Wiadukty nad torami w fatalnym stanie. Rozbiórka i budowa od nowa są nieuniknione

Wiadukty w ciągu ulicy Towarowej są w fatalnym stanie
Tramwajowe korki na placu Zawiszy
Źródło: Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl
Ze względu na zły stan techniczny wiaduktu na ulicy Towarowej nad torami kolejowymi drogowcy wprowadzą szereg zmian i ograniczeń dla ruchu ciężarówek oraz pojazdów komunikacji miejskiej. To ma odciążyć wysłużoną przeprawę do czasu, kiedy rozpocznie się jej gruntowna przebudowa.

Jak zapowiedział Zarząd Dróg Miejskich, zaplanowane zmiany wynikają ze szczegółowej ekspertyzy Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, popartej oceną stanu poszczególnych elementów konstrukcji oraz obliczeniami obciążeń.

Doprecyzowując, konstrukcja w ciągu Towarowej to w sumie pięć wiaduktów przerzuconych nad kolejową linią średnicową. Stan wybudowanych jeszcze w latach 60. XX wieku obiektów jest fatalny. Filary przeprawy są dodatkowo podparte potężnymi kratownicami.

Przesuną przystanki tramwajowe

Drogowcy wyjaśnili, że pierwsza zmiana już jest widoczna. "Na wiaduktach drogowych wprowadzono ograniczenie dopuszczalnej masy pojazdów. Z jezdni mogą korzystać pojazdy do 3,5 tony. Na obu jezdniach wyłączony z użytku zostanie lewy pas ruchu. Konieczne jest także zwężenie ciągów dla pieszych i rowerzystów na wiadukcie" - podaje ZDM.

Ograniczenia dotyczą również wiaduktu tramwajowego. Ale zgodnie z ekspertyzą tramwaje wciąż będą tędy jeździ, ale z ograniczeniem prędkości do 10 km/h. "Ponadto tramwaje nie powinny się zatrzymywać, przyspieszać ani hamować w rejonie wiaduktu. W związku z tymi zaleceniami w najbliższych dniach Tramwaje Warszawskie rozpoczną budowę nowych platform przystankowych na Towarowej – na wysokości ul. Srebrnej i Muzeum Kolejnictwa" - zapowiadają drogowcy.

Nowe przystanki mają być uruchomione w ciągu najbliższych tygodni po wybudowaniu dojść do nich i przeprogramowaniu sygnalizacji świetlnej.

Miasto nie może czekać

"Docelowo wiadukty na Towarowej wymagają rozbiórki i odbudowy zgodnej z dzisiejszymi standardami. Konieczność tej inwestycji jest oczywista od połowy ubiegłej dekady. Miasto już w 2019 r. dysponowało gotową dokumentacją techniczną tego przedsięwzięcia wraz z pozwoleniem na budowę. Na przeszkodzie w ostatniej chwili stanęły jednak plany PKP PLK związane z przebudową kolejowej linii średnicowej. PKP nie zgodziły się na odbudowę wiaduktu przez miasto, argumentując to potrzebą zmiany w projekcie" - wskazuje ZDM.

Kolejne przesunięcie remontu linii średnicowej powoduje, że miasto nie może już czekać z budową nowego wiaduktu.

Według miejskich drogowców rozbiórka i odbudowa wiaduktów powinny odbyć w tym samym czasie, w którym PKP będzie przebudowywać Dworzec Wschodni, czyli nie wcześniej niż w 2027 r. "To będzie czas, kiedy ruch kolejowy pod wiaduktami będzie mniejszy, a zatem utrudnienia związane z rozbiórką i odbudową obiektów będą najmniej uciążliwe dla pasażerów" - zaznacza ZDM.

Kolejarze muszą najpierw przygotować parametry dla nowych wiaduktów. Na podstawie koncepcji przygotowanej przez PKP PLK, ZDM zleci dalsze prace, których końcowym efektem będzie odbudowa wiaduktów. Według założeń prace zakończą się, zanim kolejarze rozpoczną remont centralnego odcinka linii średnicowej.

Prace rondzie Daszyńskiego

W ramach przygotowań do przyszłej rozbiórki wiaduktów szykowana jest rozbudowa układu torowego na rondzie Daszyńskiego. Powstaną tu trzy nowe relacje skrętne (zachód – północ – zachód, wschód – północ – wschód, zachód – południe – zachód), co zwiększy elastyczność sieci tramwajowej. Wyremontowane zostaną też tory na ul. Towarowej – od Kercelaka do przystanków przed placem Zawiszy. W rejonie tych przystanków powstanie rozjazd, który umożliwi zawracanie w tym miejscu dwukierunkowych tramwajów jadących od strony Woli. "Wszystkie te prace zakończą się przed planowanymi robotami przy wiadukcie na Towarowej" - zapewnia ZDM.

Wiadukty na Towarowej to jeden z ostatnich obiektów mostowych w Warszawie z historią sięgającą lat 60-tych lub 70-tych ubiegłego wieku. W ostatnich latach gruntowną modernizację lub wręcz rozbiórkę i odbudowę przeszły m.in. wiadukty trasy Łazienkowskiej, wiadukt na Marywilskiej, czy nad Globusową. Trwają prace przy obiekcie na Płochocińskiej. ZDM ogłosił też przetarg na przebudowę mostu nad Kanałem Żerańskim w ciągu ul. Cieślewskich.

Czytaj także: