Metamorfoza za miliardy. Kolejarze otworzyli oferty na remont Dworca Zachodniego

Projekt nowego Dworca Zachodniego
Tak ma wyglądać Dworzec Zachodni po modernizacji
Na prawie miliard złotych więcej, niż zakładali kolejarze, opiewa najtańsza oferta w przetargu na modernizację Dworca Zachodniego. Największy pod względem ruchu pasażerskiego dworzec w kraju ma zyskać perony z windami i schodami ruchomymi, zadaszenie chroniące przed złą pogodą i wygodne przejście podziemne.

Pod koniec września 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na kompleksową modernizację Dworca Zachodniego. Kwota, którą zamierzali przeznaczyć na remont, to ponad 1 miliard 951 milionów złotych.

W piątek otworzono oferty w przetargu, wpłynęły cztery. Nawet ta najtańsza, o prawie miliard przekracza szacowaną przez PKP kwotę - cena zaproponowana przez TORPOL to ponad 2 miliardy 825 milionów złotych. Nieco droższy jest Budimex, który zaproponował prawie 3 miliardy złotych (2 miliardy 985 milionów). Blisko 3 miliardy i 670 milionów złotych chce Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o. o. Natomiast najdroższa oferta opiewa na ponad 4 miliardy 800 milionów złotych i złożyło ją konsorcjum Strabag.

Tysiąc pociągów dziennie

Jak podkreślili sami kolejarze, Warszawa Zachodnia to największa pod względem ruchu pasażerskiego stacja w Polsce. Według ich danych, obiekt dziennie obsługuje około tysiąca pociągów aglomeracyjnych i dalekobieżnych.

W ramach inwestycji na dworcu mają powstać nowe perony dostępne dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Kolejarze zapowiadają ruchome schody i windy przystosowane do przewozu wózków i rowerów. Całą halę peronową ma pokryć dach. Obsługę wspomoże oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej. W planach jest budowa dodatkowego peronu od strony ulicy Tunelowej i kładki dla pieszych łączącej Wolę i Ochotę.

PKP obiecały też metamorfozę podziemnego przejścia - ma być wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Dodatkowo wydłużone zostanie przejście do peronu numer 8 przy linii obwodowej.

Inwestycja łączy się z zaplanowaną przez Tramwaje Warszawskie budową linii z Dworca Zachodniego na Grójecką, która w szerszym planie jest częścią długiej trasy tramwajowej na Wilanów. Na poziomie -2 przejścia podziemnego kolejarze chcą wybudować tunel umożliwiający budowę linii tramwajowej wraz z niezbędną infrastrukturą. Ma to być pierwszy taki podziemny przystanek tramwajowy w Warszawie połączony ze stacją kolejową. Stąd składy pojadą tunelem w kierunku Grójeckiej pod parkiem Zachodnim.

Do 2023 roku

PKP zamierza też kompleksowo przebudować około 30 kilometrów torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjną. "Nowy układ umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno - Legionowo i Legionowo - Lotnisko Chopina" - zapowiedzieli.

Prace na stacji planowane są od 2020 do 2023 roku. Zostaną wykonane w ramach projektu Programu Operacyjnego Infrastruktury i Środowiska 5.1-13 pod nazwą "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" oraz projektu POIiŚ 6.1-22 pn. "Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”.

Czytaj także: