Półtunelowe ekrany akustyczne nad Trasą AK nabierają kształtów. Po metalowej konstrukcji przyszła pora na montowanie szklanych elementów. Inwestycja pochłonie 90 milionów złotych.
Ogromnych półtuneli, powstających pomiędzy ulicami Gwiaździstą a Mickiewicza, nie sposób nie zauważyć. Rozpoczął się już montaż szklanych tafli.
- Można powiedzieć, że budowane są dwa tunele, miedzy którymi powstaje kładka dla pieszych. Prace na części bliżej ul. Mickiewicza są bardziej zaawansowane. Stoi metalowa konstrukcja, a drogowcy układają teraz szklane elementy. Tunel pokryty jest szkłem już w jednej czwartej - relacjonuje Tomasz Zieliński, reporter tvnwarszawa.pl.
Bliżej ulicy Gwiaździstej nadal montowany jest metalowy szkielet.
Tysiąc ton stali
Według Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, do montażu półtunelów wykorzystanych zostanie ponad tysiąc ton stali i około 26 tys. metrów kwadratowych szkła hartowanego. Ich koszt wyniesie ponad 90 milionów złotych.
Tunele mają wygłuszyć hałas dobiegający z przebudowanej już trasy. Jak tłumaczą eksperci, w okolicy (osiedle Potok - red.) są wysokie - 10 piętrowe budynki. - Nawet najwyższe ekrany, nie spełniłyby swojej roli. Na ostatnich piętrach pobliskich budynków poziom hałasu zostałby przekroczony- twierdził w kwietniowej rozmowie z tvnwarszawa.pl Wojciech Szymalski z Zielonego Mazowsza.
Prawie 800 mln złotych
W ramach inwestycji, jaką jest przebudowa Trasy AK do parametrów drogi ekspresowej, drogowcy zburzą i odbudują w sumie 16 obiektów inżynierskich - między innymi 7 wiaduktów, 6 estakad. Do przebudowy zostanie wykorzystanych 8255 ton stali zbrojeniowej.
Wyremontowanych zostanie dwadzieścia dziewięć obiektów - między innymi 11 wiaduktów, 9 estakad i 6 kładek i przejść dla pieszych. Powstanie 14 nowych obiektów, takich jak ekrany akustyczne czy nowy wjazd na Trasę AK z ul. Marymonckiej w kierunku Poznania.
Inwestycja kosztować będzie ponad 796 milionów złotych. Ma zakończyć się w październiku 2015 roku.
200 mln zł za ekrany na A2
We wtorek Najwyższa Izba Kontroli ogłosiła raport o ekranach akustycznych. NIK podczas swojej kontroli skupiła się przede wszystkim na budowie autostrady A2 z Warszawy do Łodzi, która była jedną z flagowych inwestycji na Euro 2012. Budowa ekranów akustycznych na 91-km odcinku A2 z Łodzi do Warszawy pochłonęła prawie 200 mln zł, czyli ok. 7 proc. kosztów inwestycji.
"Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie analizowały możliwości wprowadzenia innych, często tańszych niż ekrany, rozwiązań technicznych i organizacyjnych, które ograniczałyby hałas" - podała Izba.
Zobacz najnowsze zdjęcia z przebudowy Trasy AK:
su/r