejście i ścieżka przez plac budowy. Zostaną one specjalnie zabezpieczone i będą wytyczone na fragmencie południowej jezdni. Piesi wrócą na drugą stronę jezdni na wysokości Łabiszyńskiej. Urzędnicy zapowiadają, że w kolejnym etapie inwestycji ścieżka i chodnik zostaną wyznaczone poza placem budowy.
Od strony północnej chodnik na terenie osiedla będzie wiódł wzdłuż ogrodzenia placu budowy. Przejście w poprzek placu budowy powstanie na wysokości skrzyżowania z Rembielińską i budynku nr 27. Natomiast w rejonie budynku nr 19 wytyczony będzie korytarz w poprzek placu budowy na drugą stronę ulicy.
Przy kościele św. Włodzimierza zamknięta będzie też droga dla rowerów po wschodniej stronie Rembielińskiej. W zamian zostanie wytyczony ciąg pieszo-rowerowy po zachodniej stronie ulicy. Przy kościele powstanie też tymczasowy chodnik, którym będzie można dojść do przejścia wzdłuż placu budowy (i dalej do ulicy Chodeckiej).
Drugi plac budowy
Drugi plac budowy to rejon stacji C20 "Kondratowicza". Będzie zlokalizowany wzdłuż Kondratowicza pomiędzy skrzyżowaniem z ulicami Malborską i 20 Dywizji Piechoty WP a skrzyżowaniem ze św. Wincentego.
Na czas budowy od strony Chodeckiej będzie można dojechać do szpitala, bloków pod nr 35, 37, 39, 41, 43 po północnej stronie ulicy, a także wyznaczonych na jezdni miejsc postojowych. Wjazd na Kondratowicza z Malborska i 20 Dywizji Piechoty WP zostanie zamknięty. Żeby dotrzeć do urzędu dzielnicy i budynku nr 18, trzeba będzie przejechać św. Wincentego.
Na skrzyżowaniu Kondratowicza i św. Wincentego będzie obowiązywała zmieniona organizacja ruchu. Kierowcy jadący od strony Głębockiej będą mogły skręcić wyłącznie w prawo (by dojechać do stacji paliw) lub w lewo w kierunku Młodzieńczej. Prosto pojadą wyłącznie autobusy komunikacji miejskiej, taksówki, MTON i służby miejskie. Jadący Kondratowicza od strony Młodzieńczej będą musieli skręcić w prawo w stronę Trasy Toruńskiej. Skręt w lewo będzie dozwolony wyłącznie dla pojazdów wspomnianych wcześniej.
Nowe zasady będą też dotyczyły skrzyżowań ulic Matki Teresy z Kalkuty, św. Wincentego i Gilarskiej. W godzinach 6-21 św. Wincentego w stronę ronda Żaba przejechać będą mogły tylko autobusy, TAXI, MTON i służby. Analogiczne ograniczenie będzie obowiązywało na przeciwnym pasie jezdni na odcinku od ul. Niwa w stronę wspomnianego skrzyżowania.
Wokół placu budowy stacji C20 chodnik i droga dla rowerów będą zamknięte po obydwu stronach ulicy. Tymczasowe przejście dla pieszych i droga dla rowerów zostaną wytyczone po południowej stronie ulicy Kondratowicza – na odcinku od wyjazdu ze szpitala do ul. 20 Dywizji Piechoty WP. Powstanie także chodnik po północnej stronie łączący Malborską z Kondratowicza.
Zmienione trasy autobusów
Budowa zmieni trasy kilkunastu linii autobusowych. Autobusy linii: 104, 112, 118, 240 i N64 będą jeździły Toruńską do Łabiszyńskiej. Później 112 i 240 pojadą Łojewską, Chodecką i Matki Teresy z Kalkuty do św. Wincentego. Natomiast autobusy linii 126, 145, 156 i N02 będą kursowały Bartniczą, Wyszogrodzką, Chodecką i Matki Teresy z Kalkuty do św. Wincentego.
"Nietypową trasą będą jeździły autobusy linii 169 które, aby obsłużyć mieszkańców okolic ulic Łojewskiej i Łabiszyńskiej, w obu kierunkach (zarówno w kierunku pętli na Podgrodziu jak i Dworca Wschodniego), pojadą trasą objazdową zatrzymując się na tych samych przystankach. Dlatego prosimy o zwracanie uwagi na kierunek jazdy pokazany na wyświetlaczu autobusu" - ostrzega urząd miasta.
Autobusy linii 227, 256, 409 i 500 pojadą ulicami Matki Teresy z Kalkuty i Chodecką. Autobusy linii 176 zostaną przeniesione na pętlę przy przystanku Budowlana. Z kolei linia 376 ulegnie likwidacji.
Inaczej pojadą też autobusy linii 120 i N11 – będą jechać prosto św. Wincentego, 204 będą kierowane na Łojewską – Chodecką – Wyszogrodzką, 214 na Odlewniczą. Natmoiast autobusy linii 345 skręcą z Łodygowej w Radzymińską i dojadą do Dworca Wileńskiego.
Nie zmienią się trasy autobusów linii: 114, 412, 414, 512 i N14.
Dodatkowa linia tramwajowa
Pasażerowie z Bródna dojadą szybko do Śródmieścia i na Mokotów wznowioną linią tramwajową 41. Składy będą ruszały z pętli Żerań Wschodni i taką samą trasą jak linia 1 pojadą do ronda Zgrupowania AK "Radosław", gdzie skręcą w aleję Jana Pawła II i dalej pojadą na Służewiec. Linia będzie kursuje od poniedziałku, 18 lutego.
Jednocześnie kursy linii 1, które były wydłużane do krańca Żerań Wschodni na czas budowy zostaną skrócone do krańca Annopol.
Zarząd Transportu Miejskiego zapowiada, że w trakcie budowy tramwaje będą jeździły ulicą Rembielińską, ale mogą występować kilkudniowe wstrzymania ruchu tramwajowego.
Trzy stacje
Stacja "Zacisze" będzie zlokalizowana pod ulicą Figara w pobliżu skrzyżowania z Codzienną, stacja "Kondratowicza" przy skrzyżowaniu Malborskiej i Kondratowicza, a stacja "Bródno" przy skrzyżowaniu Kondratowicza i Rembielińskiej (wszystkie nazwy są robocze).
Budowa ma się zakończyć się we wrześniu 2021 r. Koszt wykonania tego odcinka podziemnej kolejki to prawie 1,4 miliarda złotych.
ZOBACZ, JAK URZĘDNICY ZAPOWIADALI ZMIANY ZWIĄZANE Z BUDOWĄ METRA BRÓDNIE:
kk/ran
Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta