Istotne zmiany w organizacji ruchu będą dotyczyć ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku, gdzie trwa budowa trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Na trasy objazdowe zostaną skierowane niektóre linie autobusowe.
Stołeczny ratusz zapowiedział, że prace rozpoczną się na drugim odcinku ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. – od Szczęśliwickiej do Grójeckiej. "Kierowcy pojadą tak, jak pomiędzy rondem Zesłańców Syberyjskich a Szczęśliwicką: jedną jezdnią w obu kierunkach, po jednym pasie w każdą stronę. W nocy z czwartku na piątek, z 14 na 15 listopada, zostaną wyznaczone objazdy; a w nocy z piątku na sobotę, z 15 na 16 listopada, zamknięta zostanie jezdnia w kierunku Grójeckiej" - podali urzędnicy.
Zmiana w organizacji ruchu
Objazdy zostaną poprowadzone: Grójecką, Dickensa i Drawską do Alej Jerozolimskich lub Grójecką, Kopińską i Grzymały-Sokołowskiego. Kierowcy jadący na Wolę i Bemowo będą kierowani przez plac Zawiszy, Towarową do Wolskiej. Można będzie również pojechać ulicami: Raszyńską, Żwirki i Wigury, Hynka do Łopuszańskiej.
"Na ulicy Grójeckiej, Raszyńskiej i placu Zawiszy zostaną wprowadzone zmiany, które ułatwią kierowcom poruszanie się po Ochocie. W czwartek, 14 listopada, o godzinie 20 robotnicy zaczną ustawiać tablice i znaki oraz zmieniać linie na jezdni. Prace te skończą się w piątek, 15 listopada, o godzinie 5" - podał ratusz.
Według zmienionej organizacji ruchu na jezdni Grójeckiej od strony alei Krakowskiej zostanie wprowadzona możliwość skrętu w lewo w Dickensa w kierunku Szczęśliwieckiej. Obok pozostaną trzy pasy do jazdy prosto. Natomiast do placu Narutowicza będzie można jechać także prawym pasem, na którym pozostanie również możliwość skrętu w prawo w ulicę Dickensa do Pawińskiego.
Aby ułatwić dojazd do ulicy Dickensa, już w poprzednich etapach została wyznaczona zawrotka na ulicy Grójeckiej, przy skrzyżowaniu z Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Od piątku kierowcy wjeżdżający z Grójeckiej na plac Zawiszy zyskają dodatkowy pas do skrętu w lewo: w Towarową pojadą tak z jednego z pasów służących obecnie do jazdy prosto.
Z kolei na Raszyńskiej pasem, z którego można teraz tylko skręcić w lewo, będzie można pojechać również prosto, w Towarową. Pozostałe pasy pozostaną bez zmian.
Urzędnicy wskazali również, że zamknięty zostanie wjazd w ulicę Białobrzeską od strony Opaczewskiej. Kierowcy nie wyjadą również na Bitwy Warszawskiej 1920 r. z ulicy Orzeszkowej – będzie na niej ruch dwukierunkowy i wyjazd na Opaczewską.
Piesi natomiast przejdą przez Bitwy Warszawskiej 1920 r. zebrami przy ulicach: Grójeckiej, Białobrzeskiej i Szczęśliwickiej.
Swoje trasy zmienią autobusy linii 157 i 521, z czego 157 pojedzie ulicą Szczęśliwicką, a na linii 521 (w stronę Szczęśliwic) autobusy skręcą w Opaczewską i Szczęśliwicką dojadą do pętli. W przeciwną stronę, do Falenicy, będą kursowały ulicą Szczęśliwicką, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Grójecką.
Co się dzieje na budowie?
Ratusz wskazał, że w pierwszej kolejności wykonawca zajmie się instalacjami podziemnymi: sanitarnymi, gazowymi i teletechnicznymi. "To wstęp do większych prac, które planowane są w przyszłym roku – do przebudowy pozostaje 950 metrów instalacji ciepłowniczej. Te prace mogą być prowadzone jedynie poza sezonem grzewczym. W przyszłym roku planowane jest również rozpoczęcie układania nowych torów oraz przebudowy istniejącego układu drogowego" - zapowiedziano w komunikacie.
Dalej urzędnicy wskazali, że przy rondzie Zesłańców Syberyjskich, gdzie powstaje wjazd do tunelu tramwajowego, wybudowano już niemal wszystkie ściany szczelinowe, a w parku Pięciu Sióstr ponad 30 procent ścian. Na zamkniętej jezdni Alej Jerozolimskich trwa z kolei usuwanie kolizji z istniejącymi instalacjami teletechnicznymi. Jednocześnie budowane są już murki prowadzące dla ścian szczelinowych. Ich realizacja ma rozpocząć się w najbliższych dniach. "Tunel budowany jest metodą podstropową – od góry do dołu. Po wykonaniu ścian oraz stropu zamknięta jezdnia zostanie otwarta, a dalsze roboty będą prowadzone pod ziemią. Jednocześnie wykonawca będzie mógł zająć kolejny fragment Alej, by rozpocząć budowę kolejnego odcinka tunelu" - wyjaśnił ratusz.
Równolegle kontynuowane są też prace na budowie konstrukcji podziemnego przystanku tramwajowego, który powstaje między Alejami Jerozolimskimi a torami kolejowymi. Za tę część prac, realizowaną w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, odpowiada Budimex. Gotowy jest już strop między poziomami -1 i -2 i około 35 procent stropu górnego. "Zamknięcie konstrukcji przystanku powinno nastąpić na przełomie listopada i grudnia" - zapowiedział ratusz.
W przyszłym roku prace rozpoczną się na skrzyżowaniu ulic: Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha. To oznacza wyłączenie ruchu tramwajowego do pętli Banacha. . W późniejszych etapach roboty wymuszą także przerwę w kursowaniu tramwajów do krańca P+R Aleja Krakowska. "Szczegóły zmian są w trakcie uzgadniania. Jednocześnie konieczna przerwa w ruchu zostanie wykorzystana do modernizacji torowiska między placem Narutowicza a skrzyżowaniem z Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r." - wskazał urząd miasta.
Tramwaj do Dworca Zachodniego
Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku będzie miała ponad półtora kilometra długości. Jedna trzecia znajdzie się w tunelu – to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami Bitwy Warszawskiej 1920 r. (pomiędzy Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Z kolei na Grójeckiej powstanie węzeł, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.
Aż 900 metrów torów będzie zielonych, pokrytych rozchodnikiem. Czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie pięć minut, a z Metra Politechnika - kwadrans.
Jak zapewnia ratusz, inwestycja będzie gotowa w 2026 roku. Jej wartość wynosi 363 miliony złotych.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa