Stołeczny ratusz zapowiedział, że prace rozpoczną się na drugim odcinku ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. – od Szczęśliwickiej do Grójeckiej. "Kierowcy pojadą tak, jak pomiędzy rondem Zesłańców Syberyjskich a Szczęśliwicką: jedną jezdnią w obu kierunkach, po jednym pasie w każdą stronę. W nocy z czwartku na piątek, z 14 na 15 listopada, zostaną wyznaczone objazdy; a w nocy z piątku na sobotę, z 15 na 16 listopada, zamknięta zostanie jezdnia w kierunku Grójeckiej" - podali urzędnicy.
Zmiana w organizacji ruchu
Objazdy zostaną poprowadzone: Grójecką, Dickensa i Drawską do Alej Jerozolimskich lub Grójecką, Kopińską i Grzymały-Sokołowskiego. Kierowcy jadący na Wolę i Bemowo będą kierowani przez plac Zawiszy, Towarową do Wolskiej. Można będzie również pojechać ulicami: Raszyńską, Żwirki i Wigury, Hynka do Łopuszańskiej.
"Na ulicy Grójeckiej, Raszyńskiej i placu Zawiszy zostaną wprowadzone zmiany, które ułatwią kierowcom poruszanie się po Ochocie. W czwartek, 14 listopada, o godzinie 20 robotnicy zaczną ustawiać tablice i znaki oraz zmieniać linie na jezdni. Prace te skończą się w piątek, 15 listopada, o godzinie 5" - podał ratusz.
Według zmienionej organizacji ruchu na jezdni Grójeckiej od strony alei Krakowskiej zostanie wprowadzona możliwość skrętu w lewo w Dickensa w kierunku Szczęśliwieckiej. Obok pozostaną trzy pasy do jazdy prosto. Natomiast do placu Narutowicza będzie można jechać także prawym pasem, na którym pozostanie również możliwość skrętu w prawo w ulicę Dickensa do Pawińskiego.
Aby ułatwić dojazd do ulicy Dickensa, już w poprzednich etapach została wyznaczona zawrotka na ulicy Grójeckiej, przy skrzyżowaniu z Bitwy Warszawskiej 1920 r.
Od piątku kierowcy wjeżdżający z Grójeckiej na plac Zawiszy zyskają dodatkowy pas do skrętu w lewo: w Towarową pojadą tak z jednego z pasów służących obecnie do jazdy prosto.
Z kolei na Raszyńskiej pasem, z którego można teraz tylko skręcić w lewo, będzie można pojechać również prosto, w Towarową. Pozostałe pasy pozostaną bez zmian.
Urzędnicy wskazali również, że zamknięty zostanie wjazd w ulicę Białobrzeską od strony Opaczewskiej. Kierowcy nie wyjadą również na Bitwy Warszawskiej 1920 r. z ulicy Orzeszkowej – będzie na niej ruch dwukierunkowy i wyjazd na Opaczewską.
Piesi natomiast przejdą przez Bitwy Warszawskiej 1920 r. zebrami przy ulicach: Grójeckiej, Białobrzeskiej i Szczęśliwickiej.
Swoje trasy zmienią autobusy linii 157 i 521, z czego 157 pojedzie ulicą Szczęśliwicką, a na linii 521 (w stronę Szczęśliwic) autobusy skręcą w Opaczewską i Szczęśliwicką dojadą do pętli. W przeciwną stronę, do Falenicy, będą kursowały ulicą Szczęśliwicką, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Grójecką.
Co się dzieje na budowie?
Ratusz wskazał, że w pierwszej kolejności wykonawca zajmie się instalacjami podziemnymi: sanitarnymi, gazowymi i teletechnicznymi. "To wstęp do większych prac, które planowane są w przyszłym roku – do przebudowy pozostaje 950 metrów instalacji ciepłowniczej. Te prace mogą być prowadzone jedynie poza sezonem grzewczym. W przyszłym roku planowane jest również rozpoczęcie układania nowych torów oraz przebudowy istniejącego układu drogowego" - zapowiedziano w komunikacie.
Dalej urzędnicy wskazali, że przy rondzie Zesłańców Syberyjskich, gdzie powstaje wjazd do tunelu tramwajowego, wybudowano już niemal wszystkie ściany szczelinowe, a w parku Pięciu Sióstr ponad 30 procent ścian. Na zamkniętej jezdni Alej Jerozolimskich trwa z kolei usuwanie kolizji z istniejącymi instalacjami teletechnicznymi. Jednocześnie budowane są już murki prowadzące dla ścian szczelinowych. Ich realizacja ma rozpocząć się w najbliższych dniach. "Tunel budowany jest metodą podstropową – od góry do dołu. Po wykonaniu ścian oraz stropu zamknięta jezdnia zostanie otwarta, a dalsze roboty będą prowadzone pod ziemią. Jednocześnie wykonawca będzie mógł zająć kolejny fragment Alej, by rozpocząć budowę kolejnego odcinka tunelu" - wyjaśnił ratusz.
Równolegle kontynuowane są też prace na budowie konstrukcji podziemnego przystanku tramwajowego, który powstaje między Alejami Jerozolimskimi a torami kolejowymi. Za tę część prac, realizowaną w ramach przebudowy stacji Warszawa Zachodnia, odpowiada Budimex. Gotowy jest już strop między poziomami -1 i -2 i około 35 procent stropu górnego. "Zamknięcie konstrukcji przystanku powinno nastąpić na przełomie listopada i grudnia" - zapowiedział ratusz.
W przyszłym roku prace rozpoczną się na skrzyżowaniu ulic: Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha. To oznacza wyłączenie ruchu tramwajowego do pętli Banacha. . W późniejszych etapach roboty wymuszą także przerwę w kursowaniu tramwajów do krańca P+R Aleja Krakowska. "Szczegóły zmian są w trakcie uzgadniania. Jednocześnie konieczna przerwa w ruchu zostanie wykorzystana do modernizacji torowiska między placem Narutowicza a skrzyżowaniem z Banacha i Bitwy Warszawskiej 1920 r." - wskazał urząd miasta.
Tramwaj do Dworca Zachodniego
Trasa tramwajowa wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku będzie miała ponad półtora kilometra długości. Jedna trzecia znajdzie się w tunelu – to pierwsza podziemna trasa tramwajowa w stolicy. Wyjazd z tunelu znajdować się będzie między jezdniami Bitwy Warszawskiej 1920 r. (pomiędzy Zespołem Szkół Samochodowych i Licealnych a hotelem Ibis). Przy Szczęśliwickiej będzie pierwszy przystanek naziemny. Z kolei na Grójeckiej powstanie węzeł, pozwalający tramwajom skręcać w kierunku centrum, Okęcia lub pętli Banacha.
Aż 900 metrów torów będzie zielonych, pokrytych rozchodnikiem. Czas przejazdu z Grójeckiej do Dworca Zachodniego wyniesie pięć minut, a z Metra Politechnika - kwadrans.
Jak zapewnia ratusz, inwestycja będzie gotowa w 2026 roku. Jej wartość wynosi 363 miliony złotych.
Autorka/Autor: dg
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa