Rozszerzenie płatnej strefy parkingowej. Na Ochocie i Żoliborzu już malują oznakowanie

Na Mokotowie i Saskiej Kępie są prowadzone analizy zachowań parkujących tam kierowców
Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego
Źródło: Artur Węgrzynowicz, tvnwarszawa.pl
Rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego nabiera tempa. Na Żoliborzu i Ochocie Zarząd Dróg Miejskich rozpoczął zmianę organizacji ruchu w miejscach objętych strefą. Sporo ulic zmieni się w jednokierunkowe. Z kolei na Saskiej Kępie i Mokotowie zewnętrzna firma analizuje zachowania parkujących tam kierowców.

Zgodnie z uchwałą Rady Warszawy jesienią tego roku Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego zostanie rozszerzona na dwie kolejne dzielnice: Żoliborz i Ochotę. Jak wylicza stołeczny ZDM, organizacja ruchu zmieni się tam na ponad 250 ulicach. Ponadto rozpoczęły się przygotowania do rozszerzenia SPPN na Saskiej Kępie, Górnym Mokotowie (na północ od Madalińskiego) oraz Dolnym Mokotowie (obszar ograniczony ulicami Gagarina i Czerniakowską).

Pomiary na Mokotowie i Saskiej Kępie

Jak poinformował w komunikacie ZDM, w środę rozpoczęły się analizy dotyczące objęcia strefą wymienionych osiedli. "Mamy zinwentaryzowane miejsca parkingowe, a teraz sprawdzamy, jak są wykorzystywane – z taką wiedzą przystąpimy do planowanych na koniec jesieni konsultacji z mieszkańcami. O poszerzeniu strefy, jak zwykle, zdecydują warszawscy radni" - informuje ZDM.

Drogowcy przekazali, że charakterystyczne samochody wyposażone w czujniki i dwie kamery na dachu można spotkać aktualnie na ulicach Mokotowa. Jest ich pięć. Pojazdy sprawdzają zaparkowane auta na ulicach przewidzianych do włączenia w SPPN przez całą dobę, jednak większość pomiarów prowadzona jest w godzinach 8-18. W tym czasie w ciągu każdej godziny zegarowej samochody przejeżdżają dwukrotnie daną ulicą – po to, aby dokładnie sprawdzić zachowania parkingowe kierowców. Badana jest liczba pojazdów parkujących na poszczególnych ulicach w ciągu doby, a także mierzone jest to, jak długo i jak często parkują.

W przyszłym tygodniu pojazdy służące do pomiarów przeniosą się na Saską Kępę, gdzie będą analizować zachowania kierowców przez kolejne siedem dni. Taki cykl będzie się powtarzał do końca października. "Efekty pomiarów zostaną nam przedstawione do końca roku. Na ich podstawie będziemy mogli ocenić, jaką część aut używają mieszkańcy danego obszaru, a jaką – osoby przyjeżdżające do pracy lub przesiadające się z samochodu do transportu zbiorowego. To bardzo ważne w kontekście wprowadzenia strefy płatnego parkowania – jej celem jest w pierwszej kolejności ochrona mieszkańców strefy przed napływem aut z zewnętrz" - zastrzegł ZDM.

Na Żoliborzu i Ochocie malowanie znaków

Na Ochocie i Żoliborzu rozpoczęło się już oznakowywanie nowych miejsc postojowych. Znaki poziome oraz pionowe wskazujące miejsca do parkowania i informujące o strefie pojawią się na 145 ulicach Ochoty i 121 ulicach Żoliborza. Strefa obejmie tam w sumie ponad 14,2 tysiąca miejsc postojowych. To dwa razy więcej niż w zeszłym roku, kiedy SPPN rozszerzyła się o część Woli i Pragi-Północ.

Rzecznik prasowy ZDM Jakub Dybalski przekazał nam listę ulic, które po rozszerzeniu SPPN staną się jednokierunkowe. Na Ochocie przybędzie ich dziewięć: Tarczyńska, Asnyka, Lutniowa, Harfowa, Korotyńskiego, Dobosza, Częstochowska, Orzeszkowej i Dorotowska. Z kolei na Żoliborzu aż 31: Promyka, Dygasińskiego, Sułkowskiego, Mścisławska, Małogoska, Bytomska, Rybińskiego, Tucholska, Dziennikarska, Kniaźnina, Kaniowska, Mierosławskiego, Krajewskiego, Lisa-Kuli, ks. Boguckiego, Lechonia, Niegolewskiego, Wyspiańskiego, pl. Henkla, Trentowskiego, Kochowskiego, Kozietulskiego, Felińskiego, Szczepanowskiego, pl. Lelewela, Lutosławskiego, Twardowskiego, Dembińskiego, Opalińskiego, Gawińskiego, Rymkiewicza, Jelinka.

Pierwotnie SPPN miała tam obowiązywać od początku września, jednak wprowadzającą rozszerzenie strefy pierwszą uchwałę uchylił wojewoda mazowiecki, wskazując, że niektóre jej punkty są niezgodne z Konstytucją. W lipcu stołeczni radni uchwalili kolejną uchwałę, wobec której wojewoda nie miał podobnych obiekcji. Uchwała uprawomocniła się dwa tygodnie temu. ZDM szacuje, że strefa na Żoliborzu i Ochocie powinna zostać uruchomiona w połowie listopada.

Obecnie strefa płatnego parkowania obejmuje około 37,8 tysiąca miejsc postojowych w Warszawie. Po tegorocznym powiększeniu liczba miejsc parkingowych przekroczy 50 tysięcy.

Rozwój SPPN w Warszawie
Rozwój SPPN w Warszawie
Źródło: ZDM
Czytaj także: