Kulturoteka skończona, ale opóźniona. Bazar opóźniony i wciąż w budowie. Tunel pod torami wciąż pod znakiem zapytania. Nowe centrum lokalne, które urząd miasta zaplanował w Falenicy, wykuwa się w bólach.
W ubiegłym tygodniu Rafał Trzaskowski zainaugurował cykl z spotkań z mieszkańcami w dzielnicach. Mają odbywać się co miesiąc, prezydentowi stolicy towarzyszyć będą zastępcy i burmistrzowie. Na pierwszy ogień poszedł Wawer, największa, a zarazem jedna z najbardziej zaniedbanych dzielnic Warszawy. Widok szambiarki to tutaj codzienność, żeby poczuć smog w nie potrzeba fachowego miernika, w niektóre rejony trudno dotrzeć komunikacją. Trzaskowski podkreślał, że ma świadomość tych problemów i będzie pracował nad poprawą sytuacji.
Kulturoteka czeka na otwarcie
Dowodem zmian na lepsze ma być między innymi centrum lokalne, które miasto postanowiło zorganizować w Falenicy. Krótką konferencję podsumowującą spotkanie z mieszkańcami zorganizował przy Kulturotece, która powstała tuż przy stacji PKP. Takiej instytucji zdecydowanie brakowało w okolicy, najlepszym dowodem sukces Stacji Falenica, czyli jednego z niewielu na świecie kin na dworcu kolejowym. Rafał Trzaskowski chwalił się nowym budynkiem, nie wspomniał, że realizacja opóźniła się o ponad rok.
- Termin zakończenia inwestycji wydłużył się z powodu braku możliwości dokonania przez wykonawcę przyłączy wodno-kanalizacyjnych i gazowych - uzyskania pozwoleń z tym związanych. Wydłużenie czasu uzyskiwania pozwoleń wynikało z planowanej w okolicy przez PKP PLK budowy tunelu pod torami (wciąż nie ruszyła, o czym dalej - red.), a także z okresu gwarancji na wyremontowaną ulicę Walcowniczą, co opóźniło możliwość realizacji inwestycji w tej ulicy - tłumaczy nam Konrad Rajca, rzecznik urzędu dzielnicy Wawer.
Jak zapewnia, budowa zakończyła się, trwają ostatnie odbiory, wszystko powinno zamknąć się do końca lutego. - Wtedy do nowego budynku przeniosą się falenickie filie Wawerskiego Centrum Kultury i Biblioteki Publicznej. - W budynku znajdzie się Miejsce Aktywności Lokalnej dla mieszkańców, a oprócz pomieszczeń bibliotecznych, kawiarenka, sala widowiskowa, sala multimedialna, pomieszczenia pracowni plastycznych, muzycznych i technicznych - opowiada Rajca. Usytuowana na parterze kawiarnia będzie miała także bezpośrednie wejście z zewnątrz. Dopytujemy, kto ją poprowadzi. – Ta kwestia nie jest jeszcze rozstrzygnięta, zależy od decyzji przyszłego zarządcy obiektu – odpowiada rzecznik.
Rajca dodaje, że dla wygody czytelników, zamontowane zostaną książkomaty - urządzenia podobne do paczkomatu, w których można odebrać i zostawić książkę.
Budynek przy Walcowniczej kosztował 5,8 miliona złotych. Kwota obejmuje projekt i realizację, ponieważ inwestycja powstała w ramach systemu "projektuj i buduj".
Bazar w budowie, a co z tunelem?
Opóźniona jest też realizacja targowiska. Miało być gotowe w ubiegłym roku, urzędnicy liczyli po cichu, że prace uda się skończyć nawet w 2018 roku. Ale nic z tego. Na początku 2020 roku inwestycja wciąż jest rozgrzebana. Oddane do użytku są estetyczne pawilony od Bystrzyckiej. Na gotowe wyglądają zadaszenia, pod którymi będzie odbywał się handel z samochodów (wzdłuż Trocinowej). Nie ruszyła natomiast budowa pawilonów od Filmowej i Walcowniczej. Patrząc na projekt targowiska, można ocenić, że do wykonania jest około 60 procent zaplanowanych robót. Ale Konrad Rajca zapewnia, że uda się je zakończyć jeszcze w tym roku. - Zakończenie prac na targowisku planowane jest na koniec września 2020 roku - deklaruje.
Problemy z budową są skutkiem błędów w projekcie, o których pisaliśmy szerzej w 2018 roku. Ale już po ich wykryciu dyrektor dzielnicowego Zakładu Gospodarowania Nieruchomościami mówił, że termin realizacji inwestycji nie może przekroczyć 21 grudnia 2019 roku.
O obliczu tej części Wawra przesądzi inwestycja kolejarzy. W związku z modernizacją linii Warszawa-Lublin spółka PKP PLK planuje położenie dwóch dodatkowych torów dla ruchu dalekobieżnego na linii otwockiej. Ale w listopadzie "Gazeta Stołeczna" napisała, że te plany zostały na razie odłożone. Elementem tej inwestycji jest także tunel drogowy w Falenicy. Jego budowa będzie wiązała się ze zmianami na okolicznych ulicach, powstanie m.in. kilka rond.
Projekt opisaliśmy jeszcze w 2017 roku. Próbowaliśmy ustalić, czy jest on aktualny i jaki jest nowy harmonogram prac. Rzecznik prasowy PKP PLK nie odpowiedział na nasze pytania i prośby o kontakt.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: tvnwarszawa.pl