Garaż został zabytkiem

Garaż wielopoziomowy w rejestrze zabytków
Garaż w rejestrze zabytków
Źródło: MWKZ
Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał do rejestru wielopoziomowy garaż przy Woronicza, dawną Zajezdnię Służby Zdrowia. - Od początku wyróżniał się śmiałą formą architektoniczną łączącą cechy modernizmu i architektury dawnej - uzasadnia swoją decyzję prof. Jakub Lewicki.

Mazowiecki konserwator przypomina na swojej stronie, że koncepcja budowy garaży wielopoziomowych na terenach miejskich sięga II RP. Powrócono do niej po 1945 roku. Pierwszym projektem zrealizowanym w stolicy był właśnie budynek przy Woronicza 19.

"Został wzniesiony w latach 1956-1958. Od początku wyróżniał się śmiałą formą architektoniczną łączącą cechy modernizmu i architektury dawnej. To znakomity przykład nowoczesnej architektury modernistycznej realizowanej niezależnie od promowanego odgórnie socrealizmu" - opisuje konserwator.

Bezpośrednie nawiązania do Le Corbusiera

Przeznaczenie budynku, jak tłumaczy Jakub Lewicki, umożliwiło projektantom na zachowanie odsłoniętej konstrukcji żelbetowej ramp i stropów poszczególnych kondygnacji o czytelnym odcisku szalunku, to bezpośrednie nawiązanie do Le Corbusiera.

"Rozwiązanie to w przypadku ramp garażu przy Woronicza 19 wynikało zarówno z pragmatyzmu, jak i kierunku rozwoju urbanistycznego zabudowy Służewca Przemysłowego, wyróżniającego się licznymi budynkami o nowatorskiej, często eksperymentalnej konstrukcji i formie zabudowy" - czytamy we wpisie konserwatora, który podkreśla, że pomimo przekształceń polegających na ociepleniu elewacji i usunięciu historycznego klinkieru partii cokołowej, "minimalizm użytych środków architektonicznych m.in. detalu w połączeniu z monumentalną i unikatową formą stanowią istotną wartość artystyczną".

Źródło wiedzy na temat rozwoju motoryzacji

Z kolei wartość naukowa budynku, jak argumentuje konserwator, wynika z jego "warstwy materialnej, m.in. technologii wykonania, użytych materiałów budowlanych i ich opracowania, jak również rozwiązań technicznych i funkcjonalnych cechujących budownictwo użyteczności publicznej i przemysłowej lat 50. XX w".

Szczególne znaczenie, zdaniem Lewickiego, ma wykorzystanie konstrukcji żelbetowej do spiralnych ramp garażu, zapewniających komunikację pionową wszystkich kondygnacji budynku dla pojazdów kołowych. "Budynek stanowi również istotne źródło wiedzy na temat rozwoju motoryzacji, zapotrzebowania i budowy w Warszawie garaży wielopoziomowych oraz działalności Centralnego Biura Studiów i Projektów Transportu Drogowego i Lotniczego oraz Kolumny Transportu Sanitarnego m.st. Warszawy" - podsumowuje konserwator.

Czytaj także: