"Strefa płatnego parkowania zostanie wprowadzona na Żoliborzu w 2021 roku"

Strefa płatnego parkowania
Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego
Źródło: Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl
W 2021 roku na Żoliborzu zapłacimy za parkowanie - przekonują tamtejsi aktywiści. Zarząd Dróg Miejskich ostrożnie potwierdza, że są takie plany. - Myślimy o poszerzeniu Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego o Żoliborz, Ochotę, Szmulki i plac Hallera na Pradze Północ - zapowiada rzeczniczka drogowców. 

"Według deklaracji Biura Polityki Mobilności oraz Zarządu Dróg Miejskich strefa płatnego parkowania zostanie wprowadzone na Żoliborzu w 2021 roku - nie wiadomo w którym kwartale" – poinformowali wieczorem na Facebooku aktywiści z Miasto Jest Nasze.

Najpierw badania, później konsultacje

To konkluzja z czwartkowego posiedzenia połączonych komisji ładu przestrzennego i infrastruktury.

- Potwierdzam, że w przyszłym roku planujemy rozpocząć badania i analizy związane z poszerzeniem Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego o Żoliborz, Ochotę, Szmulki i plac Hallera – mówi nam Karolina Gałecka, rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich.

Ale - jak zastrzega - do czasu, kiedy w tych miejscach zapłacimy za parkowanie, minie jeszcze trochę czasu. Bo analizy to dopiero początek długiej drogi.

- Zanim zapadnie decyzja, muszą być przeprowadzone badania. Sprawę poszerzenia będziemy konsultowali również z mieszkańcami, czyli osobami, których sprawa najbardziej dotyczy – mówi Gałecka.

Niedookreślone są też jeszcze granice nowej strefy. - Granice opieramy zawsze na tak zwanych granicach naturalnych, na przykład: torach kolejowych, dużej ulicy - tłumaczy rzeczniczka.

Karolina Gałecka przypomina, że mieszkańcy nowej strefy będą mogli wykupić abonament. - Warunkiem jest to, żeby byli zameldowani na pobyt stały bądź czasowy i byli właścicielem bądź współwłaścicielem pojazdu - opisuje.

Wyższe stawki, strefa śródmiejska

Ile będzie kosztował taki abonament? To nie jest jeszcze przesądzone. Pod koniec października władze Warszawy poinformowały, że chcą, aby za parkowanie w centrum stolicy obowiązywały wyższe stawki.

Miałyby zacząć obowiązywać od lata 2020 roku. Jak przekazał prezydent Rafał Trzaskowski pierwsza godzina postoju w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego miałaby kosztować 3,9 zł (zamiast 3 zł), druga 4,6 zł (zamiast 3,6 zł), trzecia 5,5 zł (zamiast 4,2 zł), natomiast czwarta i każda kolejna 3,9 zł(zamiast 3 zł).

Miałaby również zostać stworzona Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania (ŚSPP). Według pomysłu stołecznego magistratu wyjściowe stawki, które miałby obowiązywać w ŚSPP to 4,9 za pierwszą godzinę i 7 zł za trzecią godzinę. Parkowanie w centrum byłoby płatne także w weekendy.

Zmiany przy nowym metrze

Ponadto, na początku listopada zakończyły się konsultacje dotyczące SPPN z mieszkańcami Pragi Północ, gdzie otwarto nową stacje metra (Szwedzka) i Woli, gdzie podziemna kolejka ma dojechać na nowe przystanki w kwietniu.

W ciągu dwóch miesięcy, ZDM przygotuje projekt uchwały, który przedłoży Radzie Warszawy, aby stołeczni radni podjęli decyzję o tym, czy i w jakim zakresie zostanie rozszerzona strefa płatnego parkowania.

Czytaj także: