Nowe obszary Woli i Pragi Północ dołączają od poniedziałkowego poranka do Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Na kilkudziesięciu ulicach będzie dostępnych w sumie około 7800 wyznaczonych miejsc postojowych. Ich utworzenie oznacza zmiany w organizacji ruchu. Od poniedziałku będą także obowiązywały wyższe kary za brak opłaty parkingowej.
Płatne będzie parkowanie na znacznym obszarze Pragi Północ, gdzie strefa obejmie Starą i Nową Pragę ograniczoną ulicami: Jagiellońską, Ratuszową, 11 Listopada, linią kolejową, Radzymińską i Folwarczną. W sumie wejdzie do niej 45 ulic (23 kilometry). Kierowcy będą mieli do dyspozycji około 3100 miejsc.
Natomiast na Woli SPPN obejmie rejon między Okopową i Towarową a aleją Prymasa Tysiąclecia (wraz z Grabowską). W tym przypadku za parkowanie zapłacimy na 72 ulicach (około 45 kilometrów). Dostępnych będzie 4700 miejsc postojowych.
Konieczność opłacenia postoju zacznie obowiązywać o godzinie 8.00.
Zmiany na blisko 100 ulicach
Dla każdej ulicy, która weszła do SPPN, przygotowany został projekt nowej, stałej organizacji ruchu. Obejmuje nie tylko oznakowanie istniejących miejsc postojowych. Drogowcy starali się znaleźć przestrzeń do wyznaczenia jak największej liczby miejsc parkingowych, przy zachowaniu odpowiednio szerokich chodników i bez ograniczania terenów zieleni. Dlatego też część ulic stanie się jednokierunkowa, a uzyskane dzięki temu miejsce będzie przeznaczone na parkowanie.
Od września na Woli ulicami jednokierunkowymi będą: Piaskowa (od Burakowskiej do Powązkowskiej), Barona (od Gibalskiego do Karolkowej), Agawy (od Zawiszy do Złocienia i od Syreny do Złocienia), Grenady (od Syreny do Sokołowskiej), Żytnia (od Sokołowskiej do Syreny), Tyszkiewicza (od Długosza do Wierzynka i od Górczewskiej do Żytniej), Szlenkierów (od Żytniej do Górczewskiej), Sokołowska (od św. Wojciecha do Górczewskiej, od Górczewskiej do Żytniej i od Grenady do Żytniej), Syreny (od Górczewskiej do św. Wojciecha), Grabowska (od Wolskiej do Kasprzaka), Ludwiki (od Bema do Klonowicza), Szymczaka (od Klonowicza do Bema), Przyokopowa (od Hrubieszowskiej do Grzybowskiej).
Jednokierunkowe ulice na Pradze Północ
Od 7 września na Pradze Północ jednokierunkowe staną się: Bródnowska (od Szwedzkiej do 11 Listopada), Kowelska (od Strzeleckiej do Kowieńskiej), Środkowa (od Kowieńskiej do Strzeleckiej), Środkowa (od Stalowej do Strzeleckiej), Konopacka (od Wileńskiej do Małej), Mała (od Konopackiej do Inżynierskiej), Wieczorkiewicza (od Markowskiej do Brzeskiej), Zaokopowa (od Wileńskiej do Małej), Grodzieńska (od Kosmowskiej w stronę Białostockiej), Tarchomińska (od Wiosennej do Białostockiej).
W związku z uruchomieniem SPPN na Pradze przeniesienie parkowania z chodnika na jezdnię ZDM przewiduje również: na Jagiellońskiej pomiędzy rondem Starzyńskiego a placem Hallera, Ratuszowej wzdłuż zoo, Wileńskiej, brukowanym odcinku Ząbkowskiej oraz na Białostockiej na odcinku pomiędzy Nieporęcką a Brzeską.
Jak zdobyć abonament mieszkańca?
Mieszkańcy SPPN mający tytuł do lokalu lub zameldowani w strefie płacą obecnie abonament w kwocie 30 złotych rocznie. Obowiązuje on przy ośmiu parkomatach w okolicy miejsca zamieszkania.
Kwota ta pokrywa jedynie koszt wydania i zarządzania abonamentami. Aby uzyskać abonament, przede wszystkim trzeba być zameldowanym na pobyt czasowy lub stały na terenie strefy. Ponadto należy być właścicielem, współwłaścicielem lub użytkownikiem pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej do 2,5 tony lub samochodu osobowego powyżej 2,5 tony. Abonamenty mieszkańca można wyrobić we wszystkich Punktach Obsługi Pasażera ZTM.
Miejsca postojowe tylko dla mieszkańców
Zarząd Dróg Miejskich, wraz z rozszerzeniem SPPN na Woli i Pradze Północ, przygotował nowe rozwiązanie dla mieszkańców. W obu dzielnicach wygospodarowano blisko 600 miejsc, które weszły do pilotażowych "stref tylko dla mieszkańców". Drogowcy tłumaczą, że jest to odpowiedź na problem związany z likwidowaniem dotychczasowych miejsc, które są pochłaniane przez te wyznaczane w strefie. Zgodnie z przepisami muszą one bowiem spełniać określone parametry i trzymać się konkretnych wymiarów.
Jak czytamy w komunikacie ZDM, na kilkunastu ulicach, gdzie zabrakło nieco przestrzeni do wyznaczenia pełnowymiarowych miejsc, stworzono wspomnianą "strefę tylko dla mieszkańców". Pojawią się w niej znaki B-35 (zakaz postoju) z dodatkową tabliczką, która mówi, że ograniczenia nie dotyczą posiadaczy odpowiednich identyfikatorów.
Drogowcy ostrzegają, że identyfikator nie jest tym samym, co abonament. Oznacza to, że posiadacze abonamentów będą musieli zgłaszać się do siedziby ZDM po stosowny identyfikator. Informacje o zasadach ich wydawania oraz obszarach, w których będą obowiązywały, znajdują się na stronie ZDM.
Wyższe kary za parkowanie bez opłaty
Od poniedziałku będą także obowiązywały wyższe kary za brak opłaty parkingowej w SPPN. Podwyżkę przegłosowała 7 lipca Rada Warszawy. Kara wzrośnie z 50 do 250 złotych.
Jak uzasadniono uchwałę, kwota była niezmieniana od 17 lat i "miała zdecydowanie inną wartość". "Od tego czasu znacznie wzrosły podstawowe wskaźniki ekonomiczne (inflacja, przeciętne wynagrodzenie itp.) Dla porównania można wskazać, że wysokość opłaty dodatkowej za brak ważnego biletu w komunikacji publicznej w Warszawie wynosi obecnie 266 zł i 186,20 zł w razie jej uiszczenie w ciągu 7 dni od daty wystawienia dokumentu wzywającego do jej uiszczenia. Wysokość opłaty dodatkowej za nieuiszczenie opłaty za postój pojazdu samochodowego w SPPN jest więc zaniżona" - wytłumaczono.
Strefa Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Warszawie (SPPN) funkcjonuje od połowy 1999 roku. Obowiązuje od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem: 2 maja, 24 i 31 grudnia, w godzinach 8-18.
Pierwsza godzina parkowania kosztuje 3 zł, druga – 3,60 zł, trzecia godzina – 4,20 zł, czwarta i kolejne po 3 zł. Za zostawienie auta na cały dzień trzeba zapłacić 31,8 zł. Opłata minimalna za postój wynosi 0,50 zł, co jest równoważne 10 minutom parkowania. Nie ma możliwości opłacenia krótszego czasu postoju.
Źródło: tvnwarszawa.pl / PAP
Źródło zdjęcia głównego: Mateusz Szmelter / tvnwarszawa.pl