- Budowa torowiska w tunelach metra to skomplikowany proces. Po wydrążeniu tunelu ma on przekrój koła. Dlatego najpierw należy wybetonować płaskie powierzchnie, tak zwany bankiet dolny, "podłogę" tunelu, i boczny, który będzie pełnił funkcję korytarza technologicznego. Te prace były wykonywane już na początku roku – opisuje Anna Bartoń, rzeczniczka warszawskiego metra.
Beton pod ciśnieniem
Jak dodaje, dopiero po "wypoziomowaniu" tunelu można przystąpić do budowy właściwego torowiska, które składa się ze zbrojenia, warstw wibroizolacyjnych, specjalnych bloczków mocujących oraz szyn.
- Najpierw układana jest warstwa wibroizolacji, następnie zbrojenie, a na nim montowane są bloczki z uchwytami na szyny. Po przymocowaniu do nich szyn całość jest regulowana z dokładnością do milimetra, by następnie torowisko można było zalać betonem. Po zakończeniu budowy całego torowiska na odcinku będzie ono jeszcze szlifowane – przekazuje rzeczniczka.
Według szacunków Metra Warszawskiego jeszcze w tym miesiącu wykonawca będzie betonował układany właśnie odcinek torów pomiędzy stacjami Bródno i Kondratowicza. Po drążeniu samego tunelu jest to najważniejszy etap prac w tunelach budowanego metra.
Równolegle do budowy torowiska prowadzone są prace instalacyjne na trzech stacjach: Bródno, Kondratowicza i Zacisze. W częściach, gdzie w przyszłości będzie znajdować się zaplecze techniczne, montowane są instalacje wentylacyjne, elektryczne i sanitarne. Na stacjach widać docelowe biegi schodów stałych i przygotowane pochylnie schodów, wkrótce rozpocznie się montaż schodów ruchomych.
Według harmonogramu zakończenie budowy tego odcinka planowane jest w II połowie 2022 roku.
Informowaliśmy o niewybuchu na budowanej stacji metra na Bródnie:
Niewybuch na budowanej stacji metra na Bródnie
Autorka/Autor: kz/ran
Źródło: tvnwarszawsa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Metro Warszawskie