Na prawie miliard złotych więcej, niż zakładali kolejarze, opiewa najtańsza oferta w przetargu na modernizację Dworca Zachodniego. Największy pod względem ruchu pasażerskiego dworzec w kraju ma zyskać perony z windami i schodami ruchomymi, zadaszenie chroniące przed złą pogodą i wygodne przejście podziemne.
Pod koniec września 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na kompleksową modernizację Dworca Zachodniego. Kwota, którą zamierzali przeznaczyć na remont, to ponad 1 miliard 951 milionów złotych.
W piątek otworzono oferty w przetargu, wpłynęły cztery. Nawet ta najtańsza, o prawie miliard przekracza szacowaną przez PKP kwotę - cena zaproponowana przez TORPOL to ponad 2 miliardy 825 milionów złotych. Nieco droższy jest Budimex, który zaproponował prawie 3 miliardy złotych (2 miliardy 985 milionów). Blisko 3 miliardy i 670 milionów złotych chce Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o. o. Natomiast najdroższa oferta opiewa na ponad 4 miliardy 800 milionów złotych i złożyło ją konsorcjum Strabag.
Tysiąc pociągów dziennie
Jak podkreślili sami kolejarze, Warszawa Zachodnia to największa pod względem ruchu pasażerskiego stacja w Polsce. Według ich danych, obiekt dziennie obsługuje około tysiąca pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych.
W ramach inwestycji na dworcu mają powstać nowe perony dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Kolejarze zapowiadają ruchome schody i windy przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Całą halę peronową ma pokryć dach. Obsługę wspomoże oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej. W planach jest budowa dodatkowego peronu od strony ulicy Tunelowej i kładki dla pieszych łączącej Wolę i Ochotę.
PKP obiecały też metamorfozę podziemnego przejścia - ma być wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Dodatkowo wydłużone zostanie przejście do peronu numer 8 przy linii obwodowej.
Inwestycja łączy się z zaplanowaną przez Tramwaje Warszawskie budową linii z Dworca Zachodniego na Grójecką, która w szerszym planie jest częścią długiej trasy tramwajowej na Wilanów. Na poziomie -2 przejścia podziemnego kolejarze chcą wybudować tunel umożliwiający budowę linii tramwajowej wraz z niezbędną infrastrukturą. Ma to być pierwszy taki podziemny przystanek tramwajowy w Warszawie połączony ze stacją kolejową. Stąd składy pojadą tunelem w kierunku Grójeckiej pod parkiem Zachodnim.
Do 2023 roku
PKP zamierza też kompleksowo przebudować około 30 kilometrów torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjną. "Nowy układ umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno - Legionowo i Legionowo - Lotnisko Chopina" - zapowiedzieli.
Prace na stacji planowane są od 2020 do 2023 roku. Zostaną wykonane w ramach projektu Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowiska 5.1-13 pod nazwą "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" oraz projektu POIiŚ 6.1-22 pn. "Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”.
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: PKP PLK