Zarząd Dróg Miejskich pochwalił się, że trzy podmioty są chętne by przeprowadzić generalny remont mostu Poniatowskiego. Złożone oferty mieszczą się w przedziale od 95,8 do 108,9 milionów złotych brutto. Urzędnicy już analizują zgłoszone propozycje.
Karolina Gałecka, zastępczyni dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie poinformowała, że otworzono już oferty w przetargu na remont wiaduktów mostu Poniatowskiego. "Mamy trzy oferty, które mieszczą się w przedziale od 95,8 do 108,9 mln zł brutto. Przed wyborem wykonawcy będziemy je dokładnie analizować" - ogłosiła Gałecka w mediach społecznościowych.
Przypomnijmy, że wybrany wykonawca odnowi wszystkie elementy konstrukcyjne przeprawy między przystankiem kolejowym Warszawa Powiśle a Wioślarską.
Wybór wykonawcy jeszcze wiosną?
Wiadomo, że swoje oferty zgłosiły konsorcja Warszawskiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych i Elektrowni Wiatrowej EOL (108 mln 593 tys. zł brutto) oraz PBW Inżynierii i Dromosttoru Polska (108 mln 856 tys. zł brutto), a także firma Intop Warszawa (95 mln 770 tys. zł brutto).
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, a przedstawione oferty spełnią oczekiwania ZDM to niewykluczone, że wybór wykonawcy nastąpi jeszcze wiosną. "Firma, której powierzymy zadanie, na jego realizację będzie miała czas do końca 2024 roku" – przekazał w komunikacie ZDM.
Remont nie obejmie jezdni i chodników
Most Poniatowskiego ma przejść generalny remont latem i to niemal na całym odcinku, czyli od przystanku kolejowego Warszawa Powiśle do ul. Wioślarskiej. Jak informowano już wcześniej, prace obejmą całą konstrukcję wiaduktu, "opierającą się na 87 filarach i przyczółkach posadowionych na palach". Zadaniem wykonawcy będzie odnowienie elementów betonowych i kamiennych oraz murów oporowych. Ponadto trzeba odtworzyć zabezpieczenia antykorozyjne stalowych elementów obiektu.
"Przewidzieliśmy również remont przejścia podziemnego pod Al. Jerozolimskimi po wschodniej stronie mostu, które m.in. łączy dwa przystanki tramwajowe. Przejście powstało w latach 1986-1989 i od momentu oddania do użytku przechodziło tylko drobne prace konserwatorskie. Teraz zostanie poddane pierwszej tak dużej odnowie" – czytamy w komunikacie.
Jak zapewnia ZDM, remont przejścia przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa. Będzie też po prostu estetyczniej. Planowany remont nie obejmie jezdni ani chodników. To oznacza, że nie będzie się wiązał ze zmianami w organizacji ruchu na samej przeprawie.
Wcześniej odnowili ceglany wiadukt po północnej stronie węzła Al. Jerozolimskich z Wisłostradą
Remont wiaduktu będzie kolejnym działaniem na tym obiekcie. Na przełomie 2019 i 2020 r. odnowiony został ceglany wiadukt, mieszczący się po północnej stronie węzła Al. Jerozolimskich z Wisłostradą. Zakres prac dotyczył m.in wykucia starych spoin i elementów kamiennych, które zastąpione zostały nowymi, odkopane i naprawione zostały skrzydła obiektu, a także zniszczone fragmenty balustrad. W 2021 r. zamontowano iluminację wiaduktu.
W 2021 r. na moście Poniatowskiego pojawiło się sześć fotoradarów. Urządzenia stanęły w pobliżu wieżyc i przystanków tramwajowych. Po trzy po obu stronach przeprawy. Zaczęły działać latem, a 29 września ZDM przeprowadził takie same jak 3 lata wcześniej pomiary, aby sprawdzić, jak wpłynęły na kierowców. Jak poinformował ZDM, spośród 41 754 kierowców, którzy w trakcie doby pomiarowej przejechali przez most (20 744 w stronę centrum, 21 010 w kierunku Pragi), prędkość przekroczyło niecałe 11 tys., czyli ok. 27 proc. We wrześniu 2018 r. spośród 47 526 samochodów, które przejechały przez przeprawę w ciągu doby, tylko 7 545 poruszało się zgodnie z przepisami. Reszta – aż 39 981 kierowców, czyli 84 proc. wszystkich – jechała szybciej niż dozwolone 50 km/h.
Źródło: tvnwarszawa.pl, PAP
Źródło zdjęcia głównego: ZDM