Zarząd Transportu Miejskiego wstępnie podsumował konsultacje społeczne w sprawie zmian w kursowaniu komunikacji miejskiej po otwarciu linii tramwajowej do Wilanowa. Wzięło w nich udział około dwóch tysięcy osób, z czego połowa online. Według urzędników, najwięcej uwag dotyczyło czterech linii autobusowych.
W czerwcu ZTM zaprezentował propozycje przetasowań w trasach tramwajów i autobusów po otwarciu linii do Wilanowa i jej odnogi w kierunku Stegien. Pakiet zmian został poddany konsultacjom społecznym, które trwały ponad miesiąc. Zakończyły się 15 lipca. Swoje uwagi mieszkańcy mogli zgłaszać za pośrednictwem strony internetowej, na spotkaniach stacjonarnych i online oraz pocztą elektroniczną.
Łukasz Majchrzyk z ZTM poinformował, że na platformie konsultacyjnej zgłoszono blisko tysiąc uwag.
- W spotkaniach konsultacyjnych wzięło udział około 470 osób, w tym 130 osób na Mokotowie, 30 na Powiślu, 150 w Wilanowie, 80 w Konstancinie i 80 podczas spaceru wózka konsultacyjnego w rejonie Stegien i Sadyby. Zebraliśmy około 250 ankiet - część osób zapowiedziała zgłoszenie uwag po spotkaniu, za pośrednictwem strony konsultacji, część osób wypełniało ankiety wspólnie - wyliczył Majchrzyk.
Przekazał też, że około 200 uwag spłynęło drogą mailową. - Po zsumowaniu tych liczb możemy przyjąć, że w konsultacjach wzięło udział około dwóch tysięcy osób. Ponadto, film ze spotkania konsultacyjnego online, przeprowadzonego 22 czerwca, obejrzało 2788 osób - dodał przedstawiciel ZTM.
Sporne cztery linie autobusowe
Ze wstępnej analizy wynika, że najwięcej uwag dotyczyło korekt tras czterech linii autobusowych. Zgodnie z propozycją ZTM linia 519 miałaby zostać zlikwidowana. Natomiast mieszkańcy chcieliby, aby wciąż zapewniała połączenie Mokotowa i Wilanowa z Parkiem Kultury w Powsinie.
W przypadku linii 131 biorący udział w konsultacjach chcą zachowania połączenia Wisłostrady z placem Unii Lubelskiej. W związku z uruchomieniem w maju tego roku linii tramwajowej 11, która łączy Śródmieście z Sielcami, ZTM zaproponował, aby autobus 131 jeździł z Sadyby do centrum przez Powiśle.
Ponadto mieszkańcy chcieliby zachowania połączenia pomiędzy Wilanowem i Ursynowem za pośrednictwem linii 217. ZTM zaproponował, aby autobusy jeździły tak jak dotychczas z przystanku przy stacji metra Wilanowska, ale po zmianach zawracałyby w Powsinku.
Liczne uwagi dotyczyły też linii 251. Po zmianach autobusy miałyby kursować między Konstancinem a Kabatami. Mieszkańcy tej podwarszawskiej miejscowości chcą zachowania połączenia z Wilanowem.
- Zgodnie z regulaminem konsultacji społecznych raport z konsultacji musi powstać w ciągu 60 dni od ich zakończenia, czyli do połowy września. Natomiast zakładamy, że analiza uwag i przygotowanie finalnej wersji projektu zajmie nam około miesiąca - poinformował Majchrzyk. Zatem pakiet zmian wraz z raportem z konsultacji ZTM planuje ogłosić w drugiej połowie sierpnia.
Tramwaj do Wilanowa po wakacjach
Według ostatnich zapowiedzi stołecznego ratusza pierwsze składy nową linią tramwajową do Miasteczka Wilanów pojadą jeszcze po wakacjach. Natomiast odnoga trasy prowadząca na Stegny wzdłuż ulicy św. Bonifacego ma być uruchomiona na przełomie 2024 i 2025 roku.
- Pracujemy bardzo ściśle z Budimexem. Mamy nadzieję, że ten tramwaj zostanie otwarty w obiecanym terminie. Przez cały czas trwają kontrole - zapewniał w ubiegłym tygodniu prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski.
Połączenia do Wilanowa i na Stegny mają być oparte o trzy linie tramwajowe: 14, 15 i 19, które zastąpią autobusy kursujące przez Dolny Mokotów do Śródmieścia. ZTM deklaruje, że w godzinach szczytu tramwaje mają kursować co dwie minuty, poza szczytem - co trzy, a w weekendy i święta - co cztery.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: UM Warszawa