Mandaty za nielegalne parkowanie w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego opiewały w 2024 roku na łączną kwotę 61,7 miliona złotych. To o ponad 15 milionów złotych więcej niż w roku 2023. Zdecydowana większość mandatów była efektem pracy prowadzonej przez patrole samochodowe.
Monitorowaniem sytuacji w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego zajmują się kontrolerzy Zarządu Dróg Miejskich. Według danych drogowców w 2024 roku wystawiono ponad 411 tysięcy dokumentów wzywających do uiszczenia opłaty dodatkowej. Wpływy z kar za zeszły rok wyniosły 61 mln 733 tysiące złotych. To o ponad 15 milionów złotych wyższy wynik niż rok wcześniej, kiedy to wpływy zamknęły się kwotą 46,6 milionów złotych.
Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku, w listopadzie SPPN została poszerzona o dwa obszary na Pradze Południe - zostały do niej włączone tereny na Saskiej Kępie i Kamionku.
ZOBACZ: Stanęły słupki, parkować nie można. Drogowcy podali powód.
Ponad 14 milionów skontrolowanych tablic rejestracyjnych
Auta do e-kontroli i patrole piesze wyposażone w skanery zeskanowały w ubiegłym roku w SPPN ponad 14,7 mln tablic rejestracyjnych, podczas gdy w 2023 roku było to ponad 12,7 mln. Zdecydowana większość mandatów to wynik kontroli prowadzonej przez patrole samochodowe - w 2024 roku wystawiły one 384,7 tys. mandatów, a piesze ponad 27 tys. W 2023 roku było to odpowiednio 392,8 tysiąca i 21,4 tysiąca.
E-kontrola wystartowała w styczniu 2020 roku, wtedy po raz pierwszy na warszawskie ulice wyjechały dwa samochody wyposażone w specjalne kamery. Z biegiem lat flota rozrosła się do dziewięciu pojazdów. - I na razie nie ma potrzeby, by zwiększać ich liczbę - zaznaczył rzecznik Zarządu Dróg Miejskich Jakub Dybalski.
ZOBACZ: Więcej aplikacji do opłacania parkowania, można też przedłużać postój.
Rzecznik przypomina, jak działa system e-kontroli. - Kamery w trakcie przejazdu skanują tablice rejestracyjne zaparkowanych samochodów. Objazd danym odcinkiem odbywa się dwukrotnie w ciągu kilku minut. W ten sposób eliminujemy możliwość ukarania kierowców, którzy na przykład dopiero zaparkowali i nie zdążyli jeszcze opłacić postoju - dodał.
Zdjęcia trafiają do bazy danych, gdzie są porównywane z danymi z parkomatów. - System automatycznie wskazuje samochody, których kierowcy nie opłacili postoju. Zdjęcia tych, których kierowcy uiścili opłatę lub są z niej zwolnieni - są usuwane. Po weryfikacji przesyłamy kierowcom wezwanie do zapłaty pocztą - wskazał Dybalski.
W styczniu bieżącego roku wystawiono już ponad 42 tysiące mandatów za nielegalne parkowanie na terenie SPPN.
Kierowca, który nie zapłacił za postój w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, musi się liczyć z obowiązkiem uiszczenia powstałej z mocy prawa (art. 13f ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych) opłaty dodatkowej, która w rozumieniu przepisów nie jest mandatem. O obowiązku tym informuje dokument opłaty dodatkowej wystawiony przez kontrolerów z Zarządu Dróg Miejskich. Opłata dodatkowa za każdorazowe nieuiszczenie opłaty za postój pojazdu samochodowego w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie wynosi 300 zł. Opłatę dodatkową należy wnieść w terminie 14 dni od dnia wystawienia dokumentu opłaty dodatkowej lub otrzymania wezwania do zapłaty. W przypadku uiszczenia opłaty dodatkowej w terminie siedmiu dni od wystawienia dokumentu opłaty dodatkowej albo otrzymania wezwania do zapłaty (dot. e-kontroli SPPN), jej wysokość ustala się na kwotę 200 zł. Takie uprawnienie nie dotyczy opłat dodatkowych, w stosunku do których ZDM wystawił już zawiadomienie, monit, upomnienie lub tytuł wykonawczy.ZDM
SPPN w stolicy
Strefa płatnego parkowania niestrzeżonego funkcjonuje w Warszawie od 1999 r. i początkowo obejmowała tylko ścisłe centrum miasta. Po dekadzie została rozszerzona m.in. o Powiśle, Stare i Nowe Miasto. W 2013 r. granica obszaru z parkometrami przesunęła się z Żelaznej do Okopowej na zachodzie, z Koszykowej do Wawelskiej na południu, a na północy zamiast al. Solidarności sięgnęły Dworca Gdańskiego i ronda Radosława oraz fragment Pragi-Północ.
Od 2020 r. jej obszar, etapami, zwiększył się dwukrotnie - o część Woli i Pragi-Północ, Żoliborz i Ochotę, pl. Hallera i jego okolice i północny Mokotów. Od 3 lutego 2025 roku strefa powiększyła się o obszary Starego Mokotowa, Wyględowa, Wierzbna, Ksawerowa, Sielc i części Sadyby.
PRZECZYTAJ: Strefa płatnego parkowania na Mokotowie już działa.
Autorka/Autor: kk/gp
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: ZDM