Ważąca 276 ton stalowa kładka, która ma ułatwić mieszkańcom Woli i Ochoty dostęp do peronów stacji Warszawa Główna, a także ułatwić komunikację między dzielnicami, pojawiła się w swoim docelowym miejscu pod koniec maja ubiegłego roku. Ale dopiero teraz kolejarzom udało się ją otworzyć. Udostępnienie kładki ogłosiła we wtorek w komunikacie spółka PKP PLK. Jak zaznaczono, dzięki kładce mieszkańcy mogą dojść do stacji zarówno od strony Woli, jak i Ochoty. "Obiekt ma 194 metry długości i są na nim zamontowane cztery windy umożliwiające także przewóz rowerów" - przekazano w komunikacie.
Kładka opóźniona i bez ramp dla rowerów
Wykonawcy nie udało się otworzyć kładki w momencie oddawania do użytku zmodernizowanych peronów. Kilkukrotnie przekładano też jej termin ukończenia. Najpierw była mowa o sierpniu 2021 roku, później kolejarze zapowiadali, że będzie gotowa do końca roku.
Na przestrzeni lat zmienił się nie tylko termin oddania przeprawy nad torami, ale również sam jej projekt. Kładka nie wygląda tak, jak zapowiadali kolejarze cztery lata temu. Spółka PKP PLK informowała wówczas w komunikacie, że "będzie ona wyposażona w rampy dla rowerów oraz cztery windy, w tym dwie na wejściu od ulicy". Z tamtego planu zostały tylko windy. W ubiegłym roku pytaliśmy kolejarzy, dlaczego zrezygnowano z budowy ramp i czy jest szansa na ich montaż w przyszłości. Karol Jakubowski z biura prasowego odpowiedział, że "dźwigi zapewnią optymalne ułatwienia pieszym bez względu na ograniczenia w poruszaniu się. Windy będą dostosowane także do przewozu rowerów". Stwierdził też, że na korzyść dźwigów przemawia to, że będą one "przelotowe", a zatem wejście na poziomie kładki i peronu będzie przeciwległymi drzwiami.
Stacja Warszawa Główna wróciła po 24 latach
Kładka powstała w ramach modernizacji stacji PKP Warszawa Główna, które toczyły się jako część projektu "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia". Jest on realizowany w trybie "projektuj i buduj". Wartość to ponad 87 milionów złotych. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Stacja Warszawa Główna wróciła na kolejową mapę po 24 latach przerwy w marcu 2021 roku. Zatrzymują się tu niektóre pociągi Kolei Mazowieckich oraz POLREGIO. W ramach trwającej od 2017 i spóźnionej dwa lata modernizacji wybudowano dwa perony zadaszone wiatami. Przebudowano także układ torowy i założono nową sieć trakcyjną. Zabrakło jednak budynku dworca, gdzie pasażerowie mogliby kupić bilety lub ogrzać się, czekając zimą na pociąg.
Autorka/Autor: dg/r
Źródło: tvnwarszawa.pl
Źródło zdjęcia głównego: Artur Węgrzynowicz/tvnwarszawa.pl